سازمان فضایی اروپا به‌تازگی تصاویر حیرت‌انگیزی را که فضاپیمای مارس اکسپرس از توفان‌های مریخی گرفته، منتشر کرده است. مشاهده این تصاویر نشان می‌دهد در خرداد امسال توفان‌های نسبتا بزرگی در نواحی قطب شمال مریخ شکل گرفته و جریان‌هایی از آن به مرور به سمت مناطق جنوبی هدایت شده‌اند. محاسبات نشان می‌دهد سرعت این توفان‌ها در برخی مناطق تا 70کیلومتر بر ساعت بوده است.
کد خبر: ۱۲۱۸۰۴۱

در تصاویر اخیر حتی ابرهایی بر فراز قله آتشفشانی المپوس مریخ نیز دیده می‌شود. این قله با ارتفاع 25 هزار متر، بزرگ‌ترین کوه منظومه شمسی است. به‌دلیل غلظت پایین جو مریخ، توفان‌ها در مریخ هفته‌ها ادامه دارند و منشأ تغییرات متنوعی در سطح این کره خاکی هستند.
گاهی برخی توفان‌ها به‌اندازه‌ای بزرگ می‌شوند که کل سیاره سرخ را فرا گرفته و عملا سطح سیاره را از دید دوربین کاوشگرها و تلسکوپ‌های زمینی مخفی می‌کند. وقوع توفان‌های مریخی برای کاوشگرهای فعال در سطح مریخ گاه همچون یک فرصت و گاه به عنوان تهدید عمل می‌کنند. برای مثال حدود 15 سال پیش و در زمان آغاز به کار ماموریت مریخ‌نوردهای دوقلوی ناسا، دانشمندان پیش‌بینی می‌کردند این ربات‌ها پس از حدود 90 روز به‌دلیل نشستن غبار روی صفحات خورشیدی آنها، به دلیل کمبود انرژی الکتریکی از کار می‌افتند، اما وقوع توفان‌های متعدد مریخی در این سال‌ها باعث تمیزشدن سطح این صفحات شد و عمر مفید این کاوشگرها را از 90 روز تا چند سال افزایش داد.
از طرفی وقوع یک توفان سهمگین سراسری در اوایل تابستان سال گذشته، یکی از علل اصلی از کار افتادن مریخ‌نورد آپورچونیتی (به معنی فرصت) در این سیاره بود، زیرا به دلیل تراکم بالای گرد و غبار در هوا امکان رسیدن نور خورشید به صفحات خورشیدی این کاوشگرها وجود نداشت و پس از مدتی تمام ابزارهای کاوشگر به دلیل کاهش ذخیره انرژی ابزارها، به‌ویژه دستگاه گرمکن داخلی از کار افتادند.

محمدرضا رضائی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها