گزارش مقایسه‌ای جام‌جم از آمار 3 روز اول ثبت‌نام در انتخابات مجالس دهم و یازدهم

پایان روز سوم ثبت‌نام و موج استقبال کاندیداها

سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دیروز پایان یافت و بر اساس اعلام وزارت کشور در این سه روز 3080 نفر با مراجعه به مراکز مشخص شده برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند؛ آماری که حکایت از افزایش قابل‌توجه ثبت‌نام‌کنندگان نسبت به دوره قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی است. در این مطلب مقایسه آماری میان سه روز اول ثبت‌نام در انتخابات مجلس دهم با سه روز گذشته انجام داده‌ایم:
کد خبر: ۱۲۴۰۵۷۸

افزایش 100 نفری در روز اول
در روز یکشنبه که اولین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم بود ۹۵۶ نفر به ستادهای ثبت‌نام مراجعه کردند و ۷۸۹ نفر ثبت‌نام نهایی شدند و ۱۶۷ نفر هم کارشان به روز بعد موکول شد. از جمع ثبت‌نام‌شدگان نهایی 92 درصد مرد و 8 درصد زنان بودند. بیشترین آمار ثبت‌نام کنندگان مربوط به استان تهران با ۲۲۱ نفر و کمترین آمار مربوط به کهگیلویه و بویراحمد با شش نفر بود. روز اول ثبت‌نام‌ها نسبت به دوره مشابه آن در سال 94، صد نفر افزایش داشته است.
محمود نبویان نماینده سابق تهران،‌ محسن علیجانی زمانی نماینده فعلی تهران، محمود بهمنی نماینده فعلی ساوجبلاغ و رئیس اسبق بانک مرکزی،‌ محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، جمشید جعفرپور رئیس فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی، غلامرضا تاجگردون رئیس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه و سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس از چهره‌هایی بودند که در روز اول ثبت نام کردند.
28 آذر 94
این آمار در حالی است که در 28 آذر 94 که اولین روز ثبت‌نام کاندیداها برای انتخابات مجلس دهم بود 897 نفر نام نویسی کردند که از این تعداد، 41 نفر زن و 856 نفر مرد بودند.
روز دوم ثبت نام کاندیداها:دوشنبه این هفته که دومین روز ثبت‌نام کاندیداها بود ۱۰۵۵ نفر نام خود را در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری‌های حوزه‌های انتخابیه به ثبت رساندند که به نسبت روز اول 266 نفر افزایش داشت و چهره‌های شناخته شده تری به ستاد انتخابات مراجعه کرده بودند.
آخرین آمار ثبت‌نام کنندگان طی روز اول و دوم، 1844 نفر است که از این تعداد ۱۱ درصد از مجموع ثبت‌نام‌ها از میان خانم‌ها و ۸۹ درصد مربوط به آقایان است. همچنین 3/3 درصد از مجموع ثبت نام کنندگان دارای تحصیلات حوزوی، 8/12 در صد تحصیلات دکترا و 8/76 درصد کارشناسی ارشد و 1/7 در صد لیسانس و کمتر از لیسانس دارند. برخی داوطلبان با مدرک کاردانی هم ثبت نام کردند.
از جمله چهره‌هایی که در دومین روز ثبت نام کردند عبارتند از: محمدسعید احدیان مدیر مسؤول روزنامه خراسان، حمیدرضا پشنگ، هادی مقدسی، محمد عباسپور، سلیمان فهیمی، شهاب‌الدین صدر و لاله افتخاری نمایندگان ادوار مجلس؛ همایون سامعه نجف‌‌آبادی رئیس انجمن کلیمیان ایران، حسین رضازاده و عبدالحمید خدری نمایندگان فعلی مجلس، محمود احمدی بیغش، محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز، توحید نوبخت فرزند محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه.
29 آذر 94
تا پایان دومین روز ثبت‌نام کاندیداها در سال 94، 1689 نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی برای حضور در رقابت انتخاباتی ثبت نام کردند که از میان آنها 105 نفر زن بودند.
روز سوم ثبت نام کاندیداها: دیروز که سومین روز ثبت‌نام کاندیداها برای انتخابات مجلس یازدهم بود 1236 نفر با مراجعه به مراکز مشخص شده ثبت‌نام کردند.
به گفته سخنگوی ستاد انتخابات، در طول سه روز گذشته ۳۰۸۰ نفر ثبت‌نام نهایی کردند که نسبت به مدت مشابه دوره قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است. از میان این تعداد ۲۷۴۲ نفر مرد هستند که معادل ۸۹ درصد از کل داوطلبان را تشکیل می‌دهند و ۳۳۸ نفر نیز از این میزان، زن هستند که معادل ۱۱ درصد از کل داوطلبان می‌شود. هم‌چنین افزایش ۵۱ درصدی ثبت‌نام زنان نسبت به دوره قبل نیز از آمارهای قابل‌توجه است. ۳۸ درصد از داوطلبان سه روز اخیر زیر ۴۰ سال دارند، ۵۶ درصد زیر ۶۰ سال و ۶ درصد، بالای ۶۰ سال هستند، ۲۷ درصد از ایثارگران و جانبازان هستند، ۴ درصد سابقه نمایندگی مجلس را دارند.
عسکر جلالیان، علیرضا دهقان، ارسلان فتحی پور، زهره الهیان، حجت الاسلام محمدرضا امیری کهنوجی، ولی آذروش‌، محمد شاهی عربلو و کامل عابدین زاده نماینده ادوار مجلس از جمله کسانی بودند که دیروز ثبت‌نام کردند. نکته جالب این‌که عابدین‌زاده تنها یک سال با سن قانونی برای ثبت نام در انتخابات مجلس فاصله دارد و تا این لحظه مسن‌ترین نامزد انتخابات مجلس یازدهم است. همچنین علیرضا رحیمی نماینده تهران، سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه، محمد سلیمانی عضو جبهه پایداری و وزیر ارتباطات پیشین ، محمد حسن طریقت منفرد وزیر پیشین بهداشت، علیرضا محجوب نماینده مجلس، رضا تقی‌پور وزیر دولت احمدی‌نژاد و حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری از دیگر چهره‌هایی بودند که دیروز ثبت‌نام کردند.
30 آذر 94
در پایان سومین روز ثبت‌نام کاندیداها در سال 94، 2702 نفر برای داوطلبی نمایندگی مجلس مراجعه کردند که از میان آنها 186 نفر زن و 2062 نفر دیگر مرد بودند.
نگاهی به آمار منتشر شده و مقایسه آن با وضعیت ثبت‌نام کاندیداها در انتخابات مجلس دهم، حاکی از افزایش قابل توجه نسبت به دوره قبل است.
با توجه به این‌که در انتخابات مجلس دهم، بیش از دوازده هزار نفر برای حضور در این عرصه سیاسی ثبت‌نام کردند رئیس ستاد انتخابات کشور پیش‌بینی کرده اگر شرایط به همین شکل پیش برود باید شاهد ثبت‌نام بیش از 12 هزار نفر در این دوره هم باشیم.

مریم شریف‌زاده

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها