طی سخنانی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در باکو مطرح شد

4 پیشنهاد روحانی برای مقابله با سلطه دلار

رئیس‌جمهور کشورمان طی سخنانی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد که در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، چهار راهکار برای مقابله با اعمال فشار سیاسی آمریکا بر کشورها از طریق دلار به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد پیشنهاد کرد. حسن روحانی همچنین راه‌حل‌های جمهوری اسلامی ایران را برای مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۳۴۶۹۲

وی در سخنان خود اظهار کرد: سلطه آمریکا بر نظام مالی بین‌المللی این فرصت را در اختیار آمریکا قرار داده تا طی دهه‌های گذشته و به‌ویژه در سال‌های اخیر به کرات از دلار برای اعمال فشار سیاسی بر کشورهای مستقل که عمدتا از اعضای جنبش عدم‌تعهد هستند، سوءاستفاده کند و با اعمال تحریم‌های مختلف، دسترسی کشورها به سیستم مالی بین‌المللی را محدود کند. این اقدامات در تعارض مستقیم با حقوق و آزادی‌های مشروع ملت‌های مستقل است و جنبش عدم تعهد می‌تواند برای بی‌اثرکردن این ابزار گام‌های مهمی بردارد.
رئیس‌جمهور گفت:‌ راه خارج‌کردن این ابزار شوم از دست رژیم خودخواه و مستبد آمریکا، پایبندی بین‌المللی به الزامات پایداری اقتصادی، توسعه روابط تجاری بر پایه پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، به‌کارگیری ابتکارات مستقل در حوزه خدمات بانکی و توسعه بهره‌گیری از رمزارزهاست. البته این مسیر باید با رعایت قواعد بین‌المللی در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم طی شود. بسیاری از کشورهای عضو جنبش از جمله ایران، این مهم را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
روحانی با بیان این‌که جهان به سرعت در حال گذار به سوی نظام چندقطبی است، گفت: امروز، آمریکا از روی استیصال، چنان بی‌پروا و گستاخانه از ابزارهای اقتصادی ظالمانه برای تحمیل مقاصد سیاسی نامشروع خود بر ملت‌های مستقل استفاده می‌کند که نمی‌توان نامی به جز تروریسم اقتصادی بر آن نهاد.
وی افزود:‌ در این شرایطِ آشفته، جنبش عدم تعهد به عنوان مجموعه‌ای که بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را در برمی‌گیرد، می‌تواند به نمایندگی از ملت‌های عضو و جامعه بشری، پیشگامِ یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات کنونی جهان در چارچوب قانون‌گرایی، پایبندی به تعهدات بین‌المللی، اعتدال و پرهیز از خشونت و افراطی‌گری باشد.
رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد:‌ در این وضعیت، کشورهای مستقل برای پاسداری از منافع خویش، بیش از پیش نیازمند همفکری و هم‌افزایی و هماهنگی هستند. در این میان، جنبش عدم تعهد به پشتوانه سوابق و تجربیات ارزشمند خود، می‌تواند متناسب با اقتضائات دنیای جدید، به طور مؤثر برای تحقق منافع اعضا نقش‌آفرینی کند.
ساماندهی همکاری‌های منطقه‌ای
روحانی در بخش دیگری از سخنانش به درگیری‌های منطقه‌ای در فلسطین، یمن، سوریه و افغانستان اشاره کرد و گفت:‌ تنها راه برون‌رفت از این بحران‌ها، احترام به حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خویش، تعهد به عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، سامان‌دهی به همکاری‌های منطقه‌ای برای تضمین صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم و ایجاد بستر مناسب برای تعامل و گفت‌وگوست. وی اظهار کرد: این چارچوب، بهترین راه پایان‌بخشیدن به منازعات منطقه‌ای است و ما در این راه پیشگام بوده‌ایم. در موضوع سوریه، مشارکت ایران و روسیه و ترکیه در فرآیند آستانه، آرامش و ثبات را برای بیشتر مناطق این کشور به ارمغان آورده و میلیون‌ها آواره را به موطن خود بازگردانده است. روحانی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتکار عملی که مبتنی بر گفت‌وگو، مذاکره و احترام متقابل باشد درباره سایر مسائل موجود در منطقه غرب آسیا استقبال می‌کند، گفت: ما در این زمینه پیشقدم بوده‌ایم. ماه گذشته، اینجانب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طرح «اقدام صلح هرمز» برای صلح و ثبات منطقه را ارائه کردم. هدف این طرح، ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و ایجاد تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز و اجتناب از مداخله و تهدید است.
نگرانی از ناامنی در فضای سایبری
روحانی اظهار کرد:‌ یکی دیگر از مخاطراتی که امنیت و استقلال ملت‌های آزاده را در دنیای امروز تهدید می‌کند، ناامنی در فضای سایبری و بهره‌برداری نامشروع از شبکه‌های اجتماعی و کلان‌داده‌ها برای اثرگذاری بر افکار عمومی جوامع، به‌ویژه در عرصه سیاسی است.
امنیت فضای سایبری و سلامت شبکه‌های اجتماعی، لازمه استقلال و آزادی ملت‌های مستقل در قرن 21 است. جنبش می‌تواند پیشگام اتخاذ راهبردی منسجم و تدوین تفاهمی بین‌المللی در حوزه مسائل مرتبط با امنیت سایبری باشد و آسیب‌پذیری ملت‌های مستقل را در برابر حملات سایبری و سوءاستفاده از فضای مجازی کاهش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها