سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: پس از اتصال سامانه ناجا به سامانه گمرک سوءاستفاده از رویه مسافری برای قاچاقچیان پرهزینه شد، به همین منظور این افراد سراغ مسافران واقعی از جمله حجاج بیت‌ا‌... الحرام و زوار عتبات عالیات رفتند تا از اطلاعات هویتی آنان سوءاستفاده کنند.
کد خبر: ۱۲۲۹۸۱۸

حمیدرضا دهقانی‌نیا، در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد، در پاسخ به این سؤال که چرا با گذشت سه ماه از اتصال سامانه ناجا به سامانه مسافری گمرک همچنان قاچاق تلفن‌همراه با سوءاستفاده از رویه مسافری ادامه دارد، اظهار کرد: در رویه سابق، قاچاقچیان ادعا می‌کردند که دستگاه‌های تلفن‌همراه را به صورت مسافری وارد کرده و پس از ثبت در سامانه مسافری گمرک، حقوق ورودی آن را نیز پرداخت می‌کردند و درواقع واردات قاچاق با سوءاستفاده از تسهیلات مسافری مندرج در آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی یعنی 80 دلار معافیت مالیاتی و سود بازرگانی 2درصد رخ می‌داد.
دهقانی‌نیا با اشاره به این‌که پس از اتصال سامانه ناجا به سامانه گمرک مانع بزرگی برای قاچاقچیان تلفن همراه به وجود آمد، گفت: در رویه فعلی، قاچاقچی دیگر نمی‌تواند هر گوشی‌ای را تحت عنوان مسافری به کشور وارد کند و هزینه این اقدام برای قاچاقچی افزایش پیدا کرده است.
وی در ادامه گفت: پس از اعمال این تغییرات، قاچاقچیان برای واردات دستگاه‌های تلفن همراه سراغ مسافران واقعی رفته و مجبور شدند برای سوءاستفاده از اطلاعات آنان (کد ملی و اطلاعات گذرنامه) از جمله حجاج بیت‌ا... الحرام و زائران عتبات عالیات مبلغی بین 500 تا 800 هزار تومان هزینه کنند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به این‌که قاچاقچیان صرفاً با در اختیار داشتن اطلاعات هویتی نمی‌توانند اقدام به ثبت تلفن همراه از طریق رویه مسافری کنند، توضیح داد: از آنجا که برای ثبت و انتقال اطلاعات گوشی مسافری، اولین اقدامی که به‌عنوان یک تخلف صورت می‌گیرد آن است که قاچاقچی باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و بدون حضور شخص، سیمکارت صادر می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به تلاش سازمان تنظیم مقررات برای برخورد با این معضل گفت: به همین منظور کمیته‌ای در این وزارتخانه تشکیل شد و تعداد قابل ملاحظه‌ای از دفاتری که بدون حضور شخص، اقدام به صدور سیمکارت کرده بودند شناسایی و اعمال قانون شدند.
دهقانی‌نیا همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا به‌رغم سختگیری‌های اخیر همچنان قاچاق تلفن همراه از طریق رویه مسافری وجود دارد، گفت: علت اصلی این معضل متاسفانه وجود صرفه اقتصادی در واردات قاچاق تلفن همراه است که باید از بین برود.
وی تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام‌شده، هزینه واردات هر دستگاه گوشی تلفن همراه مسافری 50درصد کمتر از واردات تجاری است و همین امر باعث شده است که به‌رغم تأمین بخش عمده نیاز بازار از کانال تجاری، هنوز هم افرادی انگیزه ثبت گوشی‌های قاچاق از طریق سوءاستفاده از تسهیلات مسافری را داشته باشند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به آمار واردات گوشی تلفن همراه در ماه‌های اخیر گفت: در مردادماه 900 هزار گوشی تلفن همراه که 60درصد آن گوشی هوشمند بوده وارد کشور شده و میزان واردات تلفن همراه تا 30 شهریور نیز حدود یک میلیون دستگاه بوده که بیش از 65درصد آن گوشی تلفن هوشمند است.
وی با بیان این‌که این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که در حوزه تلفن همراه واردات رسمی نیازهای داخلی را پاسخ می‌دهد و به واردات مسافری نیازی نداریم، افزود: واردات مسافری در مرداد و شهریورماه رقمی در حدود 250 هزار دستگاه بوده درحالی‌که این رقم در اردیبهشت‌ماه امسال بیش از یک میلیون و 200 هزار دستگاه بوده است، این ارقام در واقع بیانگر آن است که بسیاری از واردکنندگان تلفن همراه تغییر رویه داده و به سمت واردات رسمی سوق پیدا کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها