رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان این‌که مدل جدیدی از جنگ سایبری شکل گرفته است، گفت: جنگ سایبری در دوران بلوغش است، یعنی در حال پیدا کردن حوزه‌های مختلف است و عرصه‌های جدیدی برای جنگ درست می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۰۳۶۴

سردار غلامرضا جلالی که همزمان با هفته دفاع‌مقدس در برنامه تلویزیونی دستخط صحبت می‌کرد، عنوان کرد: اولین عرصه‌ای که در جنگ سایبری پیدا شد مدل حمله به نطنز بود که حمله از طریق ویروس و اصطلاح سایبری برای از بین بردن یک زیرساخت بود و هنوز هم ادامه دارد و به عنوان یک حوزه محسوب می‌شود.
وی با بیان این‌که حمله سایبری آمریکا و رژیم صهیونیستی به نطنز با «استاکس نت» اثر بیدارکننده و خوبی داخل کشور ما داشت، یادآور شد: بعد از حمله استاکس نت تاکنون اقدامات زیادی برای حمله به زیرساخت‌های هسته‌ای ما شده، ولی هیچ‌کدام موفق نبوده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره زمان آخرین حمله سایبری گفت: به صورت مرتب و روزانه حمله داریم. حملات دسته‌بندی می‌شود؛ یک دسته کم ارزش و کم اهمیت است. حجم این حملات بسیار است که سیستم‌های دفاعی به نام SOC که امنیت سیستم را برعهده دارد، به صورت اتوماتیک پاسخ می‌دهد و بعد وقتی آمار می‌گیریم می‌دانیم که حجم بالایی است. مثلا برخی روزها 50 هزار حمله سایبری انجام می‌شود. دسته دومی وجود دارد که ویروس‌های بااهمیت‌تر بوده و مهم‌ترند. دسته سومی وجود دارد که به آنها سلاح‌های سایبری می‌گوییم، یعنی کاملا پیشرفته بوده و فرق ویروس با سلاح با هم متفاوت است. سلاح‌های سایبری چند لایه رمزگذاری‌شده دارند و بعد پنهان در سیستم می‌شوند و بعد فرمان‌پذیر از بیرون هستند و به فرمان‌ها از بیرون پاسخ می‌دهند.
جلالی در بخش دیگری از این برنامه درباره موضعی که در خصوص ابر دزدی گرفته بود، گفت: من هنوز کاملا بر این اعتقاد هستم و شاید از واژگان خوبی استفاده نشد، درباره دزدی ابرها که بیان می‌کنند، ولی موضوع تغییرات عامدانه اقلیمی است. درواقع ابزارهایی در دنیا وجود دارد که می‌تواند اثرگذاری در لایه‌هایی از جو و یونیسفر کند که تغییرات اقلیمی در دنیا درست کند.
وی افزود: درخواست من این بود که مراکز علمی و پژوهشی، بخش و فایلی باز و درباره این تغییرات مطالعه کنند. خیلی از جاهای دنیا این اتفاق رخ می‌دهد، دانش آن جمع‌بندی و به صورت ادبیات دانشی در دنیا دنبال می‌شود، ولی مقالات آن کاملا تخصصی است. من در کنفرانس علمی گفتم به تغییرات اقلیمی منطقه ایران مشکوک هستم. به عامدانه یا طبیعی بودن آن مشکوک هستم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها