پس از خروج امارات، سعودی‌ها از راه‌حل سیاسی برای یمن می‌گویند

عربستان به دنبال رهایی از کابوس جنگ یمن

پس از خروج یکجانبه نیروهای اماراتی از باتلاق جنگ یمن، حال خبرهایی می‌رسد که نشان می‌دهد سعودی‌ها هم عرصه را برای خود تنگ دیده و به‌دنبال راه گریزی از این جنگ هستند. مقامات سعودی که با تشکیل ائتلافی متجاوز طی چهار سال و نیم گذشته ملت مظلوم یمن را زیر شدیدترین حملات خود گرفته و جز کشتار بی‌گناهان هیچ دستاوردی نداشته‌اند، اکنون احساس می‌کنند باید از طریق راه‌حل‌های سیاسی به این بحران خاتمه دهند. مذاکرات روزهای گذشته نمایندگان سازمان ملل با طرف‌های یمنی و سعودی بر سر الحدیده نیز تمایل جدید عربستان به خاتمه جنگ در یمن را آشکار می‌سازد.
کد خبر: ۱۲۱۸۰۲۰

روز گذشته شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز، معاون وزیر دفاع عربستان در حساب توییتری خود نوشت: ریاض از راه‌حل سیاسی برای بحران یمن حمایت می‌کند. این شاهزاده سعودی که کشورش در قالب یک ائتلاف نظامی مدت‌هاست ملت مظلوم و محروم یمن را آماج حملات هوایی، زمینی، دریایی و محاصره قرار داده می‌گوید: «راه‌حل سیاسی که ما از آن حمایت می‌کنیم، پایبندی کامل شبه‌نظامیان حوثی (جنبش انصارا...‌یمن) به مفاد مورد توافق یمنی‌ها را می‌طلبد و این چیزی است که موافقت‌نامه استکهلم را تضمین می‌کند». این سفیر سابق عربستان در آمریکا و برادر ولیعهد این کشور بعد از اظهارات طلبکارانه‌اش اما یاد‌آور می‌شود که: «روز دوشنبه با فرستاده سازمان ملل در امور یمن دیدار کردم و به او درباره علاقه‌مندی عربستان به ملت برادر یمن، اطمینان دادم.» در همین رابطه مارتین گریفیت، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تایید کرد در دیدارش با خالد بن سلمان، حمایت عربستان از راه‌حل سیاسی در یمن را بررسی کرده است. عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه‌عمل بپوشانند.
واکنش یمنی‌ها
سخنان خالد بن سلمان در حالی منتشر می‌شود که تاکنون نیروهای انصار‌ا... یمن بارها بر مواضع صلح‌طلبانه خود تاکید و در چند دور مذاکرات صلح نیز شرکت کرده‌اند، اما هربار این مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های عربستان و متحدانش بی نتیجه مانده و به این وسیله جنگ در یمن استمرار پیدا کرده است. حال نیروهای انصار‌ا... می‌گویند تنها زمانی حملات خود را متوقف خواهند کرد که تجاوزگری آمریکایی- سعودی خاتمه پیدا کند. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارا... و رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در مذاکرات صلح سوئد با هشدار به ائتلاف متجاوزان به سرکردگی عربستان این سخن را اعلام کرد. او درهمان حال تاکید کرد: هر چیزی جز این، خیالاتی واهی است.
طی دو ماه گذشته یگان پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بارها اهدافی را در خاک عربستان سعودی مورد حمله قرار دادند طوری که تداوم این حملات سعودی‌ها را به زانو در‌آورد. روز گذشته نیز ارتش یمن وابسته به انصارا... اعلام کرد، با پهپادهای خود پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط در منطقه عسیر و مواضع نظامی دیگر عربستان را در جنوب غرب این کشور هدف گرفته است. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارا... یمن اعلام کرد، در این حملات هوایی انبار تسلیحاتی، آشیانه جنگنده‌ها و مواضع نظامی سعودی‌ها هدف گرفته شد. همین حملات موجب شد یک بار دیگر سعودی‌ها نمایندگان شان را در یمن به پای میز مذاکره با انصارا... بکشانند.
توافق مجدد بر سر الحدیده
پس از دو سال توقف مذاکرات یمنی‌ها و نقض مکرر آتش بس در الحدیده از سوی ائتلاف متجاوز عربستان، یک‌بار دیگر طی روزهای گذشته سازمان ملل موفق شد طرف‌های درگیر در یمن را بر سر میز مذاکره آورد. این سازمان می‌گوید طرف‌های یمنی موفق شده‌اند بر سر سازوکار جدید آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در الحدیده واقع در غرب این کشور توافق کنند. سازمان ملل همچنین می‌گوید ساعتی پس از انجام این گفت‌وگوها که روی عرشه کشتی متعلق به سازمان ملل صورت گرفت، طرف‌های یمنی درباره آتش‌بس فوری در الحدیده و سازوکار جدید برای اجرای آن در سریع‌ترین زمان ممکن توافق کردند. هیأت صنعا در جدیدترین دور گفت‌وگوها با نظارت سازمان ملل پیشنهاد داد اجرای مراحل اول و دوم توافق سوئد به صورت همزمان انجام شود، اما طرف مقابل وابسته به سعودی‌ها اعلام کرد، باید بند اول این توافق، اجرایی و بقیه آن به زمان دیگری سپرده شود. نیروهای ارتش یمن و انصارا... در راستای تلاش برای اجرایی شدن توافق سوئد در تاریخ ۱۱ تا ۱۴ ماه می‌ (۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت) به صورت یکجانبه از سه بندر کلیدی در غرب یمن خارج شدند و از آن زمان تا کنون دیگر مذاکره‌ای میان طرفین یمنی انجام نشده است. در همین رابطه، محمد معوضه، خبرنگار شبکه المسیره گزارش داد هیأت صنعا خواستار مشخص شدن مسافت‌های مربوط به طرح استقرار مجدد بود، اما هیأت دولت مستعفی بر باقی ماندن بر دروازه‌های شهر الحدیده اصرار داشت.از سوی دیگر، طرف مقابل حاضر نشد «نقشه‌های مین‌ها» (مکان‌هایی که مین‌گذاری شده) در مناطق تحت تسلطش را تحویل دهد، اما انصارا... برای تحویل این نقشه‌ها (با هدف خنثی کردن آنها) اعلام آمادگی کرد. توافق استکهلم سوئد به توافق آتش‌بس در استان الحدیده، خروج تمام افراد مسلح از بندر الحدیده و دو بندر دیگر در شمال این استان رأس‌عیسی و الصلیف و سپس خروج کامل نیروهای انصارا... و نیروهای وابسته به هادی از شهر الحدیده (مرکز استان الحدیده) اشاره دارد.

موازنه‌ای به ضرر عربستان
چند روز پیش به دنبال تصمیم امارات متحده عربی مبنی برخروج بخشی از نیروهایش از یمن، تحلیلگران بین‌المللی یاد‌آور شدند این عقب‌نشینی نشانه شکست فاحش ائتلاف سعودی بوده و به‌زودی سعودی‌ها هم به‌دنبال راهی برای خروج از یمن بر خواهند آمد. درهمین رابطه روزنامه فرا‌منطقه‌ای القدس العربی در تحلیلی به قلم سعید الشهابی نویسنده بحرینی می‌نویسد: «به‌دنبال شکاف در ائتلاف سعودی -اماراتی تغییرهای قریب‌الوقوعی در انتظار منطقه است. پس از این‌که [ائتلاف یاد‌شده] آمریکا را برای حمله به ایران تشویق کردند دشواری‌ها و اثرات مخرب آن روشن شد. از همین رو آمریکا و متحدانش از این جنگ که به نابودی همه طرف‌ها منجر می‌شد، فاصله گرفتند. از سوی دیگر، پیشرفت قابل توجه نیروهای یمنی و قدرت آنها در ایجاد موازنه نظامی منحصر به فرد با ائتلاف سعودی- اماراتی کار جنگ را یکسره کرد و موفقیت ائتلاف در یمن را از طریق جنگ دور از دسترس ساخت. از همین رو، عربستان به دنبال راه‌حل سیاسی با نتایجی غیر قابل مشخص است».

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها