گفت‌وگو با حمیدرضا خزایی درباره برنامه‌های خاطره‌ساز رادیو در ماه رمضان

اذان‌های گلدسته‌ای با قلب‌ها بازی می‌کرد

کد خبر: ۱۲۰۵۵۲۲

ماه رمضان در ذات خود، راهکارهای خوبی برای سبک زندگی بهتر دارد. یکی از آنها دید و بازدید و صله رحم است. سفره‌های افطار، فرصتی را فراهم می‌کند که اعضای خانواده، اقوام و دوستان دور هم جمع شوند،گپ و گفتی شکل بگیرد و در این دورهمی خیلی از مسائل طرح و حل شود. چه بسیار گره‌هایی که در همین دورهمی‌های افطاری باز شده و لبخندی بر لبی نشسته و غمی از دلی رفته.
محمد علی ابطحی با انتشار پستی در اینستاگرامش درباره یکی از همین دورهمی‌های خودمانی، ساده و تاثیرگذار نوشته است. او که پنجشنبه شب در افطاری حمیدرضا خزایی، قائم مقام اسبق رادیو حضور داشته، نوشته: یکی از قدیمی‌های رادیو، حمید خزایی، محور بچه‌های دهه 60 رادیوست. قلبش مثل شیشه صاف است و همه قبولش دارند. سالی یکبار تعدادی از بچه‌های قدیمی را جمع می‌کند. امسال هم کلی خاطرات گفتیم. سال‌های جنگ چه شور و اخلاصی بود. دوران جنگ چه قدر غرق در تبلیغات بودیم، بعضی همکارانمان از دنیا رفته‌اند، خدا رحمتشان کند. اختلاف نظر در بین ما همیشه بوده اما به یاد یک دلی دوران جنگ و انقلاب دور هم جمع شده بودیم، خیلی‌ها بودند؛ علی مطهری، اصغر پورمحمدی، آتش افروز، شجاعی مهر و...
دید و بازدیدهای پر خیر و برکت
به حمیدرضا خزایی تلفن می‌کنم تا درباره این افطاری و خاطراتش درباره ماه‌های رمضان‌ قدیم‌ترها هم‌صحبت شوم. اولش می‌گوید، افطاری که یک مهمانی خصوصی بود و برخی دوستان قدیمی دعوت بودند، درباره‌اش حرفی ندارم. اما وقتی به او می‌گویم، افطاری با مهمانی‌های بقیه سال تفاوت دارد و می‌توان به آن لقب صله رحم را داد که در دین اسلام به آن تاکید زیادی شده، می‌گوید: بله! افطاری‌های دوستانه که مخارج آن را یک نفر بدون دخل و تصرف در پول دولت تامین کند، خیلی خوب است. هر چقدر هم ساده‌تر باشد، بهتر است. بخصوص در شرایط فعلی که از نظر اقتصادی در تنگنا هستیم. این افطاری‌ها و صله رحم‌ها باعث دیدار دوستان و اقوام با هم می‌شود، اگر خدایی نخواسته کدورتی باشد از بین می‌رود و اگر کسی مشکلی داشته باشد و طرح کند، گشایشی ایجاد می‌شود. دردین اسلام به صله رحم و دادن افطاری تاکید شده، نه برای تشریفات وخودنمایی، برای همین نکاتی که گفتم. با همین ویژگی چند سالی است که دوستان را به افطاری ساده‌ای دعوت می‌کنم و امیدوارم همه از برکات سفره‌های افطار بهره ببریم.
زیبایی اذان‌های گلدسته‌ای
حمیدرضا خزایی بعد از پیروزی انقلاب به رادیو می‌رود و یکی از کسانی است که رادیو جبهه را راه‌اندازی می‌کند. او خاطرات زیادی از رادیو دارد و اگر فرصت باشد می‌توان پای صحبت‌هایش نشست همه تاریخ رادیو را شخم زد و خاطرات نابی را در میان آنها پیدا کرد. خزایی درباره برنامه‌های ماه رمضان رادیو می‌گوید: آن زمان که تلویزیون فقط یک شبکه داشت و در ساعات محدودی برنامه پخش می‌کرد، رادیو تنها منبع موثق و قابل اعتماد مردم بود.
رادیو برنامه‌های ویژه‌ای برای ماه رمضان داشت و سحرها و موقع افطار مردم رادیوها را روشن می‌کردند. آنهایی که رادیو داشتند، صدای آن را بلند می‌کردند تا همسایه‌ها هم دعای سحر را بشنوند. ادعیه‌خوان‌های خوبی با رادیو همکاری داشتند که یکی از آنها مرحوم صبحدل بود که اذانش یکی از بهترین اذان‌هاست که البته قبل از انقلاب در حسینیه ارشاد ضبط شده بود و بعد آن نوار ضبط شده را به رادیو آوردند و کمی روی آن کار کردند و در آرشیو از آن نگهداری می‌کنند. اذان مرحوم آقاتی هم از اذان‌های گلدسته‌ای خیلی خوب است که در مشهد ضبط شده بود. این اذان هنوز هم حال و هوای خاصی دارد و معنویت آن آنقدر بالاست که قلب‌ها را متاثر می‌کند. اذان‌های گلدسته‌ای یک اتفاق است و معمولا تکرار نمی‌شود. موذن‌هایی مانند موذن‌زاده‌ها در حال و هوایی خاص این اذان‌ها را می‌خوانند و خدا می‌خواهد که صدای آنها ضبط شود، چون بعد از آن دیگر حتی خودشان هم نمی‌توانند آن اذان یا دعا را با آن کیفیت فی‌البداهه دوباره بخوانند تا مثلا در شرایط استودیویی و مناسب ضبط مجدد شود. به همین دلیل همان اذان‌های اصیل را به عنوان تحفه‌ای باید حفظ کرد. همچنان که تاکنون حفظ شده و در موقع اذان از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش می‌شود. سال‌هاست تلویزیون مخاطبان بیشتری از رادیو دارد اما این دلیلی نمی‌شود که مردم رادیو گوش نکنند، هنوز هم در روستاها و دارندگان برخی مشاغل مانند رانندگان وسایل نقلیه به رادیو گوش می‌کنند و از برنامه‌های این رسانه استفاده می‌کنند.
آرشیوی از ادعیه‌های جبهه
خزایی درباره رادیو جبهه و چگونگی تولید و پخش برنامه‌های این رادیو خاطرات زیادی دارد. او درباره برنامه‌های رادیو جبهه در ماه رمضان می‌گوید: رادیو تنها رسانه‌ای بود که رزمنده‌ها در جبهه می‌توانستند از آن استفاده کنند. رادیو جبهه آخرین و به روزترین اخبار را برای رزمنده‌ها منتشر می‌کرد. سحرها و موقع افطار هم برنامه‌های ویژه‌ای برای رزمندگان داشتیم، مثلا ادعیه و مناجات‌نامه‌هایی که از سوی رزمندگان خوانده و ضبط می‌شد را به‌دست ما می‌رساندند و ما آنها را از رادیو جبهه پخش می‌کردیم. این اصوات و دعاها در آرشیو رادیو موجود است. به نظرم یکی از بهترین یادگاری‌های است که می‌تواند برای بیان بخشی از تاریخ دفاع مقدس و رشادت رزمندگان اسلام در آرشیو نگهداری شود.

باران باستانی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها