ستاری در مراسم رونمایی از داروهای ضدسرطان و ضد دیابت ایران‌ساخت:

عزم شرکت‌های دانش‌بنیان برای تأمین اقلام تحریمی جزم شده است

صبح دیروز سه‌شنبه 17 اردیبهشت، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار البرز داروی ضد سرطان تولید شده با فناوری داخلی رونمایی شد.
کد خبر: ۱۲۰۵۱۴۱

به گزارش جام‌جم، دکتر سورنا ستاری در این مراسم گفت: امسال برنامه مفصلی برای تامین اقلام دارویی مورد نیاز کشور به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی داریم ؛ شرایط فعلی و محدودیت‌ها عزم شرکت‌های دانش‌بنیان را برای تأمین نیازهای دارویی اساسی کشور جزم کرده است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از برنامه تفصیلی برای تامین مواد اولیه دارویی و نیز فرآوری و تولید اقلام دارویی وارداتی گفت و ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب دهنده‌های دارویی ظرفیت بالقوه‌ای برای بی نیازی کشورمان از واردات دارو به ارمغان آورده است. اطمینان دارم با ظرفیتی که در شرکت های دارویی کشور نهفته است، می توانیم بخش قابل توجهی از نیازهای دارویمان را امسال تامین و با صادرات به دیگر کشورها، ارزآوری کنیم. رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری به زیست‌بوم توانمند و پیشرفته شرکت‌های دارویی استان البرز اشاره کرد و گفت: از حیث نیروی انسانی و تجهیزات، این ظرفیت وجود دارد که استان البرز قطب دارویی منطقه شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از تأمین اقلام تحریمی دارویی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با تکیه به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: اکنون می‌بینیم که با گذشت مدت اندکی از انعقاد قراردادها، این شرکت‌ها موفق شدند در مدت کوتاهی این داروها را به بازار عرضه کنند. تعداد بسیار اندکی از شرکت‌های دارویی در ایران و جهان در حوزه داروهای ضدسرطان توانمند هستند و شرکت دانش‌بنیان «دانش کیمیا فارمد» (داکفا) یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی است که با همکاری شرکت های دانش بنیان زیرمجموعه خود در مسیر تولید و ایرانی‌سازی این داروها گام برداشته است. داروی «رگورانفیب» یکی از اقلام تولید شده دارویی توسط این شرکت دانش بنیان ایرانی است. این دارو در درمان سرطان ولورکتال متاستاتیک و تومورهای ایترومال معده‌ای- روده ای متاستاتیک یا بیمارانی که تومور غیر قابل جراحی دارند و به ایمانیتیب و سانیتینیب مقاوم بوده‌اند، همچنین مبتلایان به سرطان کارسینومای سلول کبد کاربرد دارد. داروی «سورانفیب» در درمان سرطان سلول‌های کبد هپاتوسلولار غیرقابل جراحی، سرطان پیشرفته سلول های کلیوی و سرطان تیروئید مقاوم به داروهای حاوی ید استفاده می شود. داروی ضد دیابت «آمپاگلیفلوزین»، هم دارویی است که نرخ مرگ و میر بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. دانش فنی تولید این دارو در انحصار کشورهای آلمان و آمریکا بوده و ایران نیز به عنوان سومین تولیدکننده این دارو در جهان شناخته می‌شود.
داروی ضد دیابت «داپاگلیفلوزین» نیز از دیگر داروهای جدید تولید شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها