وزیر خارجه در نشستی با خبرنگاران در مقر سازمان ملل، ابتکار جمهوری اسلامی برای امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تشریح و بر همکاری هشت کشور منطقه برای پیاده کردن آن تاکید کرد.
کد خبر: ۱۲۲۹۸۰۲

محمدجواد ظریف در این نشست گفت: براساس این طرح، ائتلافی از کشورهای ساحلی خلیج فارس یعنی عراق، ایران، عربستان سعودی، بحرین، قطر، کویت، امارات و عمان زیرنظر سازمان ملل برای تامین امنیت این دریا تشکیل شود. ظریف گفت یمن هم می‌تواند عضو این ائتلاف باشد و ایران با عضویت یمن مخالفتی ندارد. هم اکنون مشخص نیست در یمن چه می‌گذرد. وزیر خارجه افزود: تنگه هرمز نه‌تنها از لحاظ راهبردی مهم است، ابتکار هرمز یا ایده ائتلاف برای امید را رئیس‌جمهور ایران مطرح کرده که بسیار برای ما جدی است. ظریف افزود: این ابتکار چرخشی از مفهوم خرید امنیت به سمت اتکا به خود مردم منطقه و همکاری میان آنهاست. اینها بنیان امنیت در منطقه هستند و بدون آنها امنیت، خیالی دست نیافتنی در منطقه خواهد بود.
وی تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه آنچنان بچگانه رفتار می‌کنند که از کاربرد نام خلیج فارس خودداری می‌کنند. این در حالی است که تا 50 سال پیش، سربرگ‌های دولت عربستان الخلیج الفارسی را درج می‌کرد. /ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها