همواره سعی کرده‌ام نقش‌هایی در گونه‌های مختلف ایفا کنم، ولی تقدیرم این بوده که بسیاری از ایرانیان مرا به‌خاطر ایفای نقش در سریال‌هایی تاریخی _ مذهبی نظیر «امام علی(ع)» یا «مختارنامه» بشناسند.
کد خبر: ۱۲۲۸۷۶۸

پیشتر از این دو سریال نیز تجربه ایفای نقش در سریال‌های تاریخی دیگری همچون «مرغ حق» و «گرگ‌ها» را داشته‌ام و آنچه حس کرده‌ام این‌که ایفای شخصیت‌های تاریخی بسیار دشوار است، چون مردم این آدم‌ها را می‌شناسند و نباید سابقه ذهنی‌شان درباره این شخصیت‌ها را به هم زد.
اگر این نقش‌ها را درست ایفا کنیم که وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم، اما اگر خدای ناکرده آن شخصیت را بد ارائه بدهیم صدای همه درمی‌آید و به کار صدمه می‌زند. نه فقط در آثار مذهبی بلکه حتی در کارهای تاریخی هم چنین است، یعنی باید در ارائه شخصیت بسیار دقت کرد. مردم تصویرهای خودشان را از افراد نامدار دارند و باید با دقت نقش این شخصیت‌ها را ایفا کرد.
برای ماندگاری آثار مذهبی _ تاریخی توجه به متن بسیار مهم است. مشکل اساسی ما چه در سریال و چه در فیلم، نه فقط در کارهای تاریخی، حتی در کارهای غیرتاریخی هم متن است. آن کاری که بر متن آن سرمایه‌گذاری کردند و زمان گذاشتند، قطعا جواب گرفتند ولی امان از کارهایی که بر متن آنها زمان نمی‌گذارند و می‌خواهند سریع کار را جمع کنند و به آنتن برسانند. در این کارها قطعا مشکلاتی پیش می‌آید.
اگر متنی، خوب نباشد، حتی بازیگران تراز اول مملکت را هم وارد کنیم، در نهایت کار جذاب و مخاطب پسندی تولید نمی‌شود. سریالی بی‌ادعا مانند «بچه مهندس» زود فراگیر شد و دو فصل بر آن افزوده شد فقط به‌خاطر متن دقیقش و این که هرکدام از شخصیت‌ها، یک شناسنامه داشتند و همین شناسنامه هم به بالا رفتن جذابیت کمک کرد. تاریخ این سریال کاملا سیال بود و در چند دهه می‌گذشت ولی عوامل سعی کردند از ذهنیت مخاطب نسبت به تاریخ مراقبت کنند.
در کارهای مناسب ایامی نظیر ماه‌های محرم و صفر باید بهتر و بیشتر روی متون سریال‌ها تمرکز کرد. همان‌گونه که در اسلام این ماه‌ها را حرام اعلام کرده‌اند تا گناهان کمتر شود باید روی سریال‌های مناسبتی دقتی وافر کرد تا خدای نکرده ذهنیت مخاطب نسبت به این ایام یا وقایع تاریخی را مغشوش نکند.


کریم اکبری مبارکه

بازیگر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها