اولین گفت‌وگو با کیهان کلهر پس از دریافت عنوان مرد سال موسیقی جهان در سال 2019 از رویداد وومکس

می‌خواهم کنسرت‌هایم در ایران رایگان برگزار شود

کیهان کلهر برای اولین بار پس از دریافت جایزه وومکس، پای گفت‌وگویی با یک رسانه ایرانی نشسته و از اهمیت این جایزه، از اجراهای این شب‌هایش همراه با گروه «جاده ابریشم» و نیز از تور دوباره کنسرت‌های «شهر خاموش» در ایران گفته است.
کد خبر: ۱۲۳۶۷۹۴

کلهر این روزها در حالی همراه با رفقایش از این سو و آن سوی جهان در قالب گروه بین‌المللی جاده ابریشم در آمریکا روی صحنه می‌رود که اخیرا عنوان مرد سال موسیقی جهان در سال 2019 را طی رویداد وومکس کسب کرده است. بازگشت او به اجراهای صحنه‌ای جاده ابریشم حالا یادآور سال‌های درخشان فعالیت جادوگر کمانچه در قالب این گروه است؛ یادآور موفقیت‌های جهانی اهالی جاده ابریشم همراه با کیهان کلهر که به دو بار نامزدی دریافت مهم‌ترین جایزه موسیقی در جهان یعنی گرمی و یک بار هم به دریافت آن انجامیده است.
خبرنگار سایت ایران‌آرت ساعتی پیش از اجرای شنبه‌شب کیهان کلهر با گروه جاده ابریشم با او به گفت‌وگو نشسته است.
وومکس؛ حتی مهم‌تر از گرمی
نام کیهان کلهر تا‌کنون پنج بار بین نامزدهای دریافت جایزه گرمی مطرح شده است؛ دو بار همراه با حسین علیزاده، محمدرضا و همایون شجریان، دوبار با گروه جاده ابریشم [که یکی از این دفعات به دریافت جایزه هم منتهی شده] و یک بار هم اثر خودش با شجاعت حسین‌خان با عنوان «غزل [یک]». اما حالا او پس از دریافت عنوان مرد سال موسیقی جهان جهان در سال 2019 از رویداد وومکس، به ایران‌آرت گفته که وومکس را حتی از گرمی جدی‌تر می‌پندارد: «وومکس حتی از جایزه گرمی هم برای من مهم‌تر است. همواره از حضور در این رویداد لذت برده‌ام. این رویداد در حوزه موسیقی جهانی بسیار معتبر است و اعضایش تلاش‌های گسترده هنرمندان را برای توسعه موسیقی ملل به‌خوبی و با دقت رصد می‌کنند».
اجرای رایگان «شهر خاموش» در ایران
کیهان کلهر امسال بارها در تهران و شهرستان‌ها، اثر ماندگارش یعنی شهر خاموش را با همراهی گروه جوان «کوارتت مینیاتور» روی صحنه برده است؛ اتفاقی که قرار است در زمستان پیش رو دوباره تکرار شود، اما این بار این تکرار همراه است با نوعی از تازگی که می‌تواند خبر مهمی باشد. او می‌خواهد چند کنسرت در این تور به صورت رایگان برگزار شود. اینجاست که مطمئن می‌شویم برگزاری تورهای متعدد موسیقی برای کلهر، تبدیل به ایده‌ای محوری مبتنی بر توسعه موسیقی خوب و رساندن آن به گوش تعداد هر چه بیشتری از مردم شده است. انگار او آمده است با این گزاره کلیشه‌ای، اما مسلط را که موسیقی او و امثال او مخاطب بسیارخاص را راضی نگه می‌دارد و صرفا برای خواص تولید و اجرا می‌شود، یک‌تنه مبارزه کند. نمی‌دانم آیا می‌شود به آماری دست یافت که در همین مدت اخیر چندهزارنفر به تماشا و شنیدن «شهر خاموش» با آن فضای سنگین‌اش نشسته‌اند، اما این را می‌دانم که چنین عددی کاملا قاعده دراقلیت‌بودن مخاطبان چنین موسیقی‌ای را در هم می‌شکند.
ظاهرا قرار است تور تازه و شاید پایانی «شهر خاموش» طی کنسرت‌هایی رایگان بر پا شود. کلهر در این باره نیز گفته: «این ایده‌آل من است و دوست دارم چنین اتفاقی بیفتد. اگر به من باشد دوست دارم این اتفاق برای همه کنسرت‌هایم بیفتد. منتها من فقط یک سر قضیه هستم. برگزارکننده‌ها و میزبانان ما هم باید از چنین ایده‌ای استقبال کنند. در کنسرت‌هایی که زمستان آینده در تهران و شهرستان‌ها برگزار خواهیم کرد می‌خواهیم چند اجرا به صورت رایگان شکل بگیرد. حالا هم منتظر هماهنگی‌ها در این باره هستم. مثلا برگزارکننده باید سالن‌هایی پیدا کند که بپذیرند به صورت رایگان در آنجاها کنسرت برگزار شود. برای من مطلوب است و همه تلاشم را در این مدت برای این امر خواهم کرد، اما همان‌طور که گفتم اجرای چنین ایده‌ای نیازمند همکاری همه‌جانبه است».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها