سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود از پشت پرده حواشی اغتشاشات اخیر گفت

اکثریت بازداشت‌شدگان، آزاد شده‌اند

نشست خبری دیروز سخنگوی قوه قضاییه، به لحاظ زمان برگزاری آن اهمیت ویژه‌ای داشت. زیرا اولین نشستی بود که بعد از اغتشاشات اخیر برگزار شد و افکار عمومی در انتظار بود تا اطلاعاتی درباره حوادث اخیر و اقدامات قضایی انجام شده در این زمینه کسب کند. غلامحسین اسماعیلی در نشست دیروز از دروغ‌هایی که در ارتباط با کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان حوادث اخیر منتشر شده است گفت و آماری در این خصوص ارائه کرد.
کد خبر: ۱۲۴۰۵۸۸

دروغگویی شبکه‌های معاند
اغتشاشات روزهای گذشته شباهت‌های فراوانی به اغتشاشات سال 88 داشت که یکی از این شبکه‌ها موج‌سواری گروه‌های اپوزیسیون و دروغ‌پراکنی شبکه‌های معاند برای دامن‌زدن به هیجانات مردمی بود.
در سال 88 دروغ‌های زیادی درباره آمار کشته‌شدگان و هویت برخی از آنها منتشر شد و در روزهای اخیر نیز اسامی از سوی شبکه‌های معاند به عنوان کشته‌شدگان حوادث منتشر می‌شود که برخی از آنها زنده هستند و بعضی‌ها نیز که کشته‌ شده‌اند مرگشان ارتباطی با حوادث اخیر نداشته است.
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری دیروز توضیحات بیشتری درباره این‌گونه فضاسازی‌ها داد.
وی درباره انتشار آمار کشته‌شدگان از سوی شبکه‌های معاند و صحبت از ارقامی چون 300 یا 400 کشته در حوادث اخیر گفت: صراحتا اعلام می‌کنم که اعداد و ارقامی که توسط گروه‌های معاند اعلام می‌شود کذب محض است و آمار با آنچه که آنها ادعا می‌کنند تفاوت جدی دارد و بسیار کمتر از ارقام ادعایی خود آنهاست. اسامی‌ای هم که آنها به عنوان کشته‌شدگان اعلام می‌کنند دروغ است.
اسماعیلی تاکید کرد: در بین اسامی‌ای که آنها اعلام کردند ما افراد متعددی را داریم که زنده هستند و با آنها مصاحبه کردیم و مشخصات دقیقشان وجود دارد؛ کشته‌های بی‌ربط و درگذشتگان عادی را هم اینجا آوردند که نمونه مصاحبه آن را که خانواده نیکتا اسفندانی است، مشاهده کردید. چقدر سر و صدا کردند که دختر 14 ساله‌ای که در اغتشاشات به ضرب گلوله کشته شده است، خانمی که هیچ ربطی به این موضوعات نداشته و هم پزشکی قانونی تایید کرده و هم خانواده که در اثر مسمومیت فوت کرده است.
وی افزود: این‌ها اشخاصی را در بیمارستان‌ها داشتند که اگر کسی مرد به ما اسم دهید که به اینها اعلام شده که در بیمارستان ما یک دختر خانمی به نام نیکتا اسفندانی مرده و آنها نیز اسم وی را به عنوان کشته شدگان اغتشاشات اخیر بردند.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: افراد دیگری نیز از این قبیل زیاد هستند ما تعداد زیادی از این اسامی را داریم که اسامی غیرواقعی است و تعدادی هم داریم که الان زنده هستند و با آنها مصاحبه کردیم؛ این شگردی کهنه است و یادتان هم نرفته است که در فتنه ٨٨ همین کار را انجام دادند، هم کشته سازی و هم آمار سازی کردند و اسم سعیده پورآقایی را بردند و گفتند خانواده شهید است و برای وی در تهران مجلس ترحیم گرفتند و به مجلس ترحیم او رفتند و مجلس فاتحه برایش برگزار کردند، سپس این خانم را آوردیم و وی نیز مصاحبه کرد و گفت من زنده‌ام.
اسماعیلی تصریح کرد: کسانی که در مجلس ترحیم به جای خانواده این فرد شرکت کردند خانواده سعیده پورآقایی نبودند. اینها شگرد‌های کهنه‌ای است که دشمنان نظام و انقلاب در حال انجام آن هستند؛ اعلام می‌کنیم که در بین کشته شدگان و جانباختگان علاوه بر شهادت ماموران انتظامی و امنیتی، بخش قابل توجهی از آنها توسط همین اشرار کشته شدند.
وی ادامه داد: دیدید و شنیدید که اراذل اوباش مسلح بودند، اسلحه داشتند. شما مصاحبه‌های برخی از تیرخوردگان در بیمارستان را دیدید که اینها تایید می‌کنند که از ناحیه ماموران تیر نخوردند و در جمعیت و رهگذر بودند و اسلحه‌ای که هیچ انطباقی هم با اسلحه‌های سازمانی نیرو‌های مسلح ندارد شلیک کرده و مجروح شده‌اند؛ با در گذشتگان نمی‌شود مصاحبه کرد؛ اما خانواده همان نیکتا اسفندانی آمدند تایید کردند و خیلی از همین تیرخورده‌ها در بیمارستان الان هستند و تایید می‌کنند که از ناحیه همین اراذل و اوباش تیر خوردند.

عدد بازداشتی‌ها به حداقل رسیده است
حادثه تلخ کهریزک در اغتشاشات سال 88 باعث شد تا از اولین ساعات اغتشاشات اخیر، رئیس قوه قضاییه دستورات ویژه‌ای به مسؤولان قضایی صادر کند تا با سرکشی به بازداشتگاه‌ها و تفکیک اغتشاشگران و تخریبگران از افرادی که فریب خورده‌اند، مانع از تکرار حادثه تلخی مانند آنچه سال 88 افتاد، شوند.
سخنگوی قوه قضاییه در نشست دیروز به دستور رئیس قوه قضاییه در این زمینه اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه‌ها، خوشبختانه اکثریت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر که در روز‌های اغتشاشات بازداشت شده بودند آزاد شدند و امروز عدد بازداشتی‌های ما نسبت به روز‌های اغتشاشات به حداقل رسیده است.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: به عنوان مثال در تهران تعداد بازداشتی‌های روز‌های اغتشاشات که هنوز بازداشت هستند، حدود 300نفر هستند که در مورد همین افراد هم تاکید شده که باز هم مقامات قضایی با بررسی‌های دقیق وضعیت بازداشت شدگان را روشن کنند و پرونده کسانی که در زمره اغتشاشگران و خرابکاران هستند، به دادگاه در اسرع وقت ارسال شود و کسانی‌که باید با تدابیر قضایی آزاد شوند، آزاد خواهند شد. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که آیا در ارتباط با بازداشت شدگان اخیر عنوان محاربه و مفسد فی‌الارض می‌تواند صادق باشد؟، گفت: به عنوان دستگاه قضا اصلا پیش داوری نمی‌کنیم. باید صبر کرد که پرونده‌ها به دادگاه بیاید تا ببینیم تحت چه عنوانی کیفرخواست صادر می‌شود و دادگاه تحت چه عنوانی افراد را مجازات می‌کند.

تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از انگشتان یک دست است
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که گفته شده در آشوب‌های اخیر تعدادی از دانشجویان دستگیر شدند، وضعیت دانشجویان دستگیر شده به چه صورت است؛ گفت: ما در این حوادث بازداشتی‌هایی از اقشار مختلف داشتیم و تعدادی از دانشجویانی که در زمره معترضان بودند را جزو اراذل و اوباش و اغتشاشگران نمی‌دانیم، برخی از دانشجویان در فرآیند مهار و کنترل این آشوب‌ها بازداشت شدند؛ اما به لحاظ نگاه ویژه ریاست قوه قضاییه به قشر دانشجو، دستور دادند که در مورد این قبیل از بازداشت شدگان ویژه‌تر نگاه شود. امروز از تعداد دانشجویان بازداشتی، اکثریت قریب به اتفاق آنها آزاد شدند و بازداشتی‌های فعلی از دانشجویان ما کمتر از انگشتان یک دست است.
وی افزود: امیدواریم این تعداد محدود نیز ظرف روزهای آینده آزاد شوند، اما باید این نکته را اضافه کنم که جمعی از سیاسیون جامعه ما از سفره دانشجویان ارتزاق می‌کنند.
اسماعیلی تاکید کرد: خواسته آنها این است که ما تعدادی دانشجوی بازداشتی داشته باشیم تا آنها بتوانند از نمد برای خود کلاهی ببافند، ما حساب دانشجویان را از جریانات سیاسی که دارند از فضای دانشگاهی سوءاستفاده می‌کنند، جدا می‌کنیم و مجزا می‌دانیم.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه اظهار کرد: برخی از جریانات سیاسی به دنبال بزرگنمایی اعتراضات سیاسی هستند تا در حوزه دانشجویی آمارسازی صورت دهند و به محض این‌که بازداشتی انجام شد، بازداشت دانشجو را در بوق و کرنا کرده و فضاسازی کنند؛ اما وقتی دانشجویان مورد رأفت و عنایت نظام، حکومت و دستگاه قضایی قرار می گیرند، سکوت اختیار می‌کنند.
وی ادامه داد: آزادی دانشجویان مربوط به امروز نیست، بلافاصله پس از بازداشت، اکثریت قریب به اتفاق آنها آزاد شدند و آماری که من دوشنبه‌شب گرفتم تعداد دانشجویان بازداشتی ما کمتر از انگشتان یک دست است، اما هیچ کدام از آنهایی که سنگ دانشجویان را به سینه می‌زنند، خبری از آزادی دانشجویان منتشر نکردند که ما آنها را به انصاف در حوزه اقدام سیاسی و اطلاع رسانی دعوت می‌کنیم.

مبالغ وصولی از ناحیه اغتشاشگران، به حساب دولت واریز می‌شود
یکی از مسائلی که در روزهای اخیر با آرام شدن فضای کشور مورد توجه قرار گرفته است موضوع جبران خساراتی است که در این حوادث به مردم عادی وارد شده است و حتی برخی از هموطنان بناحق جانشان را از دست داده‌اند. روز دوشنبه نیز رئیس قوه قضائیه طی سخنانی بر ضرورت جبران این خسارت‌ها از سوی دولت تاکید کرد.
غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری دیروز در این باره گفت: در ارتباط با خسارت وارده به شهروندانمان و خسارات وارده به اماکن دولتی در وهله اول مدعی خرابکاران هستیم، چه کسانی که در صحنه خرابکاری حضور داشتند و چه کسانی که از آنها حمایت می‌کردند، اینها بایستی پاسخگوی میزان خسارات وارده باشند. البته در کنار ادعایی که برای آنها داریم با توجه به این‌که برخی از آنها ممکن است شناسایی نشوند یا آن‌که انتساب مشخص نشود تاکید کردیم بخش‌های دیگر به ویژه دولت در زمینه جبران خسارات مساعدت‌های لازم داشته باشند.
اسماعیلی بیان کرد: بخش‌هایی مربوط به بیمه که بیمه کمک خواهد کرد علاوه بر آن از دولت خواستیم که برای جبران خسارات وارده به شهروندان نیز در چارچوب ضوابط و مقررات مساعدت‌هایی را پیش بینی کنند. بدیهی است هر جا بتوانیم از اغتشاشگران خسارتی را وصول کنیم در صورتی که این خسارت قبلا از سوی دولت تامین شده باشد ما مبالغ و خسارات وصولی از ناحیه اغتشاشگران را به حساب دولت واریز می‌کنیم.

تایید اتهام ارتباط عبدالرضا داوری با آمدنیوز
بعد از دستگیری روح‌ا... زم، گرداننده سایت ضدانقلاب آمدنیوز، بعضی خبرها از شناسایی برخی مرتبطان داخلی آمدنیوز حکایت دارد. گرچه از زمان دستگیری زم تا کنون هنوز جزئیات اعترافات او منتشر نشده است اما در روزهای اخیر اعلام شد عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور نهم و دهم بازداشت شده و یکی از اتهامات او ارتباط با روح‌ا... زم بوده است.
اسماعیلی در نشست دیروز در پاسخ به این‌که آیا اتهام ارتباط داوری با کانال آمدنیوز ثابت شده است یا خیر، بیان کرد: بازداشت این فرد را تایید می‌کنیم و اتهامات متعددی دارد. طبق قاعده حقوقی که همیشه بیان کردیم با توجه به ذکر اسامی از بیان جزئیات اتهامات معذوریم. البته موضوع ارتباط با این شبکه یکی از مواردی است که در مورد وی مطرح است و پرونده هنوز تحقیقات مقدماتی خود را طی می کند و نتیجه دایر بر مدار تکمیل تحقیقات است.

بازگشت بدهی 2500 میلیاردی
چند هفته قبل رسول دانیال‌زاده، یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که به خارج از کشور فرار کرده بود به ایران بازگردانده شد. قوه قضاییه اعلام کرده است تمرکز ویژه‌ای بر ابربدهکاران بانکی دارد و پیگیر بازگشت بدهی آنهاست.
در همین زمینه یکی از خبرنگاران در جلسه دیروز از اسماعیلی پرسید شنیده شده یکی از بدهکاران بزرگ بانکی دستگیر شده و اقداماتی جهت تسویه بدهی‌های وی در حال انجام است، آیا این خبر صحت دارد یا خیر؟ سخنگوی قوه قضاییه در این‌باره گفت: در مورد سوال شما که احتمال می‌دهم ناظر به بانک اقتصاد نوین باشد یکی از بدهکاران عمده این بانک را بازداشت کردیم و در حال حاضر در بازداشت است. رقم بدهی وی به بانک 3200 میلیارد تومان بود که پیگیری دستگاه قضایی باعث شد در همین ایام بازداشت تا امروز 2500 میلیارد تومان را تسویه کرد.
سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: مقدمات آن آماده شده تا به‌زودی باقی مانده بدهی این فرد به نظام بانکی پرداخت شود؛ بدهکاران بانکی دیگری نیز داریم که یکایک به سراغ آنها رفتیم و حساب بدهی آنها را به بانک‌ها تسویه می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که علی دیواندری در جلسه دادگاه از نقش داماد آقای علوی، وزیر اطلاعات در بخشودگی غیرقانونی ٣٠٠ میلیارد تومان بدهی عبدا... دستغیب به بانک ملت یاد کرد، آیا قوه قضاییه در این زمینه علیه داماد آقای علوی و آقای دستغیب اقدام به تحقیق می‌کند، گفت: ما فعلا داریم این پرونده را رسیدگی می‌کنیم و قضاوت و داوری ما در پایان این پرونده مشخص خواهد شد؛ در این پرونده دادگاه متهمان به صورت علنی برگزار می‌شود و برای این افراد در این پرونده فعلا کیفرخواستی صادر نشده است.

تائید خبر بازداشت پسر مقام سابق دولتی
در هفته‌های اخیر اعلام شد پسر یکی از وزرای سابق دولت، به دلیل برخی اتهامات اقتصادی بازداشت شده است. این وزیر سابق در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم حضور داشت و اواخر مهر سال 97 از مسؤولیت خود استعفا کرد. با توجه به این‌که در روزهای گذشته شاهد برگزاری دادگاه شبنم نعمت‌زاده، وزیر صنعت دولت یازدهم بوده‌ایم، انتشار خبر دستگیری فرزند یکی دیگر از وزرای سابق، بازتاب گسترده‌ای داشت و به همین دلیل در نشست دیروز سخنگوی قوه قضاییه دراین‌باره سوال شد.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات اتهامات این آقازاده، گفت: اصل خبر را تایید می‌کنیم که این بازداشت انجام شده و این فرد تنها نیست و چهار نفر دیگر مرتبط با این پرونده الان در بازداشت هستند و کار رسیدگی به این پرونده در دادسرا در حال انجام است.
وی عنوان کرد: درست است که شما چارچوب‌ها را در طرح سؤال رعایت کردید و اسم نیاوردید، اما، چون این از ضمیرهایی است که مرجع خود را راحت پیدا می‌کند، به همین جهت مقداری از بیان جزئیات موارد اتهامی معذورم، اما به صورت کلی در مورد موضوعات مالی و اقتصادی است و هنوز رسیدگی و اظهار نظری انجام نشده و پرونده در مرحله دادسراست.

واردات ۵۴ هزار خودروی شاسی بلند خارجی توسط یک نفر
اسماعیلی گفت: پرونده‌ای داشتیم مربوط به یکی از وارد کنندگان خودرو‌های خارجی که نام آن را نمی‌برم، اما این پرونده واردکننده خودرو‌های لوکس خارجی و شاسی‌بلند بود که پرونده‌اش با ۴۱۴ فقره مورد واردات خودرو‌های شاسی بلند خارجی به دادگاه ارسال شده بود.
وی گفت: دادگاه اسناد گمرک و بخش‌های مختلف را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که این وارد کننده خودرو ۵۴ هزار خودروی شاسی بلند خارجی را به کشور وارد کرده و در بسیاری از موارد حقوق دولتی را نپرداخته است، نتیجه کار کارشناسی عمیق را شاهد هستید که به ۵۴ هزار خودروی خارجی رسید که اکثرا یا تماما شاسی بلند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها