بررسی روابط ایران با عربستان و آمریکا در دیدار روحانی و عمران‌خان

نخست‌وزیر پاکستان: تسهیل‌کننده‌ام نه میانجی

نخست‌وزیر پاکستان دیروز در سفری یکروزه به تهران آمد و با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۲۳۲۹۱۵

با توجه به این‌که ریاض مقصد بعدی سفر منطقه‌‌ای عمران خان است، برخی رسانه‌ها و تحلیلگران هدف سفر نخست‌وزیر پاکستان را میانجیگری میان ایران و عربستان عنوان کردند اما او در نشست خبری که پس از دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان داشت این مساله را تکذیب کرد. او گفت: پاکستان نقش تسهیل‌کننده را در روابط میان ایران و عربستان ایفا می‌کند نه میانجی. او همچنین گفت ترامپ از او خواسته که گفت‌وگو میان آمریکا و ایران را نیز تسهیل کند. در نشست خبری دیروز، حسن روحانی رئیس‌‌جمهور کشورمان هم از بررسی ماجرای حمله به نفتکش ایرانی در دیدار نخست‌وزیر پاکستان خبر داد و گفت: سرنخ‌های عامل حمله موشکی به نفتکش ایرانی را داریم که برای نخست وزیر پاکستان بیان و اعلام کردیم تحقیقات‌مان تا رسیدن به نتیجه نهایی و روشن شدن مسئله ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن روحانی گفت: ما با آقای نخست وزیر نگرانی خود را درباره حوادث مربوط به نفتکش‌ها به ویژه حادثه مرتبط با نفتکش ایرانی در دریای سرخ در روز جمعه بیان کردیم.
وی هشدار داد: این که کشوری فکر کند می‌تواند در منطقه ناامنی ایجاد کند و پاسخ دریافت نکند اشتباهی محض خواهد بود.

روحانی با بیان این‌که در این دیدار خطرات رژیم صهیونیستی برای امنیت منطقه برای مقامات پاکستانی توضیح داده شد، گفت: همچنین به آقای نخست وزیر تأکید کردیم که هر گونه حسن‌نیت و کلام طیب، پاسخش هم پاسخ طیب و شایسته خواهد بود.وی افزود: درخصوص مساله تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بحث و گفت‌وگو صورت گرفت و این‌که آمریکا چگونه دوباره به برجام برگردد و روال سابق را در پیش گیرد و نیز این‌که این توافق مهم چگونه عملیاتی و اجرایی شود، با نخست وزیر پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روحانی افزود: ما تاکید کردیم که آمریکا برای حل مساله باید به برجام بازگردد و تحریم‌ها را کنار بگذارد؛ کنارگذاشتن تحریم‌ها نکته اساسی و کلیدی ما بود.
عمران‌خان: جزئیات درخواست آمریکا را بررسی کردیم
در ادامه عمران خان نخست وزیر پاکستان از درخواست ترامپ از وی برای تسهیل گفت‌وگو میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در سفرش به نیویورک گفت. وی ادامه داد: در جلسه با آقای روحانی جزئیات درخواست رئیس‌جمهور آمریکا را بررسی کردیم؛ البته ما می‌دانیم که سختی‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما برای لغو تحریم‌ها علیه ایران و امضای دوباره برجام از جانب همه اعضای 1+5 از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.
عمران خان با بیان این‌که کشورش نقش میانجیگری میان تهران و ریاض را نخواهد داشت افزود: پاکستان نقش تسهیل‌کننده را در روابط میان ایران و عربستان ایفا می‌کند.
وی گفت: سفری که به عربستان خواهم داشت، سفر مفیدی خواهد بود، در این سفر هم بر ابتکار پاکستان تاکید خواهم کرد، هیچ طرفی از ما نخواسته است که درباره روابط میان ایران و عربستان گفت‌وگو کنیم.
عمران خان، با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات خود در تهران با روحانی ادامه داد: من با یک ذهنیت مثبت به عربستان سفر خواهم کرد. وی گفت: دلیل اصلی سفر من به ایران این است که نمی‌خواهیم درگیری جدیدی در منطقه به‌وجود بیاید. ایران همسایه ماست و در مواقع مهم به ما کمک کرده است و عربستان هم دوست ماست و به ما کمک کرده است، نمی‌خواهیم بین ایران و عربستان درگیری رخ دهد بلکه معتقدیم باید با مذاکره مشکلات حل شود و به جنگ منتهی نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها