رئیس جمهور کشورمان در اجلاس سه‌جانبه آنکارا تاکید کرد:

امنیت بیشتر در سوریه با همکاری کشورهای ضامن روند آستانه

پنجمین اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در ادامه رایزنی‌های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه دیروز در ترکیه برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۲۸۵۳۱

رئیس‌جمهور کشورمان طی سخنانی در اجلاس سه‌جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه با تاکید بر اینکه توطئه تغییر نظام در سوریه کاملا شکست خورده است گفت: حضور نامشروع نیروهای نظامی آمریکا در خاک سوریه، تمامیت ارضی این کشور را به خطر انداخته است و نیروهای نظامی آمریکا باید از سوریه خارج شوند.
روحانی افزود: رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته اعلام کرده بود نیروهای نظامی کشورش را از خاک سوریه خارج می‌کند اما سرنوشت این وعده او نیز به سرنوشت سایر وعده‌هایش که رنگ و بویی از حقیقت ندارند بدل شد.
رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید ضرورت بازگشت آوارگان سوری به کشورشان گفت: موکول کردن بازسازی سوریه به ملاحظات مداخله‌جویانه سیاسی، تنها به طولانی‌تر شدن بحران خواهد انجامید و ضروری است به دولت و ملت سوریه برای بازسازی کمک کنیم.
وی همچنین با قدردانی از تعامل دولت سوریه در زمینه بازبینی و اصلاح قانون اساسی این کشور گفت: اصلاح قانون اساسی کنونی سوریه بر مبنای خواست مردم این کشور می‌تواند گام مهمی برای پایان بحران باشد.
رئیس‌جمهور همچنین به تجاوزهای رژیم صهیونیستی به خاک سوریه اشاره کرد و گفت: این رژیم در ماه‌های اخیر بر تعداد حملات تجاوزگرانه خود افزوده و مقامات این رژیم مسؤولیت این حملات را بر عهده گرفته‌اند و این تجاوزها را به خاک لبنان و عراق نیز تسری داده‌اند.
روحانی با تاکید بر این‌که این اقدامات تحریک‌آمیز و غیرقانونی می‌تواند باعث تنش گسترده در منطقه شود گفت: کشورهای منطقه حق دفاع از خود را دارند اما متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی اقدام مناسبی در قبال این تجاوزات نمی‌کنند.
روابط ایران و روسیه عمیق‌تر از همیشه
رئیس جمهور کشورمان در حاشیه این اجلاس با رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه دیدار و درباره موضوعات مختلف دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار رئیس‌جمهور روسیه گفت: با اراده دو دولت روابط ایران و روسیه در حال حاضر از هر زمانی عمیق‌تر و صمیمانه‌تر است.
وی اظهار کرد: استفاده دو کشور از پول ملی در مناسبات تجاری طی ماه‌های گذشته روند رو به افزایش داشته و همچنان ادامه خواهد یافت.
ولادیمیر پوتین گفت: روسیه متعهد به ادامه همکاری با ایران در حوزه‌های دفاعی، نظامی و هسته‌ای است.
پوتین خاطرنشان کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسائل منطقه، به‌ویژه در پیشبرد ساز و کار سیاسی حل بحران سوریه، مبارزه با گروه‌های تروریستی و شکل گیری و ایجاد کمیته قانون اساسی در این کشور، مثبت و بسیار حائز اهمیت است.
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با تقدیر از مواضع روشن دولت این کشور در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه علی‌رغم مشکلات به روابط اقتصادی همه جانبه خود ادامه خواهند داد.
وی با اشاره به همکاری های دو کشور و این‌که گسترش همکاری های تجاری فی‌مابین با استفاده از پول ملی در مناسبات اقتصادی تهران-آنکارا تحرک و جهش ایجاد می‌کند، گفت: ایران از حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی ترکیه در اجرای پروژه های مشترک استقبال می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها