در زمستان 96، شرکت اسپیس ایکس دو ماهواره کوچک را در مدار زمین قرار داد. ماموریت این دو ماهواره با آن‌که آزمایشی بود، اما سرآغاز شکل‌گیری منظومه بزرگی از ماهواره‌ها در مدار زمین بودند که قرار است در سال‌های پیش رو کل سیاره زمین را زیر پوشش اینترنت بسیار سریع ماهواره‌ای ببرند.
کد خبر: ۱۲۰۷۷۰۵

شرکت اسپیس ایکس از حدود پنج سال قبل برنامه فضایی با نام «استارلینک» را آغاز کرد که در قالب آن در مرحله اول قرار است 1600 ماهواره به مدار پایین زمین (حدود 550 کیلومتر) پرتاب شود و تا اواسط دهه 2020 میلادی این تعداد به 12 هزار ماهواره افزایش پیدا کند. این پروژه ده میلیارد دلاری با هدف پوشش اینترنت کل زمین آغاز شده است و این ظرفیت را دارد که در یک دهه آینده جایگزین کابل‌کشی‌های چند هزار کیلومتری در زیر دریاها و اقیانوس‌ها برای ایجاد ارتباطات اینترنتی شود.
براساس برنامه اعلام‌شده 60 عدد از ماهواره‌های پروژه استارلینک در اواخر اردیبهشت یا اوایل 98 با پرتابگر فالکون به فضا پرتاب می‌شوند (تا لحظه تنظیم این ستون سه بار پرتاب ماهواره‌های استارلینک به دلیل بروز مسائل فنی در پرتابگر استارلینک به تعویق افتاده است.) این ماهواره‌ها عملیاتی نیستند و قرار است با این پرتاب نحوه قرارگرفتن و شبکه‌سازی آنها در فضا آزمایش شود و سپس ماهواره‌های اصلی با شش پرتاب فضایی طی امسال و سال آینده به مدار زمین پرتاب شوند.
در این میان برخی کارشناسان به این طرح انتقاداتی نیز دارند. از جمله این‌که ارسال این تعداد از ماهواره به فضا می‌تواند باعث شلوغی بیش از حد مدار پایین زمین شده و خطراتی را برای سایر ماهواره‌ها و نیز فضانوردان حاضر در فضا ایجاد کند.
همچنین لازم است تمهیداتی نیز برای زمان از کار افتادگی این ماهواره‌ها و بازگردادن آنها به جو زمین و نابودی آنها اندیشیده شود.
در حال حاضر بیش از هزار ماهواره فعال در مدار زمین هستند و در کنار آنها ده‌ها هزار قطعه سرگردان (زباله‌های فضایی) در مدار زمین سرگردان هستند.
از طرفی دیگر کارشناسان بیم آن را دارند که شاید از خدمات پروژه منظومه ماهواره‌ای استارلینک در راستای اهداف نظامی نیز استفاده شود؛ که البته این موضوع دور از ذهن نیست.
اما با تمام این موضوعات ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس ایکس درصدد است با سود حاصل از فروش خدمات اینترنت ماهواره‌ای خود بتواند بخش مهمی از هزینه‌های ارسال تجهیزات به مریخ در راستای اعزام فضانوردان به این سیاره را
تامین کند. همچنین او می‌گوید نسخه بهینه‌سازی‌شده‌ای از پروژه استارلینک را در آینده در مدار مریخ اجرا می‌کند.

محمدرضا رضائی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها