مردم خراسان هم مثل سایر هموطنان قدر ماه مبارک رمضان را می‌دانند و برای پاسداشتش از قدیم آداب و رسوم و برنامه‌های متعددی داشته‌اند. مثل برگزاری دوره‌های قرآن و مثل همان جلسه ماندگار قرآن خامس آل‌عبا.
کد خبر: ۱۲۰۸۷۰۶

خوش‌شانس‌های دوره قرآن
در دوره‌های قرآنِ خراسان مردها اغلب بعد از افطار در مساجد و تکایا دوره دارند و خانم‌ها هم در یک ساعت مشخص هر روز در منزل همسایه‌ای جمع شده و یک جزء قرآن تلاوت می‌کنند. رسمی هم دارند که براساس آن، روز آخر ماه هریک، مقداری آجیل و شیرینی و سکه با خود برده و روی هم می‌ریزند تا در پایان جلسه، هر یک مقداری از آن را به عنوان تبرک و «آجیل سر قرآن» و «پول برکتی» بردارند. سپس هرکدام یک سوره از جزء سی‌ام قرآن را می‌خوانند. خانمی که سوره توحید به او می‌رسد بعد از ماه مبارک رمضان باقی خانم‌ها را به صرف آشی با عنوان «آش قل هو ا...» دعوت می‌کند. البته در گناباد علاوه بر توحید افرادی که قرائت سوره‌های انعام، یاسین، الرحمن و سجده را هم آغاز می‌کنند، در جلسه بعد با آوردن شیرینی یا آش، خوشحالی خود را از قرائت این سوره‌ها اعلام می‌کنند. مشهدی‌ها هم معتقدند قرائت قرآنی را که در ماه رمضان آغاز می‌کنند باید حتماً تا آخر ماه تمام کنند وگرنه مقروض می‌شوند.
شب‌نشینی در حرم رضوی
انس با آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و بیتوته در حریم قدسی آن مولا، یکی دیگر از برنامه‌های ویژه رمضان در مشهد است. اغلب مشهدی‌های قدیمی سعی می‌کنند پس از پایان مراسم افطار و البته شرکت در دوره‌های قرآن دقایقی را در حرم مطهر رضوی به سر برند. این امر در بین بازاریان مشهد هنوز هم به‌شدت رایج است و اهالی قدیم بازار سعی می‌کنند ساعات پایانی شب تا نزدیک سحر را در حرم مطهر رضوی به شب‌زنده‌داری و عبادت بگذرانند. در این شب‌نشینی‌ها، افراد باتجربه، مرشدی جمع را به عهده گرفته و با نقل خاطراتی از گذشته، جوانان را از عواقب غیبت و تهمت و بدبینی و گناه آگاه می‌سازند. این نشست‌ها تا یک ساعت قبل از اذان صبح به درازا می‌کشد و پس از آن افراد برای صرف سحری روانه خانه می‌شوند.
قنبرخوانی
در روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان و سالروز شهادت امام اول شیعیان هم مراسم ویژه‌ای در برخی نقاط خراسان رضوی از جمله کاشمر و سبزوار برپا می‌شود. به این ترتیب که جمعیت انبوهی ظهر این روز در نماز جماعت ظهر مسجد حاضر می‌شوند و همزمان جمعیت چشمگیری نیز در حسینیه تجمع می‌کنند و در قالب چند دسته بزرگ عزاداری از محل حسینیه در سطح خیابان‌های شهر به سمت مسجدجامع حرکت می‌کنند. نمازگزاران حاضر در مسجد هم فضا را برای هیات باز می‌کنند پس از ورود آنها به مسجد، مردم هماهنگ با سوز و حال خاصی به اقامه عزای امیرالمومنین علی(ع) می‌پردازند. عزایی که بخشی از آن روایت قنبر غلام حضرت از نحوه شهادت ایشان است و به همین دلیل به «قنبرخوانی» معروف است.
پخت نان جو
یکی از سنت‌های مرسوم در تربت حیدریه، پخت نان جو در آستانه ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که در شب‌های قدر در بسیاری از خانه‌ها وجود دارد و در سفره‌های افطار همراه با ماست آن را می‌خورند و عده‌ای نیز میزان بیشتری نان جو تهیه و در بین نمازگزاران مساجد توزیع می‌کنند.
ملاقه‌زنی
ملاقه‌زنی از آیین‌های خاص مردم تربت حیدریه و سبزوار در ماه رمضان است. مردم سبزوار شب 27 ماه مبارک رمضان را که شب کشتن ابن ملجم مرادی است، جشن می‌گیرند. در این شب مردم، شیرینی پخش کرده و جوانان به اجرای آیین ملاقه زنی می‌پردازند. برای اجرای این سنت پسرهای جوان بعد از افطار چادر به سر انداخته، کیسه‌ای برداشته به در منازل رفته و با ملاقه به در کوبیده و می‌ایستادند. پس از آن صاحبخانه با علم به این آیین کهن در را باز کرده و در حد توان مالی خود مقداری شیرینی، شکلات، نقل، خرما و... داخل ملاقه یا کیسه ملاقه‌زن‌ها می‌ریزد. البته صاحبخانه به هنگام ریختن شیرینی و شکلات‌ها به داخل کیسه یا ملاقه می‌گوید، «بگو بر ابن ملجم لعنت» و جوانان چادر بر سر نیز یک صدا این لعن را تکرار می‌کنند.
خواندن نماز تراویح
برگزاری نماز تراویح مراسم ویژه مردم اهل سنت خراسان رضوی در تایباد، تربت جام، خواف و سرخس پس از تایید رویت ماه نو است. نماز تراویح پس از نماز عشا به صورت ده نماز دو رکعتی برگزار و در بعضی از مساجد در این نماز یک جز از قرآن مجید تلاوت می‌شود.
آیین شب آخر رمضان
در آخرین روز از ماه مبارک رمضان، اهالی نقاط مختلف خراسان، خود را برای فرارسیدن عید رمضان آماده می‌کنند. برای این منظور غسل کرده، لباس تمیز یا نو پوشیده و به استقبال عید فطر می‌روند. هنگام افطار آخرین شب از ماه رمضان اعضای هر خانواده بنابر قوت غالب، فطریه خود را دست به دست چرخانده و آن را برای افراد مستمند کنار می‌گذارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها