کتابخوان‌ها، هفته کتاب را با انرژی آغاز کردند

دست و جیغ و هورا برای هفت روز در سال

سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آغاز هفته کتاب و در آیین اختتامیه نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی در خانه فرهنگ صدوقی شهر یزد آمار جالبی درباره سرانه مطالعه و وضعیت کتابخوانی در کشور ارائه کرده است. بخوانید و ببینید با خودمان چند چندیم!
کد خبر: ۱۲۳۷۴۶۸

13 دقیقه جزو خرافه‌های قدیمی است دیگر، می‌نوشته 1+12. چون سیزده نحس بوده، ما هم سال‌ها به این خرافه خندیده‌ایم، اما حالا باید بگوییم ای سیزده نحس! چرا؟ چون وزیر ارشاد در برنامه‌های ویژه هفته کتاب که در شهر یزد برگزار شد، اعلام کرده سرانه مطالعه روزانه در کشور 13 دقیقه است. هر روز 1440 دقیقه دارد و ما جمعیت هشتاد میلیونی لطف کرده و تنها روزی 13 دقیقه مطالعه می‌کنیم. حالا بین خودمان بماند که همین عدد ناچیز هم احتمالا بخش عمده‌ای از مطالعات تلگرامی و اینستاگرامی‌مان را شامل می‌شود!

90 دقیقه ما به‌طور میانگین در هفته هم 90 دقیقه مطالعه می‌کنیم. هر هفته 10 هزار و 80 دقیقه است و ما لطف می‌کنیم تنها 90 دقیقه آن را به مطالعه که باز هم نمی‌دانیم تا چه اندازه به مطالعه خاص کتاب و مطبوعات اختصاص دارد و باز هم بین خودمان بماند که به احتمال زیاد این آمار همان موارد قبلی را هم که بیان کردیم دربرمی‌گیرد.

94 دقیقه این یکی عدد یک سال است، یعنی همین چهار سال پیش. برایتان بگویم که به گفته وزیر ارشاد هر چند همه چیز گران شده و افزایش داشته، از جمله قیمت کتاب که اشک معدود کتابخوان‌ها را هم درآورده است، سرانه مطالعه بی‌تغییر به قوت خود باقی مانده و طی چهار سال گذشته این یک آمار را هر طور هم که بوده بدون تغییر نگه داشته‌ایم. پس بدانید و آگاه باشید که هنوز مصرف کتاب و سرانه مطالعه ما به صورت میانگین تغییری نکرده است.

42/2 درصد رقم خوبی است. به گفته وزیر ارشاد 2/19درصد کل پاسخگویان در سؤال‌های صورت گرفته اعلام کرده‌اند که کتاب الکترونیک می‌خوانند. در بین افرادی که اهل مطالعه بودند هم بیش از 4/42درصد اعلام کردند که این کتاب‌ها را می‌خوانند. حالا خودتان دستتان آمد که گرانی کتاب با کتابخوان‌ها چه کرده؟ بله. بسیاری‌شان را سوق داده سمت خواندن کتاب‌های الکترونیک که البته آنها هم در کتابخوان‌های وطنی افزایش قیمت چشمگیر و تقریبا بی دلیلی داشته‌اند.

34/4 درصد عدد کتابخوان‌هایی است که رمان می‌خوانند. آن‌طور که صالحی گفته در کل پاسخگویان، رمان و داستان 5/16درصد و در جمعیت کتابخوان، 4/34درصد است و همچنان همان آمارهای پیشین ما که رمان و داستان هم در جمعیت کتابخوان و هم در جمعیت عمومی رقم اول را دارد، حفظ شده است. همچنین کتاب‌های دینی هم پر مخاطب هستند و 1/10درصد در میان کل پاسخگویان و 6/21درصد در میان جمعیت کتابخوان حضور دارند. پس از آن کتاب‌های تخصصی و روان‌شناسی رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها