نشست‌های تبیین طرح جامع تابستانه شبکه مستند و کودک برگزار شد

تابستان در شبکه مستند و کودک چه خبر است؟

نشست‌های خبری تبیین طرح جامع تابستانه شبکه مستند و کودک دیروز صبح برگزار شد. در این نشست سیدسلیم غفوری، مدیر شبکه مستند به شرح برنامه‌های تابستانی این شبکه پرداخت و پس از آن نیز در قالب نشستی مجزا محمد سرشار، مدیر شبکه کودک نیز درباره برنامه‌های ویژه تابستان این شبکه توضیح و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
کد خبر: ۱۲۱۵۲۱۰

تدارک یک آنتن متفاوت
سیدسلیم غفوری، مدیر شبکه مستند ابتدا بیان کرد: با توجه به اهمیت تابستان، برنامه‌ریزی برای تولیدات و چینش برنامه‌های تابستانی در جدول پخش شبکه‌ها از ماه‌های پیش آغازشده، شبکه مستند هم از ماه‌های پیش در تدارک برنامه‌های تابستانی است و تلاشمان این بوده که در این ایام در حد ممکن آنتن متفاوتی داشته باشیم.
غفوری در مورد بخشی از برنامه‌های این شبکه در تابستان گفت: با توجه به مأموریت شبکه مستند ایرانگردی و سفر یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که شبکه مستند برای این ایام در نظر گرفته است، ما طی سال در این زمینه برنامه‌های متفاوتی را با موضوع سفر داشته و داریم، اما در تابستان تلاشمان این بود که به چگونه ارزان سفر کردن هم بپردازیم، این مأموریت به برنامه همسفر محول شده؛ یکی از برنامه‌های قدیمی شبکه که علاوه بر معرفی مناطق و شهرها برای سفر به این می‌پردازد که چطور می‌شود راحت و ارزان سفر کرد. این برنامه شنبه تا پنجشنبه ساعت 18 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود.
ایرانگردی‌های مستند
این شبکه علاوه بر برنامه‌های مختص سفر، برنامه‌هایی ویژه با موضوع ایرانگردی نیز در دستور پخش دارد که روزهای زوج ساعت 22 روی آنتن می‌رود، فصل جدید مستند ایران هم چهارشنبه‌ها ساعت 22 پخش می‌شود و دیدنی‌های استان چهارمحال و بختیاری را پیش چشم مخاطبان قرار می‌دهد.
به گفته غفوری، مأموریت دوم شبکه مستند در تابستان امسال پرداختن به موضوعات محیط‌زیست است. در‌همین راستا مستند «قصه‌های آب» از هفته آینده پنجشنبه‌ها ساعت 22 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت. این مجموعه مستند به چگونگی استفاده منابع آبی خواهد پرداخت.
مأموریت سوم شبکه مستند در تابستان ۹۸، مستندسازی در حوزه حیات‌وحش است. در همین زمینه مجموعه مستندهایی پخش می‌شود که به گونه‌های در حال انقراض حیات‌وحش کشور می‌پردازد. این مجموعه جمعه‌ها پخش می‌شود؛ علاوه بر آن برنامه به‌اضافه مستند هم نگاه ویژه‌ای به موضوع محیط‌زیست دارد. این برنامه هم سه‌شنبه‌ها ساعت 21 پخش می‌شود و علاوه بر پخش کامل مستند به نقد و بررسی آن می‌پردازد.
از جشنواره مستند چه خبر؟
سید‌سلیم غفوری با بیان این‌که فراخوان جشنواره تلویزیونی مستند بعد از نوروز 98 منتشرشده است، افزود: نزدیک به 700 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و هیات انتخاب آثار را بررسی کردند و ۶۶ اثر برای حضور در جشنواره مستند انتخاب شد که در قالب ۵۰ برنامه به نمایش درخواهد آمد.
او ادامه داد: از هفته آینده هرروز ساعت ۱۹ اکران آثار جشنواره در شبکه مستند روی آنتن خواهد رفت و بازپخش‌ آن ساعت 24 خواهد بود. اکران این آثار تا نیمه شهریور ادامه دارد و مخاطبان می‌توانند طبق روال گذشته به مستند مورد علاقه خود رأی بدهند، بعد از شهریور داوری آثار انجام می‌شود و اوایل مهر اختتامیه این جشنواره را برگزار خواهیم کرد.
مدیر شبکه مستند تصریح کرد: امسال آثار ازلحاظ کیفی و کمی از رشد خوبی برخوردار بودند و آثاری که به دبیرخانه جشنواره ارائه‌ شده است درباره موضوعات مختلف است و امیدوارم شاهد رقابت خوبی بین آثار باشیم و کمک کنیم به دیده شدن آثاری که کمتر شانسی برای دیده شدن دارند.
غفوری با اشاره به مأموریت سیما برای حفظ زبان و ادبیات فارسی نیز گفت: شبکه مستند از چند ماه پیش در تدارک تهیه برنامه‌ای به نام «اینجا، میان امواج» بود که به پیشینه و حضور ادبیات فارسی در تاریخ ایران‌زمین می‌پردازد. در این مستند آقای شکلا، استاد زبان سانسکریت از دانشگاه دهلی سفری به ایران داشته و همراه با احمدجان میرزایی، کارگردان مستند درصدد بررسی پیشینه تاریخی زبان و ادبیات پارسی هستند.
شبکه کودک و موج گرانی‌ها
محمد سرشار، مدیر شبکه کودک گفت: تابستان امسال به نسبت سال‌های گذشته، تابستان دشوارتری برای خانواده‌هاست. سفرهای تابستانی و ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی، هنری و... تابستانی، تحت‌تاثیر موج گرانی‌هاست و بعضی خانواده‌ها که مستاجر بوده‌اند؛ حالا مجبورند خانه‌های کوچک‌تر و قدیمی‌تری را اجاره کنند. شبکه کودک نسبت به شرایط اقتصادی خانواده‌ها و تاثیرات آن بر سبک زندگی آگاه است و تلاش می‌کند دستیار خانواده‌ها در کاهش تاثیرات منفی این مساله باشد. طبیعتا در چنین شرایطی، تماشای تلویزیون یکی از تفریحات مهم فرزندان ما در اوقات فراغت تابستانی خواهد بود.
او ادامه داد: برنامه‌ریزی تابستانی شبکه کودک رویکردی سرگرم‌‌کننده دارد. تلاش شده برنامه‌هایی برای تابستان انتخاب شود که قالبی جذاب و سرگرم‌کننده داشته باشد و از سوی دیگر، محتوایی غنی و آموزنده. مهارت‌آموزی، ترویج کتابخوانی، تشویق کودکان به ورزش و آموزش سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، مهم‌ترین محورهای محتوایی برنامه‌های تابستانی شبکه کودک هستند.
مدیر شبکه کودک توضیح داد، برنامه‌های تابستانی این شبکه در قالب یک جشنواره تابستانی 71 روزه برگزار می‌شود. این جشنواره تابستانی از ابتدای تیر آغاز شده و تا 9 شهریور ادامه دارد. در این جشنواره 28 عنوان برنامه جدید در کانال‌های پویا و نهال پخش خواهد شد. یعنی به طور میانگین هر سه روز یک عنوان برنامه جدید تقدیم بچه‌ها می‌شود. در این جشنواره تابستانی، ساعات پخش برنامه‌ها دو ساعت افزایش خواهد یافت. براساس نظرسنجی‌ها، الگوی تماشای تلویزیون توسط کودکان در فصل تابستان با دیگر فصل‌های سال متفاوت است و بر همین مبنا، کانال نهال از ساعت 14 تا 24 برنامه‌های خود را برای کودکان زیر‌12‌سال پخش خواهد کرد. کانال پویا نیز به روال پیشین، از ساعت 8 تا 14 برنامه‌های ویژه خردسالان زیر شش سال را پخش می‌کند.
پویانمایی‌های خارجی جدید؛ ماشین‌کوکی‌ها، صندوقچه بازی، موفی، پنگوئن کوچولویی به نام پورورو، ماجراهای جنگل و اتوبوس‌های کوچولو از کانال پویا برای خردسالان پخش خواهند شد.
کانال نهال با فصل جدید برنامه «مل‌مل» میزبان اوقات فراغت تابستانی کودکان شش تا 12 سال است. فاطمه امینی، مجری برگزیده بخش مردمی جشنواره جام‌جم نیز اجرای این برنامه را به‌عهده دارد و چند عروسک و کارشناس عروسک‌سازی هم کنار او نقش‌آفرینی می‌کنند.
برنامه جدید «پف‌فیلم» یک جشنواره از فیلم‌های سینمایی پویانمایی راه انداخته و هر روز، یک فیلم را برای کودکان پخش می‌کند.
مرکز پویانمایی صبا، فصل جدید دو مجموعه پویانمایی ایرانی به نام‌های «مهارت‌های زندگی» و «خانه ما» را تولید کرده که از کانال نهال پخش خواهند شد.
پیوند مستند و پویا
سال 98، سال توجه بیشتر شبکه کودک به قالب مستند است. فصل دوم مستند گردشگری «دورت بگردم ایران» نیز آخرین روزهای پس‌تولید را طی می‌کند و روایتگر سفر جذاب دو خانواده جدید با پنج کودکشان به غرب کشور است. همچنین مستند خارجی «کتاب وحش» نیز برای اولین بار از کانال نهال پخش خواهد شد.
جشنواره تابستانی شبکه کودک با 11 عنوان پویانمایی خارجی، گرم‌تر می‌شود. خرس‌های محافظ جنگل، ریون ناقلای کوچولو، رکاب‌زنان، تعمیرکاران، پنگوئن ببری، پیمان دوستی، موش خبرنگار، نگهبانان شیردل، نیکو و شمشیر نورانی، پاندای کونگ‌فوکار: پنجه آتشین و کنام اژدها مجموعه‌های پویانمایی خارجی جدیدی هستند که در تابستان 98 از کانال نهال شبکه کودک پخش خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها