گنجینه آستان قدس رضوی، به معنای واقعی یک گنجینه است؛ مخزنی مملو از آثار و اسناد نفیس و ارزشمند تاریخی با محتوای علمی، تاریخی فرهنگی یا هنری که البته مدتی است آستان قدس در برنامه سه شنبه‌های فرهنگی‌اش برخی از آنها را از مخازن گنجینه بیرون می‌کشد و رونمایی می‌کند و در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۳۵۰۵۹

از جمله این اسناد و آثار تاریخی و گرانقدر یک نشریه پزشکی با قدمت 115 سال است که به گفته ابراهیم حافظی، سرپرست گروه مطبوعات آستان قدس رضوی نخستین نشریه پزشکی ایران به شمار می‌رود و در آرشیو مطبوعات آستان قدس نگهداری می‌شود.
به گفته وی، در ماه صفر 1324 قمری دکترعلی‌اصغر نفیسی مودب الدوله با همکاری آقا‌میرزا اسدا... طبسی معروف به جلیل الاطباء نخستین نشریه را در زمینه پزشکی، طبی و بهداشتی با عنوان حفظ‌الصحه در 27 صفحه به خط نستعلیق و به قطع کوچک خشتی به صورت چاپ‌سنگی منتشر کرد که در حال حاضر تمام نسخه‌های منتشر‌شده آن در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است و محققان می‌توانند از محتوای آن استفاده کنند.
آثار خطی نفیسی از ثابت‌بن‌قره حرانی، ریاضیدان و منجّم بزرگ قرن سوم هجری قمری از جمله آثار دیگری است که در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود و قدمت برخی نسخه‌ها به قرن هفتم می‌رسد. از جمله دیگر آثاری که در این گنجینه نگهداری می‌شود، بیش از 36هزار نسخه نشریه ترک‌زبان مربوط به سال‌های 1831 تا 1930 میلادی است که از سوی پژوهشگر برجسته زبان ترکی به مرکز مطبوعات آستان قدس رضوی اهدا شده است. / جام جم دیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها