دونالد ترامپ را شاید بتوان از معدود سیاستمداران جهان توصیف کرد که بدون در نظر گرفتن آداب دیپلماتیک و اصول سیاسی، به‌طور کاملا بی‌پروا به سران کشورهای دیگر، حتی متحدان سنتی آمریکا بی‌احترامی و اهانت می‌کند.
کد خبر: ۱۲۱۷۳۴۵

به گزارش فارس، دونالد ترامپ چند روز پیش در ادامه توهین‌های مکرر به سران کشورهای مختلف و حتی متحدان واشنگتن، سفیر انگلیس و ترزا می، نخست‌وزیر این کشور را «احمق» خطاب کرد. وی در باره کیم داروک، سفیر بریتانیا در واشنگتن گفت: «سفیر خرفتی که انگلیس به ایالات متحده قالب کرد، کسی نیست که ما خیلی از (حضور) او خوشحال باشیم؛ او فردی بسیار احمق است.» به دنبال این اظهارات بود که کیم داروک از مقام خود استعفا کرد و گفت در چنین شرایطی کار کردن در واشنگتن برایش غیرممکن است .
این البته اولین باری نیست که ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده این‌گونه کم‌سابقه به سران کشورهای دیگر توهین و بی‌احترامی می‌کند. حتی مقامات عالی‌رتبه کشورهای متحد و نزدیک آمریکا نیز از این رفتارهای زننده و اهانت‌های ترامپ بی‌نصیب نمانده و طعم تند نیش‌وکنایه‌های او را چشیده‌اند. برای مثال یک‌بار ترامپ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را با الفاظی مشابه این نواخت و با اشاره به جنبش جلیقه‌زردها برایش گفت: «مشکل اینجاست که امانوئل از درصد محبوبیت بسیار پایینی برخوردار است.» وی در سخنان دیگری جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و با لغو تجارت آزاد آمریکای شمالی برایش نوشت: «اکنون باید تجارت عادلانه را تجارت احمقانه نامید». وی در سپتامبر 2018 با انتقاد از سرعت کند مذاکرات با کانادا بر سر توافق جایگزین نفتا، به خبرنگاران گفت: «درخواست دیدار ترودو را رد کردم، زیرا تعرفه‌هایش بسیار بالاست و به‌نظر نمی‌رسد بخواهد کاری در این باره انجام دهد.» آسوشیتدپرس این اظهارات ترامپ را رکورد جدیدی در پایین آمدن سطح روابط بین دو کشور دانست.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز یکی دیگر از رهبران اروپایی است که از زخم‌زبان‌های ترامپ در امان نمانده است. مرکل که چهارمین دوره صدر اعظمی خود را می‌گذراند و به زعم بسیاری از چهره‌های برجسته و رسانه‌های تحلیلی جهان قدرتمندترین زن در عرصه سیاست جهان است، قطعا در عمر سیاسی خود هیچ رئیس‌جمهور آمریکایی را ندیده بود که این‌گونه بی‌محابا و بدون رعایت اصول دیپلماتیک، هرچیزی را که به ذهنش می‌رسد به زبان آورد. ترامپ یک بار روابط آمریکا با آلمان را «بسیار بد» توصیف کرد. بار دیگر نیز با اشاره به سیاست‌های مهاجرتی آلمان نوشت: «با زلزله‌ای که مهاجران به ائتلاف متزلزل (دولت) برلین انداخته، مردم آلمان نیز در حال پشت کردن به سران خود هستند. جرم و جنایت در آلمان صعودی است.» یک‌بار دیگر هم در توییتی نوشت: «آلمان به اسیر روسیه تبدیل شده زیرا مقدار بسیار زیادی انرژی از روسیه خریداری می‌کند!»
اظهارات بی‌پروای دونالد ترامپ نسبت به مقامات عربستان سعودی دیگر نیازی به گفتن ندارد‌. او یک‌بار عربستان سعودی را گاوشیرده توصیف کرد و گفت آمریکا تا جایی که می‌تواند باید آن را بدوشد و زمانی که ثروت شیخ‌های سعودی به پایان رسید، آنها را به حال خود رها کند. بار دیگر نیز گفت ریاض مانند «عروس زشتی است که در عین حال بسیار هم ثروتمند» است. ترامپ در یک سخنرانی دیگر گفت: «من به پادشاه عربستان می‌گویم ما در حال محافظت از شما هستیم. شما بدون ما دو هفته هم دوام نمی‌آورید!»
این‌گونه رفتارهای عجیب و غیر‌دیپلماتیک رئیس‌جمهور آمریکا به‌خصوص توهین‌های آشکار او تاکنون توجه روان‌شناسان خبره از سراسر دنیا را به خود جلب کرده است. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با اشاره به اظهارات عجیب و غریب ترامپ تأکید کرد نگرانی جدی درباره سلامت روان ترامپ وجود دارد. جالب این‌که عده‌ای از متخصصان علوم اعصاب و روان، دیوانه خواندن ترامپ را توهین به بیماران روانی می‌دانند. پروفسور آلن فرانسیس، روان‌شناس سرشناس غربی در نامه‌ای به روزنامه نیویورک تایمز گفت شاید ترامپ به نوعی به بیماری خودشیفتگی مبتلا باشد، اما برچسب‌زدن به او به عنوان کسی که بیمار روانی است نوعی توهین به این بیماران است، چرا که بیشتر بیماران روانی رفتاری بهتر از ترامپ دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها