در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
این تفاوت البته که اعتراضهای فراوانی را هم به همراه داشته است، از اعتراض و دادخواهی داوطلبان نظام قدیم گرفته که با حمایت چند نماینده مجلس صدایشان را به گوش وزیر علوم هم رساندهاند تا گلایه نظامجدیدیها که قرار است اعتراضشان را رو به روی دیوان عدالت اداری ببرند و دادخواهی کنند.
داوطلبان نظام قدیم اظهار کردهاند سؤالات بسیاری از دروس برای نظام قدیمیها همان سؤالات نظام جدیدیها بوده است در صورتی که کنکوریهای نظام قدیم از یکسال قبل فقط مباحث نظام قدیم را مطالعه میکردند و با این حساب کنکور نظامقدیمیها سختتر بوده است. نظامجدیدها هم مدعیاند که سازمان سنجش در برابر شکایت نظامقدیمها مبنی بر سخت بودن کنکور به 10درصد دروس اختصاصی آنها اضافه کرده است؛ حتی اگر ادعای داوطلبان نظام جدید مبنی بر اضافه کردن 10درصد به درصد دروس اختصاصی را هم نادیده بگیریم، نظامقدیمها به واسطه سختتر بودن کنکورشان انتظار دارند سهمیه ورود به دانشگاهها را برای این دو نظام آموزشی برابر بگیرند! سازمان سنجش اما که مورد انتقاد هر دو گروه است نسبت به این ماجرا خیلی هم بیتفاوت نبود هر چند واکنش آشکاری هم به بسیاری از این ادعاها نداشته است اما این سازمان در اطلاعیهای که در ۲۰ تیر ۹۸ منتشر کرده درباره نحوه ترازکردن داوطلبان اعلام کرد: «هرچند دو مجموعه سؤال برای دو نظام آموزشی طراحی شده و ممکن است نوع سؤالات در دو نظام متفاوت باشد، اما سؤالات بهگونهای طراحی شده که سطح دشواری یکسانی دارند، بهویژه اینکه از مباحث مشترک دو نظام آموزشی قدیم و جدید (۳-۳-۶) سؤال یکسان طراحی شده است، بنابراین تراز نمرات خام آزمون به صورت کلی در هر درس و گروه با هم محاسبه خواهد شد و نمرات هر نظام به صورت جداگانه تراز نمیشود.» هر چند همین اطلاعیه هم باعث شبهات بیشتری شد اما منصور غلامی وزیر علوم چند روز بعد از این اطلاعیه به صراحت اعلام کرد «اینکه گروهی بگویند سؤالات ما سختتر از گروه دیگر بوده است قابل اثبات نیست و ادعاست.»
محور اعتراض نظامقدیمها مشخصا بر پایه سختتر بودن سؤالات است. به نظر میرسید با اطلاعیه سازمان سنجش و اظهار نظر صریح وزیر علوم این اعتراض مبنایی برای پیگیری نداشته باشد، اما وقتی کارنامه داوطلبان منتشر شد نظامجدیدها متوجه شدند انگار اعتراضِ سختی سؤالات نظام قدیمها با هدیهای از سوی سازمان سنجش همراه بوده است، چراکه بسیاری از داوطلبان نظام جدید با مقایسه درصدهای واقعی و اضافه شدن ترازها متوجه شدند به دروس اختصاصی داوطلبان نظام قدیم رشتههای ریاضی و تجربی 10 تا 12 درصد اضافه شده است، درصد قابل توجهی که باعث شده است رتبه 8 کنکور حالا صاحب رتبه 17 شود و بدتر از آن صاحب رتبه 1200 به رتبه 110 برسد. این در حالی است که همچنان اعتراض نظامقدیمها برای سختی سؤالات ادامه دارد و حالا معتقدند به واسطه این سختی سهمیه پذیرش آنها هم افزایش پیدا کند. البته که هنوز سازمان سنجش در رابطه با ادعای اضافه شدن 10 درصد به دروس اختصاصی نظامقدیمها واکنش رسمی نداشته است اما آنطور که یکی از اولیای داوطلبان نظام جدید به جامجم میگوید در نشست مشترکی که با معاون سازمان سنجش داشتهاند به صراحت این موضوع از سوی او تایید شده است.
ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش کشور هم در گفتوگویی کوتاه با جامجم گفته است که به درصد دروس تخصصی داوطلبان نظام قدیم اضافه شده است. البته که او درباره
10 یا 12درصد اظهارنظری نکرد و اعلام کرد میزان آن در بسیاری از دروس متفاوت بوده است. حالا سؤال اینجاست که اگر توجیه اضافه شدن به درصد دروس تخصصی نظامقدیمها به دلیل سختی سؤالات است، چرا وزیر علوم به صراحت اعلام کرده است که این ادعا مستند نیست و بدتر از آنکه اینکه چرا سازمان سنجش در اطلاعیهای اعلام کرده است که سختی سؤالات نظامقدیم مبنایی ندارد.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم