هر فردی در طول دوران فعال جنسی، ممکن است گاهی دچار اختلال در نعوظ شود. ولی بروز مکرر این مشکل که باعث ایجاد استرس در رابطه شود، بیماری محسوب می‌شود. این اختلال در مردان جوان، معمولا ناشی از مشکلات روحی روانی است و معمولا فرد از نظر فیزیکی و جسمی مشکلی ندارد.
کد خبر: ۱۲۲۹۸۹۸

اضطراب و استرس یا وجود زمینه افسردگی مزمن، شروع ناگهانی رابطه جنسی بعد از ازدواج و بروز درد واژینال در همسر حین نزدیکی و از طرف دیگر عدم تمایل روحی همسر برای رابطه و علل متعدد دیگر مانند درگیری‌های ذهنی خانوادگی و شغلی، از مشکلات زمینه‌ای مسبب اختلال نعوظ روانی است. در این موارد، انجام مشاوره با زوج‌درمانگر و استفاده از روش‌های رفتار‌درمانی برای کنترل اضطراب و حل مشکلات زمینه‌ای، به رفع اختلال نعوظ روانی کمک می‌کند.
از علل دیگر، استفاده طولانی‌مدت و نابجا و خودسرانه افراد از داروهای کمکی برای بهبود نعوظ (مثل ترکیبات ویاگرا) برای درمان زودانزالی است. در صورتی که این داروها تاثیری در تاخیر انزال ندارند و نه تنها مشکل زودانزالی را برطرف نمی‌کنند، بلکه وابستگی به داروی کمکی نعوظ ایجاد می‌کنند و در موارد مصرف‌نکردن دارو، فرد با اختلال نعوظ مواجه می‌شود. در این موارد به کاهش تدریجی و در نهایت قطع مصرف دارو توصیه می‌شود تا با گذشت زمان وابستگی به دارو برطرف شود. همچنین مصرف داروهای هورمونی مثل تستسترون و استروئید در ورزشکاران، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری روی وضعیت نعوظ و باروری فرد بگذارد که نیازمند قطع مصرف این داروها و ارزیابی پزشک است.
در دسته اندکی از افراد که اختلال میل جنسی و اختلال نعوظ به‌صورت همزمان وجود دارد، ممکن است نقص هورمونال وجود داشته باشد که در این موارد لازم است فرد توسط پزشک بررسی شود. پزشک بیضه‌ها را معاینه کرده و تست هورمونال برای اندازه‌گیری تستسترون خون و سایر هورمون‌های بدن از جمله تیروئید و پرولاکتین درخواست می‌کند. درصورت کشف اختلال هورمونی توسط پزشک درمان صورت می‌پذیرد.
در موارد نادری نیز نقص در جدار عروق ناحیه تناسلی عامل نشت عروقی و در نتیجه اختلال نعوظ می‌شود که گاهی نیازمند اصلاح جراحی است.
سابقه شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، اختلال ژنتیک و کروموزومی، سابقه ابتلا به بیماری‌هایی مانند اوریون، اختلال تیروئید و دیابت تیپ یک، سابقه تصادفات با آسیب لگنی و جراحی‌های لگنی نیز از علل نادر اختلال نعوظ فیزیکی در سنین پایین است که نیازمند بررسی تکمیلی پزشک ارولوژیست خواهد بود.

دکتر سلمان اسلامی

متخصص اورولوژی کلیه و مجاری ادرار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها