هرچند هنوز نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام نشده است، اما تا اینجای کار هر نامزدی خود را برنده نهایی این انتخابات اعلام کرده و همین امر دعواها و کشمکش‌هایی را به دنبال داشته است. بلافاصله بعد از پایان رای‌گیری‌ها بود که گلبدین حکمتیار، یکی از نامزدهای مطرح ریاست‌جمهوری افغانستان در شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد، برنده قطعی این انتخابات است و اگر هر نتیجه‌ای جز این اعلام شود معلوم می‌شود که در انتخابات تقلب شده است.
کد خبر: ۱۲۳۱۱۴۶

پس از آن نیز اشرف غنی، رئیس‌جمهور کنونی افغانستان مدعی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری شد. روز گذشته هم عبدا... عبدا... با انتشار پیامی در توییتر با تشکر از مردم افغانستان، بر پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان تاکید کرد.
این در حالی است که به گزارش مهر، پیشتر اعلام شده بود نتایج اولیه تا قبل از ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) و نتایج نهایی نیز تا پیش از ۷ نوامبر (۱۶ آبان) مشخص نمی‌شود. هم‌اکنون ادعاها مبنی بر پیشتاز بودن یا پیروزی بعضی نامزدها قبل از مشخص شدن نتایج آرا از سوی کمیسیون انتخابات، بار دیگر مردم این کشور را نگران ساخته است؛ زیرا به گفته آنها ممکن است این‌گونه پیشداوری‌ها آغاز بحران‌های سیاسی جدیدی همانند انتخابات دور سوم در سال 2014 باشد. عبدا... عبدا... با قاطعیت می‌گوید: «انتخابات به دور دوم نمی‌رود و تیم وی اکثریت آرا را برای تشکیل دولت به‌دست آورده است.» وی همچنین مدعی شد تقلب سازمان‌یافته به نفع تیم دولت‌ساز رقیبش به رهبری محمد اشرف غنی صورت گرفته و آنها مدارک مستند در اختیار دارند. عبدا... گفت: اسناد و مدارک تقلب را به کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواهد سپرد و از آنها می‌خواهد به تقلب‌های مذکور به صورت عادلانه رسیدگی شود.
کمیسیون انتخابات افغانستان در واکنش به این‌گونه سخنان گفته است: هیچ تیمی حق ندارد پیشداوری کرده و خود را برنده انتخابات اعلام کند. این کمیسیون همچنین از همه نامزدها خواست به قانون احترام گذاشته و منتظر اعلام نتایج توسط کمیسیون انتخابات دور چهارم باشند.
با تجربه‌ای که مردم افغانستان از انتخابات دور سوم ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۴ در این کشور دارند، می‌گویند، این‌گونه پیشداوری‌ها کشور را دچار بحران سیاسی می‌کند. در آن سال مشاجرات انتخاباتی در افغانستان سرانجام با دخالت جان کری، وزیر خارجه آمریکا و تشکیل یک دولت ائتلافی دو‌گانه به سرانجام رسید؛ دولتی که به گفته بسیاری از کارشناسان مسائل افغانستان در حل مشکلات این کشور کاملا ناکارآمد بوده است. احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان و استاد دانشگاه به ایرنا گفته است: اعلام‌های پیروزی زود‌هنگام پیام‌رسان بحران خطرناک برای آینده کشور است. وی تأکید کرد که بحران موجود و سناریوسازی‌های کنونی اگر مهار نشود خطرناک و کشنده‌تر از سال ۲۰۱۴ برای افغانستان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها