تقریبا یک ماه از هلاکت بهروز حاجیلو، قاتل حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی، طلبه 46 ساله همدانی می‌گذرد، اما هر روز، ابعاد تازه‌ای از این جنایت ناجوانمردانه مشخص می‌شود. هشتاد و هفتمین قسمت از مستند بیراهه به بررسی حواشی قتل این روحانی همدانی پرداخته است. صحبت‌ها و اعترافات برادر قاتل، شناختی که خانواده و دوستان طلبه همدانی از او داشتند و نظرات مردم درخصوص این حادثه و بررسی جنایت‌های اینستاگرامی موضوعاتی بود که در این گزارش می‌خوانید.
کد خبر: ۱۲۰۸۸۱۷

روز قتل
برنامه با پخش تصاویر ورود خودروی 206 سفیدرنگ بهروز به اطراف حوزه علمیه آغاز شد. زمان، صبح شنبه، هفتم اردیبهشت ماه بود و عقربه‌ها ساعت 12:29 دقیقه بعدازظهر را نشان می‌دادند. خودروی قاتل مقابل حوزه علمیه متوقف شد و منتظر ماند.
دو دقیقه بعد، حجت‌الاسلام قاسمی به روال هر روز به سمت حوزه علمیه حرکت کرد. بهروز که از دقایقی قبل انتظار او را می‌کشید، اسلحه‌اش را آماده کرد. دوست قاتل که در زمان وقوع قتل کنار او در خودرو نشسته بود، مقابل دوربین بیراهه از وقایع روز حادثه‌گفت: «بعد از رد کردن فلکه پروانه و محله حاجی به مدرسه حوزه علمیه رسیدیم. از بهروز پرسیدم چرا اینجا آمده‌ای؟ گفت چیزی نیست، فقط می‌خواهم کمی حال اینها را خراب کنم. بهروز اسلحه را برداشت. در خودرو را باز کرد و رفت کنار حاج آقا ایستاد. دو بار شلیک کرد. با دومین شلیک به سر حاج‌آقا، او روی زمین افتاد.»
یکی از کسبه که تنها ده متر با محل قتل طلبه همدانی فاصله داشت، گفت: «صدای فحش دادن شنیدم. چون اینجا اغلب بر سر محل پارک خودرو دعوا می‌شود، اهمیتی به سر و صدا ندادم. دو ثانیه نگذشته بود که ناگهان صدای شلیک گلوله شنیدم. با عجله از مغازه بیرون رفتم و دیدم یک نفر در خونش غلتیده است. چشمانم سیاهی رفت. خودروی قاتل را دیدم که به سمت چپ پیچید و فرار کرد.»
پس از این جنایت، قاتل در لایو اینستاگرامش اعلام کرد که یک روحانی را به قتل رسانده و برای اثبات آن، اسلحه‌اش را نشان داد. هنوز چند دقیقه‌ای از پایان پخش زنده در اینستاگرام نگذشته بود که این بار قتل را با خطوط قرمز رنگ استوری کرد تا آنهایی که در جریان این قتل نیستند از حادثه باخبر شوند.
دقایقی بعد، خبر این قتل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بسیاری از کاربران با هشتگ طلبه شهید، مخالفت خود را با اقدام حاجیلو اعلام کردند.
دوربین بیراهه در ادامه این گزارش به سطح شهر رفت و نظر مردم را در خصوص شهادت طلبه همدانی پرسید: «او طلبه‌ای بیگناه بود و بی‌دلیل خونش ریخته شد. خیلی‌ها از این اتفاق تلخ ناراحت شدند.» دیگری در تکمیل صحبت‌های همشهری اش ادامه داد:«این ترور روحانی یک نقشه از پیش طراحی شده از طرف دشمنان روحانیون بود که می‌خواستند به اسلام ضربه‌ وارد کنند.»
هلاکت قاتل در کمتر از 12 ساعت
سردار بخشعلی کامرانی صالح، فرمانده انتظامی استان همدان درباره اقدامات پلیس پس از وقوع قتل‌گفت: «پس از وقوع قتل،تیم‌های مجرب پلیس پیگیری را آغاز کردند و جلسات متعددی دراین زمینه داشتیم. در نهایت با اقدامات پلیس، هویت مجرم، محل اختفا، خودرو و عواملی‌که در این جنایت داشتند، به‌طور نامحسوس تحت نظر قرار گرفتند و مجرم شناسایی شد.»
سرهنگ باقری، فرمانده انتظامی شهرستان همدان در ادامه با بیان این‌که پس از اطلاع از درگیری مسلحانه و تیراندازی به سمت خودروی انتظامی در محل درگیری حاضر شدم، گفت: «محل تحت محاصره همکاران قرارگرفت و مجرم در درگیری با واحد چهارم عملیات ما در یکی از کوچه‌های فرعی کشته شد. در ادامه مشخص شد فرد کشته شده همان کسی است که طلبه همدانی را به شهادت رسانده است.»
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی موثقی، نماینده ولی‌فقیه دراستان و امام جمعه همدان هم دراین باره گفت: «برادران نیروی انتظامی در کمترین زمان ممکن توانستند متهم را شناسایی و او را به سزای عملش برسانند و از وقوع یک فاجعه جلوگیری کنند.»
آخر لات بازی همین است
برادر مجرم که چهره‌اش را پوشانده بود،گفت: «بهروز از سال 87 تا 95 در زندان بود. 95 که از زندان آزاد شد، ارتباط زیادی با او نداشتم.» او سپس آه بلندی کشید و ادامه داد: «آخر لات بازی و اوباشی همین است. وقتی یک نفر را بکشی، خودت هم‌کشته می‌شوی.»
مصطفی مظلوم بود
پس از اظهارات مقامات امنیتی و انتظامی، دوربین بیراهه، مراسم تشییع طلبه همدانی را به تصویر کشید که مردم زیادی در آن شرکت کرده بودند. بسیاری از افراد و کسبه محل، او را دارای اخلاق پسندیده و متعهد معرفی کردند و برایش اشک ریختند.
دوربین سپس وارد خانه پدری طلبه شهید شد. پدر او با چشمانی گریان و صدایی لرزان گفت: «شب‌ها زمانی می‌توانستم راحت سر روی بالش بگذارم که مصطفی کنارم باشد. بعضی وقت‌ها نصفه شب ازخواب بیدار می‌شدم ببینم پسرم هست که می‌دیدم هنوز درخانه است. مصطفی مظلومانه شهید شد. من پسرم را در راه امام حسین(ع) از دست دادم.»
مادر حجت‌الاسلام قاسمی هم که چشمانی گریان داشت، به زبان آذری گفت: «پسرم مظلومانه جان داد. همیشه می‌گفتم عاقبت به خیر شوی، اما فکرش را هم نمی‌کردم این‌طور او را از دست بدهم. همیشه وقتی مرا می‌دید، دست به سینه‌اش می‌زد و احترام می‌گذاشت.»
دو روز پس از قتل طلبه همدانی، یکی از دوستان قاتل بر صفحه لایو اینستاگرام حاضر شد و در مورد علت به شهادت رساندن طلبه همدانی‌گفت: «بهروز برای ترور آقای قاسمی دلیل داشت و دلیلش هم این بود که او می‌خواست به حرف حشد الشعبی عمل کند که گفته بود زنان ایرانی باید به جهاد نکاح بپردازند.»
دختر طلبه شهید نسبت به صحبت‌های دوست قاتل واکنش نشان داد وگفت: «پدرم شهید شد تا مظلومیتش ثابت شود. به پدرم تهمت زده بودند که او زنان و دختران را به جهاد نکاح دعوت کرده بود. روحانیت هرگز چنین حرفی نمی‌زند. پدرم 25 سال تلاش کرد راه درست زندگی را به افرادی مثل قاتلش نشان دهد. معتقدم مدیریت نادرست فضای مجازی، چنین فاجعه‌ای را رقم زده است. »
در پایان برنامه، سعید گلستانی، معاون قضایی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری همدان به اراذل و اوباش هشدار داد و گفت: «تمام این افراد شناسنامه‌دار بوده و به‌طور شبانه روزی تحت نظارت پلیس هستند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها