حملات مرگبار انصارا... به الدمام و عدن، سعودی‌ها را به وحشت انداخت

پاسخ به سعودی، هشدار به امارات

حملات نیروهای یمن به ائتلاف متجاوزان طی روزهای گذشته حیرت‌آور بود. آنها در یک روز موفق شدند از یک‌سو شهر شمالی الدمام عربستان را هدف موشک‌های بالستیک خود قرار دهند و از سوی دیگر با حمله به نیروهای طرفدار این ائتلاف در عدن، ده‌ها نفر از آنها را به هلاکت برسانند. رهبران انصارا... یمن گفتند هدف‌شان از این حملات دادن پیامی روشن به امارات بوده است تا هرچه زودتر نیروهای خود را از یمن خارج کنند. عربستان سعودی نیز که از این حملات وحشت‌زده شده است یک بار دیگر از سر عجز و ناچاری، ایران را متهم به دست داشتن در این حملات کرد.
کد خبر: ۱۲۲۱۱۰۸

به گزارش فارس، نیروهای یمنی پنجشنبه با یک موشک دوربرد موفق شدند یک مقر نظامی سعودی را در شهر الدمام واقع در شرق عربستان هدف قرار دهند. به گفته شبکه خبری روسیا الیوم، این حمله «تحولی بی‌سابقه»‌ به شمار می‌رود ؛ زیرا موشک‌ یمنی مسافتی بالغ بر هزار کیلومتر را پیمود تابه هدف اصابت کرد. در مسیر این موشک چند پایگاه نظامی سعودی قرار داشت و در برخی از آنها حتی نظامیان تروریست آمریکایی حضور داشتند. معنای این عملیات آن است که یمنی‌ها به سادگی می‌توانند با موشک‌های بالستیک خود ضربات جبران‌ناپذیری را بر متجاوزان وارد کنند.
اهمیت این حمله
به گزارش روسیا الیوم، آنچه «این عملیات را از سایر عملیات‌های شلیک موشک به مواضع مختلف [نظامی] در عربستان متمایز می‌کند این است که این موشک با این مسافت طولانی، برای نخستین بار شلیک شده است؛ زیرا قبلا، ریاض دورترین نقطه‌ای بود که موشک‌های حوثی‌ها (انصارا...) به آ ن رسیده بود». فاصله بین الدمام و نزدیک‌ترین نقطه به آن در شمال یمن که محل استقرار نیروهای یمنی است، حدود 1200 کیلومتر است و فاصله بین الدمام تا صنعاء نیز به بیش از 1300 کیلومتر می‌رسد.
روسیا الیوم در ادامه گزارش خود، نام پایگاه‌های سعودی را ذکر کرد و نوشت: پایگاه هوایی ملک خالد در نزدیکی شهر خمیس مشیط واقع در شرق ابها در جنوب غرب عربستان قرار دارد. جنگنده‌های ائتلاف آمریکا که در عملیات سعودی علیه مردم یمن مشارکت دارند، از این پایگاه حرکت خود را آغاز می‌کنند. پایگاه هوایی شاهزاده سلطان نیز در همین مسیر قرار دارد و وابسته به نیروی هوایی عربستان است. این پایگاه در جنوب شرق شهر «السیح» در استان «الخرج» واقع در جنوب شرق ریاض قرار دارد.
واشنگتن در جولای گذشته نیروهای خود را به این پایگاه بازگرداند. این همان پایگاهی است که ارتش آمریکا در زمان عملیات خود در خلیج فارس و عراق و سرنگون کردن دولت عراق از آن استفاده کرد . گفته می‌شود هم اکنون صدها نظامی آمریکایی در حال آماده‌سازی این پایگاه هستند. استقرار نظامی در این پایگاه «دفاعی» خواهد بود و در کنار آن نیز، سامانه دفاعی «پاتریوت» نیز مستقر خواهد شد.
بیش از 40 کشته
این درحالی است که همان روز پنجشنبه شهر عدن نیز شاهد حملات مرگبار دیگری بود که این‌بار رژه نظامیان طرفدار منصور هادی را هدف گرفته بود. به گزارش خبرگزاری المسیره، نیروهای مقاومت یمن با استفاده از یک موشک و یک پهپاد سربازخانه پلیس در حومه غربی عدن را مورد حمله قرار دادند. به گفته این شبکه «یگان‌های پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پادگان جلاء متعلق به جنگجویان و مزدوران را مورد هدف قرار دادند. » در این حمله از یک فروند پهپاد قاصفK2 و یک موشک اسکاد میان برد استفاده شد. منابع بیمارستانی عدن کشته شدن دست‌کم ۱۷ نفر در جریان این حمله را تایید کردند. اما بعد از آن خبرنگار العالم در یمن تاکید کرد، سعودی‌ها تایید کرده‌اند 49 نفر از مزدوران‌شان در این حمله به هلاکت رسیده‌اند. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن به متجاوزان هشدار داد، در صورت تدوام حملات به یمن باید منتظر عملیات‌های سنگین ارتش یمن باشند. در مجموع طی یک روز نیروهای مقاومت یمن موفق شدند ضرب‌شست سنگینی را به متجاوزان نشان داده و سرنوشت نهایی آنها را تعیین کردند.
پیام‌های روشن
سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن درباره حمله موشکی به الدمام گفت: نیروهای یمن، با یک موشک بالستیک پیشرفته دوربرد، یک هدف نظامی مهم در الدمام را هدف قرار دادند. به گفته کارشناسان الدمام، مرکز منطقه الشرقیه (در شرق عربستان سعودی) در ساحل خلیج فارس است. این شهر، از مهم‌ترین شهرهای منطقه شرقیه به شمار می‌رود که بندرش از مهم‌ترین بنادر عربستان در غرب خلیج فارس به شمار می‌رود. سریع اضافه کرد: حمله مذکور، در پاسخ به حملات و جنایات سعودی و استمرار جنگ عربستان و تداوم ریختن خون مردم انجام شد.
ائتلاف سعودی در واکنش به این حمله آن را به ایران منتسب کرد و خواستار محکومیت آن شد . این در حالی است که بارها ایران اعلام کرده در این حملات دست نداشته و نیروهای مقاومت یمن نیز ثابت کرده‌اند موشک‌هایشان را خود تولید کرده و درباره حملات نیز خودشان تصمیم می‌گیرند. ضیف‌ا... الشامی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن در این‌باره به شبکه العالم گفت: ضربات نیروهای یمن به آل‌سعود تاثیری منفی بر دشمن داشته و باعث ایجاد وحشت در میان آنان شده است. الشامی تصریح کرد، فناوری موشک شلیک شده به شهر دمام در عربستان سعودی بسیار پیشرفته بود و شکست سامانه آمریکایی پدافند ضدموشکی پاتریوت که آل‌سعود آن را نصب کرده است، به اثبات رساند. عبدالوهاب المحبشی یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارا... یمن نیز گفت، دو حمله به عدن و الدمام به منزله ارسال پیام‌های واضح و روشنی به امارات بود. به گفته او: عملیات الدمام به این معناست که ارتش یمن می‌تواند اهدافی دورتر از امارات را هدف قرار دهد. این حملات قدرتمندانه، عقب‌نشینی نیروهای اماراتی از یمن را سرعت خواهد بخشید.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها