مدتی است آمریکا تلاش می‌کند به بهانه محافظت از مسیر حیاتی انتقال نفت در تنگه هرمز ائتلافی نظامی را تشکیل دهد، اما در این کار نه تنها موفق نبوده، بلکه همچنان تنها و منزوی مانده است. همین امر موجب شده تحلیلگران فارین پالیسی به صراحت اعلام کنند «در شرایط کنونی ایران مالک خلیج‌فارس است.»
کد خبر: ۱۲۲۱۱۱۲

به گزارش ایرنا، روز گذشته روزنامه مانیچی ژاپن نوشت: این کشور کشتی‌های جنگی را برای پیوستن به نیروی دریایی به رهبری ایالات متحده برای محافظت از نفتکش‌های موجود در تنگه هرمز اعزام نخواهد کرد. یوشیهیدا سوگا، سخنگوی ارشد دولت ژاپن نیز در همین مورد گفت: ما از نزدیک وضعیت را تحت نظر داریم و ضمن همکاری نزدیک با ایالات متحده و سایر کشورها، به جمع آوری اطلاعات ادامه می‌دهیم. ارتش ژاپن بعد از پایان جنگ جهانی دوم از ورود به هرگونه نزاع برون مرزی اجتناب کرده است. مخالفت ژاپن پس از آن است که دولت آلمان نیز با این امر مخالفت کرده و همین موجب شد تا آمریکایی‌ها به انتقاد از دولت آلمان برخیزند. در کنار کشورهای ژاپن و آلمان، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز هفته گذشته گفت تا کنون هیچ درخواست رسمی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای مشارکت در ائتلاف نظامی در تنگه هرمز طرح نشده است. پس از آلمان و ژاپن؛ اسپانیا هم درخواست آمریکا برای مشارکت در ائتلاف دریایی را رد کرد. هفته پیش ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین گفت واشنگتن از آلمان، فرانسه و انگلستان خواسته به ائتلاف مورد نظر کشورش برای حضور نظامی در تنگه هرمز و خلیج‌فارس بپیوندند. به دنبال مخالفت آلمان، ریچارد گرنل، به انتقاد شدید از این کشور پرداخت و گفت: آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، باید مسؤولیت‌های بیشتری را در جهان بپذیرد. وی در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی، از تصمیم دولت آلمان برای نپیوستن به ائتلاف دریایی ابراز یاس و سرخوردگی کرد و گفت آلمان وظایفی دارد که باید به آن عمل کند. وی افزود: آمریکا فداکاری‌های زیادی برای آلمان انجام داده تا بتواند (پس از جنگ جهانی دوم) بخشی از غرب باقی بماند.
در همین حال بریتانیا تلاش می‌کند ائتلافی اروپایی را برای حفاظت از امنیت عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز ایجاد کند. ائتلافی که به گفته کارشناسان در صورتی کارآمد خواهد بود که آمریکا نیز به آن ملحق شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها