انتشار بیانات رهبر انقلاب پس از بازدید از نمایشگاه «حماسه گوهرشاد» در سال 96

نقشه حجاب‌ ممنوع؛ فکر استعماری، سرنیزه رضاخانی

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای روز 1396/1/8 ضمن بازدید از نمایشگاه آثار هنری و اسناد تاریخی مرتبط با واقعه مسجد گوهرشاد که در حرم مطهر رضوی برگزار شده بود، در جمع برگزارکنندگان این نمایشگاه سخنرانی کردند.
کد خبر: ۱۲۱۷۰۸۲

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن بیانات رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار را در سالروز واقعه‌ خونین کشتار مردم معترض به کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد مشهد که در تیرماه ۱۳۱۴ به وقوع پیوست، برای نخستین‌بار منتشر کرده که بخش‌هایی از آن به این شرح است:
این خیلی مایه‌ تأسف است که حادثه مسجد گوهرشاد با این عظمت و با این اهمیت هیچ انعکاسی در تاریخ ما، در ادبیات ما، در کتاب‌های رمان ما نداشته باشد. ...
کشتار فقط در مسجد هم نبوده، بلکه بیرون، در فلکه -آن فلکه قدیم که البته حالا دیگر نیست- به‌سمت پایین خیابان، جلوی آن به‌اصطلاح خیابان تهران، یعنی خیابان امام رضا (ع) اینجاها همه آدم کشته شده. ..... کسانی می‌گویند ما از بالاخانه نگاه می‌کردیم و می‌دیدیم که مردم را می‌کشند و نیمه‌جان سوار کامیون می‌کنند و می‌برند و در منطقه عَلم‌دشت هم دفن می‌کنند؛ همان حرف‌هایی که معروف است. پس بنابراین یک نگاه، این نگاه است؛ نگاه یک فاجعه‌ای که در مشهد به مناسبت حجاب اتفاق افتاده.
یک مساله که به نظر من از این دایره‌اش خیلی وسیع‌تر و مهمتر است، خود اصل مساله حجاب است. .... مساله حجاب دیگر مخصوص مشهد و مسجد گوهرشاد هم نیست. یک قضیه وسیعِ همه‌جایی سراسری است در کشور و اقدامی که رضا‌شاه کرد و مواجهه‌هایی که با رضا شاه شد... خیلی به نظر من مساله مهمی است که باز این هم از همان مسائلی است که درست رویش کار نشده و توضیح داده نشده.
..... نکته دیگر شخصیت‌هایی‌اند که اقدام کردند و کار کردند و می‌شود از آنها اسم آورد. امام (رضوان‌ا...‌علیه) یک بار به ما گفتند که من هیچ‌کس را به شجاعت مرحوم آقای کاشانی ندیدم، ایشان مدرس را هم دیده بودند، اما درعین‌حال گفتند کاشانی. بعد سه قضیه از مرحوم کاشانی نقل کردند ... آن قضیه‌ای که به‌طور مشخص مربوط به قضیه حجاب است این است که گفتند خانه ایشان در پامنار بود، مأمور کلانتری آنجا آمد پیش آقای کاشانی و گفت که مثلا فرماندهان سلام رساندند و گفتند که شبِ مثلاسه‌شنبه، شما و خانواده‌تان در فلان مجلس دعوتید -دعوت می‌کردند دیگر که با زنهای‌شان سربرهنه بیایند؛ حالا آمده بوده از آقای کاشانی دعوت می‌کرده- آقای کاشانی یک تشری به او می‌زند و تندی می‌کند. او می‌گوید که آقا فرمانده گفتند. آقای کاشانی می‌گوید -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند فرمانده‌تان!بعد او دستپاچه می‌شود، می‌گوید آقا مقامات بالا این را گفتند. آقای کاشانی باز می‌گوید مقامات بالا -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند این حرف را زدند! پا شو برو گم‌شو! می‌آید به رئیس کلانتری می‌گوید. او می‌گوید بابا نزدیک این سید نروید، خطرناک است. غرض، از این جور قضایا هست در مسائل مربوط به حجاب.
... غرض، حرف و گفت و نقل در حواشی مساله حجاب خیلی زیاد است. من البته سالی که کشف حجاب شد، در دنیا نبودم؛ بنده متولد ۱۳۱۸ هستم یعنی چهار سال بعد از کشف حجاب، ولیکن خب مادرم و اینها نقل می‌کردند قضایا را و این‌که در خانه می‌ماندند، مدت‌ها بیرون نمی‌رفتند و برای بیرون رفتن‌های اضطراری چه مشکلاتی را تحمل می‌کردند.‌ هم از مادرم شنیدیم و هم از زن‌های دیگر شنیدیم. خیلی قضایای واقعا دردناکی است که اتفاق افتاده. اینها همه باید دیده بشود. یعنی اگر واقعا مساله حجاب بحث می‌شود، این قضایا دیده بشود. پس مساله حجاب یک مساله‌ای شد جدای از قضیه مسجد گوهرشاد، یعنی یک مساله فراگیر بزرگِ مهم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها