علیرضا نیکبخت در گفت‌وگو با جام‌جم

نباید از صعود به جام‌جهانی ناامید باشیم

تیم ملی ایران شرایط خوبی ندارد. دو شکست متوالی در همان دور اول انتخابی جام‌جهانی باعث شده تا صدای همه از جمله کارشناسان فوتبال بلند شود. مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی از نظر آنها نشان داده اهمیتی برای تیم ملی قائل نیست؛ چراکه حتی با وجود شکست ایران، در تهران نماند تا برنامه‌ریزی درستی برای آینده کند.
کد خبر: ۱۲۳۸۱۵۶

اولین بازی ایران در مرحله برگشت رقابت‌ها روز هفتم فروردین است و ویلموتس کوچک‌ترین برنامه‌ای برای آماده‌سازی تیمش ندارد. فدراسیون فوتبال هم کاملا همسو با این مربی است و حتی او را از این بابت تحت فشار نمی‌گذارد! در این باره از علیرضا نیکبخت، هافبک سابق تیم ملی سوال می‌کنیم و می‌گوید: «ویلموتس باید برای تیم ملی وقت بگذارد. این‌که ما برنامه نداشته باشیم، به ضرر خودمان است. تیم‌های دیگر آسیا بیکار ننشسته‌اند. همین عراق و بحرین که ما را بردند قطعا خودشان را بیشتر تقویت می‌کنند؛ چون الان خودشان را شانس‌های اول و دوم صعود می‌دانند. فوتبال این‌طور نیست که شما امروز بازی داری باید دیروز برای آن آماده شوی، بلکه باید ده گام جلوتر را ببینی. ما باید در مرحله اول جام‌جهانی به مرحله نهایی رقابت‌ها که سال بعد برگزار می‌شود، می‌بودیم. منتهی الان شرایط طوری شده که خدا خدا می‌کنیم از همین مرحله اول بالا برویم و تازه بعد از آن به مقدماتی مرحله نهایی فکر کنیم. فراموش نکنیم در مرحله دوم تیم‌ها قوی‌تر و بزرگتر می‌شوند. ما باید خودمان را بیشتر تقویت کنیم و این‌که بخواهیم کاری نکنیم، فقط به خودمان لطمه زده‌ایم. همین.»
چاره‌ای جز بردن نداریم
او درباره بازی‌های بعدی تیم‌ملی چنین نظر می‌دهد: «ما دیگر چاره‌ای جز بردن نداریم. اگر می‌خواهیم به جام‌جهانی صعود کنیم باید هر چهار بازی باقی مانده خودمان را ببریم. حتی نباید یک مساوی هم مقابل رقبا به دست بیاوریم. جای هیچ ریسکی باقی نمانده است. فرصت‌های شکست را از دست داده‌ایم. الان فقط و فقط باید ببریم. تیم ملی ما توانمندی بردن عراق و بحرین را در آزادی دارد. نباید خودمان را دست‌کم بگیریم.»
ولی به نظر می‌رسد تیم‌ملی از نظر روحی و روانی در شرایط خوبی قرار ندارد. نیکبخت هم می‌گوید: «این مساله مهمی است. وقتی شما دو باخت متوالی به دست می‌آوری، یکجورهایی اعتماد به نفست را از دست می‌دهی. نباید این را فراموش کنیم که فشار هم روی تیم‌ملی زیاد شده است؛ یعنی بازیکنان یک مقداری استرس می‌گیرند .قرار است در خانه خودمان هم میزبان باشیم. خیلی خیلی مهم است که بتوانیم از نظر روحی و روانی در شرایط مناسبی باشیم. این هم با تمرین، اردو و بازی دوستانه حاصل می‌شود. ما نباید بیکار باشیم. این‌که بیکار بنشینیم و بازی نداشته باشیم، تنها به خودمان ضرر زده‌ایم. تیم‌های بزرگ وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیرند برنامه خود را تغییر می‌دهند. برنامه قبلی باعث شد ما به اینجا برسیم. حالا باید یک تغییر استراتژیک داشته باشیم و با سیاست و برنامه جدیدی به مسابقات بازگردیم. نباید از صعود به تیم ملی نا امید شویم. امیدمان را از دست ندهیم و کار و کار و کار کنیم تا ان‌شاءا... بتوانیم برای سومین بار متوالی به جام‌جهانی صعود کنیم.»
ترمز استقلال کشیده شد
سوال آخر هم از او درباره استقلال. نیکبخت می‌گوید: «این تعطیلات لیگ اصلا به نفع استقلال نبود. تیم اوج گرفته و می‌توانست بازی‌های متوالی و پشت سر هم خود را ببرد. این تعطیلات یکجورهایی ترمز استقلال را کشید؛ البته خیلی به این تیم امیدواریم. در روزهای بد استقلال بارها مصاحبه کردم و گفتم باید از استراماچونی حمایت شود؛ چون او می‌تواند موفق باشد. اگر مدیریت باشگاه بگذارد این مربی ایتالیا می‌تواند موفق باشد. شما شک نکنید مدیریت استقلال درست باشد این تیم می‌تواند قهرمان شود.»

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها