معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران از تغییر احتمالی ساعت ادارات در پایتخت می‌گوید

برای کولرها بازرس می‌گذاریم!

در روزهای گرم تابستان پارسال هنوز محمدحسین مقیمی استاندارتهران بود که به آمارهای وزارت نیرو استناد کرد و گفت چون تولید برق از طریق سدهای کشور 4000 مگاوات کم شده پس هیچ راهی به‌جز صرفه جویی نیست. او همان موقع گفت که وزیرنیرو گفته است ساعت اوج مصرف برق از یک بعد از ظهراست تا 4عصر و تصمیم این شده به جای قطع کردن برق صنایع و خانه‌ها،‌ کمی به ادارات دولتی سخت بگیرند. این سختگیری به‌جز الزام دولتی‌ها به تنظیم دستگاه‌های خنک‌کننده‌شان روی عدد 25، چیز دیگری را نیز شامل می‌شد که عبارت بود از تغییر ساعت کار ادارات، به این مفهوم که صبح‌ها دو ساعت زودتر باز شوند و عصرها دو ساعت زودتر بسته. سال گذشته این تغییر ساعت لااقل در تهران صدای خیلی‌ها را درآورد، کارمندان زیادی را از زندگی انداخت، نظم کار و بار عده‌ای را به هم ریخت، برخی‌ها را حتی سر لج آورد و هزینه‌های رفت و آمد خیلی‌های دیگر را بالا برد فقط به این دلیل که مصرف برق در کشور باید افت می‌کرد. وزیر نیرو گفته بود از حدود 57 هزار مگاوات اوج بار، حدود 21 هزار مگاوات را دستگاه‌های سرمایشی مصرف می‌کنند که در این میان نزدیک به 4500 مگاوات سهم سازمان‌های دولتی است، سهمی که ظاهرا فقط با تغییر ساعت کار ادارات کنترل می‌شد. امسال اما هیچ حرفی از کمبود برق درکشور نیست، بیشتر سدهای کشور به لطف بارش‌های زمستان و بهار پر است و تولید برق آبی وضع خوبی دارد ولی ماجرای مدیریت مصرف برق با این حال همچنان پابرجاست. این روزها زمزمه‌ها پیرامون تغییر دوباره ساعت کار در ادارات پایتخت جان گرفته و با نزدیک شدن ماه تیر که سالگرد این اتفاق است حرف وحدیث‌ها جدی‌تر شده. دیروز استاندار تهران وقت نداشت در این‌باره با ما گفت‌وگو کند، اما معاونش غلامرضا عباس پاشا 12 دقیقه با ما حرف زد که خلاصه‌اش یک احتمال 50 - 50 بود به این معنا که اگر دستگاه‌های دولتی همکاری کنند و مصرف بهینه داشته باشند به ساعت کار کارمندان دست نمی‌خورد ولی اگر چنین نکنند ساعت کار دوباره تغییر می‌کند و همه تبعات منفی و نارضایتی‌های حاصل از آن دوباره تکرار می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۱۷۰۸

شنیده می‌شود ساعت کار ادارات دولتی قرار است با شروع تابستان دوباره تغییر کند، این تصمیم چقدر جدی است؟
هنوز درباره کاهش ساعت کاری ادارات تصمیمی گرفته نشده اما در نخستین جلسه شورای اداری استان تهران طرح مصرف بهینه در دستگاه‌های اجرایی مصوب شد. تصویب این طرح به استانداری اجازه می‌دهد تا اگر وضعیت مصرف برق در شرایط اضطرار قرارگرفت تغییر ساعت کاری ادارات اجرا شود ولی فعلا در این باره تصمیمی گرفته نشده است.
اجرای این سیاست سال گذشته دستاوردی هم داشت؟
مهم ترین اثر تغییر ساعات کار ادارات دولتی در سال گذشته این بود که دستگاه‌های اجرایی به خودشان آمدند و فهمیدند که نحوه مصرف برق جدی است. براساس قانون ما نمی‌توانیم ساعت کار کارمندان را کم و زیاد کنیم چون این موضوع درحیطه اختیارات هیات وزیران است اما استاندار این حق را دارد که ساعت کار کارکنان دولت را بنابر نیاز جابه جا کند. برهمین اساس سال گذشته ساعت کار ادارات دولتی صبح‌ها زودتر شروع شد وعصرها زودتر خاتمه یافت تا کمکی به کاهش مصرف برق در زمان اوج بار باشد.
حتما خبر دارید که اجرای این تصمیم موجی از نارضایتی و افت بهره‌وری را به همراه داشته!
بله می‌دانیم که این طرح در کنار تبعات مثبتش، اثرات منفی هم داشته. مسلما وقتی کارمندی که عادت کرده هر روز 8صبح در محل کار باشد و زندگی‌اش را بر این اساس تنظیم کرده وقتی مجبور است 6 صبح در محل کار باشد نظم زندگی‌اش به هم می‌ریزد و قطعا انحرافاتی نیز در کیفیت کار او و مجموعه‌اش ایجاد می‌شود.
پس با این همه به هم ریختگی چرا دوباره حرف از تغییر ساعت کار ادارات در میان است؟
وقتی تاکید بر مدیریت مصرف انرژی است و وزنه تصمیمات به نفع صرفه جویی در مصرف برق سنگین است باید این کار انجام شود، وگرنه همه مسؤولان می‌دانند که کارمندان با مشکلاتی مثل مهدکودک و مدرسه بچه‌هایشان، مشکلات ایاب و ذهاب و این که صبح‌های زود ارباب رجوع نداشتند و به‌ناچار بیکار بودند، روبه‌رو بودند.
سال گذشته تغییر ساعت کاری ادارات دولتی باعث شده بود موجی از کارمندان عصبانی و معترض شکل بگیرد که خشم‌شان را سر برق خالی می‌کردند، یعنی لامپ‌ها را بیهوده روشن می‌گذاشتند، دمای سیستم‌های خنک کننده را بالا می‌بردند و ازاین قبیل کارها. اگر قرار باشد امسال هم تغییر ساعت کار ادارات اجرا شود آیا به این موضوعات توجه خواهید کرد؟
بله قطعا. ما برای این امور ناظر می‌گذاریم. اصلا ما در ساعات تعطیلی ادارات برق را قطع می‌کنیم و نمی‌شود مثلا کولرها را روشن گذاشت و رفت. ما یک سیستم بازرسی هم داریم که مصرف برق را رصد می‌کند و می‌سنجد که آیا با تغییر ساعت‌ها مصرف برق کم شده یا خیر و اگر نشده چرا. پس فقط این‌طور نیست که بگوییم کارمندان 6 صبح بروند سرکار و ساعت 2 بعد ازظهر تعطیل کنند و هیچ نظارتی رویشان نباشد. اما در این مساله قبول دارم که باید دید آیا میزان کاهش مصرف برق به حدی هست که اگر چرخه زندگی کارکنان به هم بریزد بازهم بصرفد.
سوال من این است، آیا آن همه به‌هم‌ریختگی اداری ارزشش را داشت، یعنی به اندازه کافی در مصرف برق صرفه جویی شد که حالا بگوییم آن مشکلات به این دستاوردها دَر؟
قطعا صرفه‌جویی خوبی اتفاق افتاد که دیگر قطعی برق رخ نداد. اما فارغ از این بحث‌ها حرف من این است که نباید بگذاریم در کشور کار به اینجا بکشد تا مشکلات را با نسخه‌های تغییر ساعت درمان کنیم. حرف ما این است که سازمان استاندارد باید در ساختمان سازی‌ها طوری ورود و نظارت می‌کرد که این همه اتلاف انرژی در ادارات دولتی نداشته باشیم. در واقع ما به پیشگیری نیاز داریم، نه درمان درحالی که تغییر ساعت کار ادارات فقط یک درمان است نه پیشگیری.
منظورتان از استانداردهای ساختمانی رعایت عایق‌بندی است؟
هم عایق‌بندی و هم سایر استانداردها. اگرساختمان درست ساخته شود مثلا کولر را که مدتی روشن کنی و بعد خاموشش کنی تا چند ساعت هنوز فضا خنک است. اما ما فعلا دراین بخش نقص داریم و چون استانداردی وجود ندارد هدررفت انرژی زیاد است و مجبوریم در زمان کار کارکنان دولت دخالت کنیم. ما در جلسه شورای اداری بر مصرف انرژی و مدیریت مصرف برق و انرژی تاکید داشتیم. اگر دستگاه‌ها توجه جدی کنند ما در ساعت کار دخالت نخواهیم داشت اما اگر دستگاه‌ها توجه نکنند یا بازهم استانداردها رعایت نشود چاره‌ای به‌جز تغییر ساعت‌ها نیست مخصوصا در تهران که بیشترین مصرف انرژی را دارد.

پایتخت اداری

اواخر زمستان پارسال و اوایل بهار امسال که بارش‌ها تقریبا مردم همه جای کشور را غافلگیر کرد و حتی در چند استان سیل و بر سر مردم آوار شده، وزارت نیرو قاطعانه می‌گفت که امسال حال ذخایر پشت سدها خوب است و خبری از قطعی برق نخواهد بود. اما تابستان که هنوز نیامده دارد همه زورش را می‌زند و دمای هوا را بالا می‌برد، بحث فشار بر شبکه برق و لزوم صرفه‌جویی را بازهم جدی کرده است. عباس پاشا می‌گوید البته این تاکید معنی‌اش این نیست که کشور با کمبود برق مواجه است بلکه چنین معنا می‌دهد که در زمان‌هایی خاص از شبانه‌روز تقاضای برق از عرضه‌اش بیشتر می‌شود و در نتیجه شبکه نمی‌تواند پاسخگو باشد و درست در همین زمان‌هاست که باید صرفه‌جویی اتفاق بیفتد. او می‌گوید این اتفاق در تهران که به تنهایی بیش از90 دستگاه دولتی و شبه‌دولتی دارد و بیش از 50 درصد برق را همین‌ها مصرف می‌کنند جدی‌تر از سایر نقاط کشور است.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها