چند روز پیش، قبل از شروع ماه رمضان یکی از همکارانم نزدم آمد و گفت پارسال به سختی روزه گرفتم و امسال ترسم از این است که با عود و تشدید مجدد مشکلم نتوانم روزه بگیرم. پرسیدم مگر بیماری خاصی داری؟ گفت: نه، ولی وقتی روزه می‌گیرم به‌شدت دچار سوزش ادرار می‌شوم و این موضوع برایم آزاردهنده و طاقت‌فرسا می‌شود و درمان‌های دارویی رایج هم هیچ‌کدام در رفع این مشکل چاره‌ساز نبوده و حتی گاهی سبب وخامت می‌شود. با چند نفر از متخصصان طب سنتی که در این خصوص تبحر و تجربه لازم داشتند تماس گرفتم تا این‌که به پاسخ این پرسش رسیدم.
کد خبر: ۱۲۰۹۱۵۷

دکتر مجید انوشیروانی، متخصص طب ایرانی و استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد سوزش مجرای ادرار در زمان روزه‌داری به‌ویژه در روزهای گرم می‌گوید بروز این مشکل لزوما ناشی از عفونت ادرار یا سنگ ادراری نیست و گاهی می‌توانیم با اصلاح برنامه غذایی و به کار بردن تدابیری در فواصل افطار تا سحر به رفع آن اقدام کنیم.
دلیل سوزش ادرار
سوزش مجرای ادرار به‌خصوص در هوای گرم و در زمان روزه‌داری ممکن است به سبب سوءمزاج گرم در کلیه و مجاری ادرار و مثانه باشد. در این حالت رنگ ادرار به زرد پررنگ یا نارنجی یا گاهی سرخ تغییر می‌کند و تکرر و سوزش ادرار فرد را آزار می‌دهد بدون آن‌که در آزمایش و کشت ادرار شواهدی از عفونت یا سنگ ادراری دیده شود.
درمان چیست؟
باید از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های تری‌بخش و سردی‌آور استفاده شود. در این حالت نوشیدن شربت سکنجبین رقیق شده با آب هندوانه یا مصرف شیره تخم خربزه یا خوردن کاهوی خردشده در سکنجبین نعناعی یا خیار رنده شده در آن تاثیرات التیام‌بخش دارد. نکته قابل توجه این‌که در طول درمان پرهیز از مصرف هر نوشیدنی و خوراکی گرمی‌بخش ضروری است و در صورت ادامه این وضعیت یا عود مجدد علائم در زمان روزه‌داری ممکن است لازم باشد این افراد روزه نگیرند.

فاخره بهبهانی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها