چاپ اول کتاب «پرونده خطرناک دونالد ترامپ» که به همت انتشارات نقش و نگار و با ترجمه فاطمه نوروزی، وارد بازار شده، مجموعه مقالاتی را دربرمی‌گیرد که در باب سلامت روانی یک رئیس‌جمهور نگاشته شده‌اند و بندی ایکس. لی، استادیار بالینی رشته حقوق و روانپزشکی دانشگاه ییل، آنها را گردآوری و تدوین کرده است.
کد خبر: ۱۲۳۶۰۶۱

دکتر لیفتون، مدرس روانپزشکی دانشگاه کلمبیا، در درآمدی که بر کتاب نوشته، به فرآیندهای «سازگاری با شرارت» و «بهنجارسازی شرارت» اشاره کرده و به این مطلب می‌پردازد که چگونه شرارت در یک جامعه بهنجار انگاشته می‌شود و چطور اقشار مختلف آن جامعه، اعم از متخصصان و عموم مردم، به‌واسطه نحوه بازنمایی آن از جانب قدرت، با آن شرارت سازگاری حاصل می‌کنند، تا جایی که به امری پذیرفته و عادی بدل می‌شود. وی معتقد است که علم روان‌شناسی این ویژگی و توانایی را دارد که در جهت پیشبرد این بهنجارسازی یا برعکس در جهت آشکارسازی خطرات آن گام بردارد. او بر این باور است که این کتاب گامی است درجهت واکاوی و شکست این بهنجارسازی. لیفتون اذعان می‌دارد که سخنان مطرح‌ شده در این کتاب «ما را به ناجیان جامعه تهدیدشده تبدیل نمی‌کند، اما به ما کمک می‌کند تجربه و دانش خود را در رابطه با آنچه ما را تهدید می‌کند و آنچه احتمالا ما را احیا می‌کند، به‌کار گیریم.»
22 مقاله در این کتاب گردآوری و در سه بخش به خوانندگان ارائه شده‌اند. مقالات بخش اول که تحت عنوان «پدیده ترامپ» ارائه شده‌اند به توصیف ویژگی‌های روانی آقای ترامپ پرداخته و نشان می‌دهند که چطور فردی با چنین خصایصی شایستگی احراز چنین جایگاهی را ندارد و مناسب این منصب نیست.
بخش دوم مقالات با عنوان «دوراهی ترامپ» به تنگناها و چالش‌هایی می‌پردازد که متخصصان سلامت روان در پرداختن به چنین موضوعی با آن مواجه‌اند؛ مسائلی نظیر این که آیا مشاهده یک فرد از دور (خارج از اتاق درمان) برای اظهار نظر درباره سلامت روان او کافی است یا خیر، یا این‌که وظیفه اخلاقی یک متخصص سلامت روان در هشدار در مورد فرد بیماری که صاحب قدرت شده چیست.
بخش سوم، «تاثیر ترامپ»، به تاثیرات اجتماعی‌ای که ترامپ ایجاد کرده یا در آینده احتمال ایجاد آن وجود دارد، پرداخته است. در این بخش مباحثی مانند تروما، اضطراب، سرزنش و امثال آن و تاثیرات آنها در روان جامعه بررسی شده‌اند.
لی در پایان مقدمه اذعان می‌دارد که هدف غایی این کتاب آقای ترامپ نیست. درست همین نکته است که مقالات این کتاب را از محدودیت زمان و مکان خارج می‌کند. پرونده خطرناک دونالد ترامپ کتابی نیست که تاریخ مصرف داشته باشد و پس از کنار رفتن ترامپ از قدرت، خواننده خود را از دست بدهد. مساله اصلی این کتاب بررسی پدیده قرارگیری افرادی با مسائل و اختلالات متعدد روانی در جایگاه قدرت و تاثیر آنها بر جامعه است. «این کتاب درباره بافتار بزرگ‌تری است که به رئیس‌جمهورش پروبال می‌دهد؛ و همین‌طور درباره جمعیت بزرگ‌تری که از قدرت او متاثر می‌شوند.»

ماهرخ علی پناهلو

جام‌‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها