دومین جشنواره ملی پویانمایی و نخستین جشنواره برنامه‌های عروسکی برگزار می‌شود

دورهمی پویانمایی‌ها و عروسک‌ها در کرمانشاه

علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما در نشست خبری روز گذشته به بیان جزئیات دومین جشنواره پویانمایی و نخستین دوره برنامه‌های عروسکی پرداخت و از کرمانشاه به عنوان شهر میزبان این دوره از جشنواره نام برد. وی در این نشست خبری تاکید کرد این جشنواره با هدف ایجاد رقابت سازنده و شناسایی سرمایه‌ها و تشویق برنامه‌سازان و انگیزه‌سازی و فرصتی برای کشف استعدادهای مختلف و احیای صنعت و هنر عروسکی است. وی همچنین اعلام کرد قرار است همزمان با جشنواره، هفته فرهنگی، هنری و شادی پیمایی‌های جانبی هم برگزار شود.
کد خبر: ۱۲۱۵۲۱۲

ایجاد رقابت میان سازندگان آثار پویانمایی
دارابی در این نشست خبری درباره اهدف جشنواره توضیح داد: این جشنواره با هدف ایجاد رقابت سازنده و شناسایی سرمایه‌ها و تشویق برنامه‌سازان و انگیزه‌سازی و فرصتی برای کشف استعدادهای مختلف و احیای صنعت و هنر عروسکی برگزار می‌شود.
وی تاکید کرد: نهضت احیا و توسعه و رونق پویانمایی شعار ما بوده و سال گذشته در همدان ۱۶۰۰ اثر به جشنواره آمد که امسال این عدد به ۱۵۳۰ رسید و از این تعداد ۹۴۰ اثر متعلق به بخش خصوصی است. از میان آثار رسیده، 355 اثر به بخش داوری راه یافته است.

تقدیر از پیشکسوتان برنامه‌های عروسکی و پویانمایی
اختتامیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و نخستین دوره جشنواره برنامه‌های عروسکی با حضور رئیس سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد. در مجموع در فواصل این جشنواره به 61 اثر تندیس، لوح تقدیر، دیپلم افتخار و جایزه نقدی اهدا می‌شود. از این تعداد، در روز اختتامیه به 16 نفر برگزیده، تندیس جشنواره ارائه خواهد شد. این جشنواره کمیته‌های مختلفی دارد و برنامه‌های میدانی و شادی‌پیمایی از مواردی هستند که در این جشنواره برگزار می‌شود و مشابه جشن بادبادک‌های همدان خواهد بود و امیدوارم بتوانیم جشنواره را به خوبی برگزار کنیم.
قرار است در افتتاحیه بیش از ده نفر از هنرمندان استانی و خانواده شهدا و پیشگامان انقلاب و در اختتامیه از پیشکسوتان و هنرمندان پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تقدیر ‌شود.

تولیدات پاک برای فروش در بازار
در بخش دیگری از مراسم دارابی گفت: سیاست صداوسیما این است که سقفی در تولید پویانمایی ندارد. در دهه ۶۰ بهترین کارهای نوجوانان، عروسکی بودند. ما در این جشنواره تجلیل از برنامه سازان عروسکی پیشکسوت را هم خواهیم داشت. وی در پاسخ به این سؤال که آیا به دنبال بازار فروش هم هستید، توضیح داد: بازار فروش جزو موارد بسیار مهم است که ما به آن توجه می‌کنیم. هدف ما تولیدات پاک و اخلاقگراست که در مرحله اول به کشورهای همسایه و بعد از آن به کشورهای منطقه خاورمیانه، بازار مبادله را فراهم کنیم. همچنین ما به دنبال اهداف بزرگ‌تری در این حوزه هستیم که امیدواریم دستاوردهای آن در سال‌های آینده مشخص شود.

ایرانی پویا کرمانشاهی زیبا
جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی از 18 تا 20 تیر در کرمانشاه با شعار «ایرانی پویا؛ کرمانشاهی زیبا» برگزار می‌شود. به گفته معاون امور استان‌های رسانه ملی، این جشنواره در شش بخش اصلی پویانمایی (مجموعه و سریال پویانمایی؛ فیلم کوتاه، نیمه‌بلند و بلند، موشن گرافیک و جلوه‌های بصری و عروسکی (مجموعه و سریال و فیلمنامه) و شش بخش موضوعی (شعارسال، مقاومت و دفاع مقدس، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی، تهاجم سیاسی و فرهنگی و دستاوردهای اجتماعی یا مقابله با آسیب‌های اجتماعی) برگزار می‌شود.
بخش‌های فرعی جشنواره نیز شامل آموزشی، تبلیغاتی، عنوان بندی، هویت بصری، دانشجویی، دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، فرهنگی، شعار سال و مقابله با آسیب‌های اجتماعی و بخش ویژه طرح و فیلمنامه است.
همچنین دارابی اعلام کرد، امسال با اضافه شدن بخش عروسکی جشنواره، رونق جدیدی در این عرصه ایجاد شده است. با این رویکرد امید است نهضت جدیدی در تولیدات برنامه‌های عروسکی ایجاد شود.
در بخشی دیگر از نشست، وی برگزاری شش کارگاه آموزشی و علمی در طول برگزاری جشنواره با حضور استادان و صاحب‌نظران برجسته برای شرکت‌کنندگان در موضوعات مختلف را از برنامه‌های جانبی جشنواره برشمرد.

شخصیت‌های محبوب کودکان در کرمانشاه
همزمان با جشنواره قرار است هفته فرهنگی هنری کرمانشاه نیز از 15 تیر برگزار ‌شود و علاوه بر این گروه‌های برنامه‌ساز کودک و نوجوان و شخصیت‌های محبوب این قشر به مدت یک هفته در شهرهای مختلف استان کرمانشاه به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
دارابی از برگزاری شادی پیمایی‌ها و برنامه‌های جنبی دیگر در استان در هفته برگزاری این جشنواره خبر داد و افزود: تمام این برنامه‌ها از شبکه‌های رسانه ملی پخش خواهد شد و این فرصتی مغتنم برای استان کرمانشاه در نشان دادن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نهفته‌اش خواهد بود. در این نشست دارابی عنوان کرد: در سفری که دو هفته قبل به کرمانشاه داشتم، دیداری با آقای بازوند داشتیم که گفتند به خاطر برگزاری همایش، جشنواره اکوتوریسم در کرمانشاه برگزار خواهد شد و دلیل آن هم حضور جشنواره پویانمایی بود. به لحاظ بار عاطفی که برای جوانان لازم است، ابتدا قرار بود این جشنواره در پنج نقطه اصلی برگزار شود و هفته فرهنگی هنری با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری برگزار خواهد شد. اما با توجه به اعلام آمادگی فرمانداری‌های دیگر شهرها و شهرستان‌های استان کرمانشاه، قرار شد در بیش از 12 نقطه برگزار شود.

حرکت به سمت برون‌سپاری
معاون امور استان‌های رسانه ملی در پاسخ به سؤال جام‌جم که با توجه به این‌که تعداد 942 اثر به بخش‌های غیر دولتی و خصوصی اختصاص دارد، آیا بعد از برگزیده شدن در این جشنواره فضای همکاری با برنامه سازان غیر دولتی شکل می‌گیرد یا نه، توضیح داد: می‌خواهیم به سمت برون سپاری حرکت کنیم و هدف ما کشف استعداد‌ها و توانمندی‌ها در این عرصه است. بنابراین فضای همکاری شکل می‌گیرد. ضمن این‌که سازمان صدا و سیما تمام طلب‌هایی را که شرکت‌های غیردولتی و خصوصی در حوزه پویانمایی داشتند، پرداخت کرده است و ما بدهکار نیستیم. بنابراین فضای همکاری شکل می‌گیرد و حمایت خواهیم کرد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها