به گزارش جام جم آنلاین از فارس، نمایندگان در جلسه علنی امروز پارلمان ماده ۹ طرح یک فوریتی ساماندهی صنعت خودرو را با ۱۶۱ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و یک رای ممتنع از ۲۱۶ نماینده حاضر تصویب کردند. بر اساس ماده ۹ حمل بار و مسافر توسط وسایل نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهرها ممنوع است.
تبصره یک این طرح دولت را موظف می کند که از محل صرفه جویی حاصل از بهبود و مدیریت مصرف سوخت ناشی از اجرای این قانون، سازوکار و تسهیلات لازم را جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو فراهم کند.
همچنین بنابر تبصره ۲ این ماده تولید کنندگان خودرو و موتورسیکلت در داخل کشور موظفند که به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معادل را از مرکز اسقاط دریافت کنند. شماره پذاری خودروها و موتور سیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتورسیکلت سازان معادل ۲۵ درد تولید ماهانه است.
بر این اساس مراکز اسقاط موظف هستند گواهی اسقاط مورد تقاضای تولیدکنندگان خودرو و موتور سیکلت را را ارائه دهند. علاوه بر این واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت موظف هستند به ازای هر خودرو به تناسب مرف سوخت، علاوه بر پرداخت عوارض گمرکی، گواهی اسقاط خودرو معادل را دیافت کنند؛ تعدادگواهی اسقاط به تناسب مصرف نوع سوخت قیمت خودروی وارداتی توسط وزارت صمت با همکاری سازمان ملی استاندارد تعیین می شود.
بنابر تبصره ۳؛ آیین نامه اجرایی موضوع این ماده حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلام ایران به تصویب هیات وزیران می رسد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد