بیش از یکصد هزار نفر از شهرهای راس العین و تل ابیض گریختند

درخواست جهانی برای توقف عملیات ترکیه

ارتش ترکیه برای چهارمین روز متوالی به حملات خود علیه برخی شهرها و روستاهای سوریه ادامه داد. این در حالی است که ایران پیشنهاد میانجیگری بین ترکیه و کردها را داده است و از سوی دیگر اکثر کشورهای جهان با ابراز نگرانی شدید نسبت به سرنوشت هزاران خانواده کرد در خاک سوریه و احتمال آزاد شدن زندانیان داعشی در این منطقه خواستار توقف فوری عملیات ترکیه هستند. ترکیه اما می‌گوید به رغم همه این ابراز نگرانی‌ها همچنان تا تحقق اهداف خود به این عملیات ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۱۲۳۲۷۸۲

به گزارش ایسنا، در چهارمین روز عملیات ارتش ترکیه اعلام شد نیروهای شورشی تحت حمایت آنکارا دیروز موفق شدند کنترل مرکز شهرک رأس‌العین را به دست گیرند. این درحالی است که به گفته اسکای‌نیوز عربی، یکی از فرماندهان نیروهای کرد موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» خبر تسلط بر شهرک راس‌العین را تکذیب کرده است. همین رسانه‌ها می‌گویند هم اکنون درگیری‌های شدیدی در شهر راس‌العین بین نیروهای کرد سوریه و نیروهای کرد طرفدار دولت ترکیه در جریان است. علاوه بر این، توپخانه‌های ترکیه طی دو روزگذشته به شدت شهرک تل ابیض را هدف گرفتند و خبر می‌رسد ده‌ها غیرنظامی سوری در این عملیات کشته شده‌اند. نیروهای ترکیه پیش از این بمباران‌های شهرهای مرزی از جمله رأس‌العین در شمال شرقی سوریه را بامداد دیروز از سر گرفتند. وزارت دفاع ترکیه دیروز گفت نیروهای وابسته به ترکیه موفق شده اند به جاده بین‌المللی میان شهر منبج و قامشلی در شرق سوریه برسند. آنها همچنین توانستند بیش از ۲۰ روستا را در شرق تل ابیض به تصرف خود درآورند. ارتش ترکیه همچنین در نظر دارد جاده اصلی حلب را به تصرف خود درآورد تا به این وسیله مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در حسکه را از عین العرب (کوبانی) جدا کند.در همین حال رسانه‌های ترکیه می‌گویند نیروهای سوریه دموکراتیک بار دیگر هتلی را که خبرنگاران در مرزهای ترکیه در آنجا اقامت دارند هدف خمپاره قرار دادند. روز جمعه نیز دو نظامی ترکیه در جریان حمله «تروریست‌ها» به دو پادگان نظامی در حومه حلب در شمال سوریه کشته شدند .
خطر هزاران داعشی
یکی از عوامل نگران‌کننده در جریان عملیات اخیر ترکیه مساله زندانیان داعشی است که در دست نیروهای کرد سوریه بوده و آنها تهدید کرده‌اند اگر عملیات ترکیه متوقف نشود آنها را آزاد خواهند کرد. مظلوم عبدی، فرمانده شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) جمعه گفت دیگر حفاظت از اسرای داعش اولویت این نیروها نیست و اگر ترکیه عملیات علیه آنها را متوقف نکند، نیروهای دموکراتیک سوریه عناصر مسلح داعش را رها خواهند کرد و به حفاظت از خانواده‌های خود خواهند پرداخت. در همین راستا ویدئویی در شبکه‌ها از فرار عناصر داعش از اردواگاه «الهول» در استان «الحسکه» منتشر شد. بیش از ۱۲ هزار نفر از تروریست‌های داعش همراه خانواده‌های خود در این اردوگاه در حالت اسارت به سر می‌برند که بحث اطمینان از عدم خروج این عناصر در پی عملیات نظامی ترکیه، محل نگرانی بسیاری از کشورها شده است. طی روز گذشته کشورهای فراوانی از تونس گرفته تا سوئد، دانمارک، اتحادیه عرب و... خواستار توقف فوری عملیات ترکیه در خاک سوریه شده‌اند. روز گذشته یک سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) از انفجار یک خودروی بمبگذاری شده مقابل زندانی در حسکه خبر داد. به گفته وی بعد از این انفجار تیراندازی شدیدی در اطراف زندان مرکزی حسکه رخ داده است. این زندان شامل هزاران زندانی خطرناک داعش است. بعدازظهر جمعه نیز یک خودروی بمبگذاری شده در غرب شهر قامشلی در حومه حسکه رخ داد و داعش مسؤولیت آن را به‌عهده گرفت. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید نیروهای کرد سوریه تمام زندان‌ها در منطقه عملیات ترکیه را تحت کنترل دارند که در آنها بیش از ده هزار زندانی داعشی در بند هستند. جمعه شب یک هیات نظامی روسیه وارد فرودگاه بین‌المللی قامشلی در استان حسکه در شمال شرق سوریه شد. همزمان یک هیات از یگان‌های کرد نیز وارد دمشق شد. منابع خبری می‌گویند احتمالا مأموریت هیأت روسی میانجیگری میان دولت سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) است. از چند روز پیش نیروهای کرد سوری پیشنهاد مذاکره با دولت دمشق را داده بودند. دولت دمشق می‌گوید حاضر نیست با کسانی که قبلا به کشورشان خیانت کرده‌اند، مذاکره کند.
صعود آمارها
دولت ترکیه چهارشنبه گذشته عملیات گسترده‌ای را تحت عنوان « چشمه صلح » در خاک سوریه کلید زد که به قول آنکارا هدفش امن کردن مرزهای ترکیه وایجاد یک منطقه خاص در کنار مرزهای این کشور با سوریه است تا به این وسیله بتواند حدود دو میلیون آواره جنگی سوریه را که طی سال‌های جنگ داخلی در این کشور به ترکیه پناه برده بودند آنجا جای دهد.وزارت دفاع ترکیه می‌گوید از آغاز عملیات در شمال سوریه، ۴۱۵ نفر از نیروهای کرد سوریه کشته شده‌اند. با این حال نهاد موسوم به «دید‌بان حقوق بشر سوریه» تعداد کشته‌شدگان نیروهای کرد را در روزهای گذشته ۷۴ نفر ذکر کرده است. به گفته این نهاد ۴۹ نفر از عناصر مورد حمایت ترکیه نیز تا کنون کشته شده‌اند. تعداد غیرنظامیان کشته شده نیز به گفته این نهاد، ۲۰ نفر بوده که عمده آنها از شهر «تل ابیض» هستند. این آمارها به گفته منابع خبری لحظه به لحظه در حال افزایش است.
سازمان ملل متحد اعلام کرد، با ادامه حملات ارتش ترکیه به مناطق مرزی در شمال شرق سوریه بیش از صد هزار نفر از اهالی این مناطق از بیم جان خود متواری شده‌اند.این حملات همچنین بر روند ارائه خدمات اصلی تاثیر گذاشته و شبکه آبرسانی شهر حسکه مختل شده در حالی که ۴۰۰ هزار تن در شهر و مناطق اطراف وابسته به این شبکه آبرسانی به عنوان شبکه آبرسانی اصلی حسکه هستند و از این رو مدارس، بازارها و مطب‌ها تعطیل شده‌اند.عمران رضا، هماهنگ کننده فعالیت‌های سازمان ملل و امور انسانی مقیم سوریه تاکید کرد: سازمان ملل خواهان حمایت از شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی و احترام به قانون انسانی بین‌المللی بوده و نگران است ادامه تجاوزات به افزایش تعداد خسارت‌دیدگان در روزهای آتی با توجه به در پیش بودن فصل سرما بیفزاید.

حمله به نیروهای آمریکایی

یک مسؤول آمریکایی از وقوع انفجاری در نزدیکی مقر نیروهای کشورش در نزدیکی شهر عین العرب (کوبانی) سوریه خبر داد. پنتاگون نیز این خبر را تایید کرد.به گزارش ایسنا، نیروهای آمریکایی بعد از عملیات ترکیه از عین العرب عقب‌نشینی نکردند.پنتاگون از ترکیه خواسته است از هرگونه اقدامی که ممکن است منجر به اقدام دفاعی فوری آمریکایی‌ها شود، اجتناب کند. وزارت دفاع ترکیه امکان حمله به مواضع نیروهای آمریکایی را بعید شمرد و گفت: ما قبل از اقدام به آتش گشودن تمام تدابیر برای ممانعت از هرگونه حمله و خسارتی به مواضع نیروهای آمریکایی را لحاظ می‌کنیم. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این به ترکیه هشدار داده بود که هرگونه ریخته شدن خون نیروهای آمریکایی برای او خط قرمز است و باعث مشکلی سخت خواهد شد.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها