دوشنبه هفته گذشته، جمعی از فعالان استارت‌آپی با دعوت شهرداری تهران و صندوق نوآوری و شکوفایی در تالار ایوان شمس تهران دور هم جمع شدند تا در اولین رویداد از سلسله رویدادهای «ارائه نیازهای فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران»، با محوریت «مدیریت هوشمند پسماند شهری» شرکت کنند. هدف از برگزاری این رویدادها - همان‌گونه که از نامش برمی‌آید - تعامل بیشتر شهرداری با استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده برای رفع مشکلات کنونی شهر تهران با راه‌حل‌های فناورانه و نوآورانه اعلام شد.
کد خبر: ۱۲۰۵۰۳۲

در این جلسه علاوه بر اعلام آمادگی از سوی دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، برای حمایت از طرح‌های نوآورانه برای رفع نیازهای هوشمندسازی شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور، مدیران شهری در کنار گزارشی از عملکرد شهرداری و ارائه آمارها در حوزه‌های مختلف نیز اعلام نیاز برای ورود بخش خصوصی برای حل معضلات شهری داشتند.
در حال حاضر کلانشهر تهران که به گفته مسؤولان شهرداری فاصله زیادی تا اَبَرشهر شدن ندارد، با مشکلات مختلفی از جمله آلودگی هوا، مدیریت پسماند، مشکلات حمل‌ونقل و... روبه‌رو است. در این میان مدیریت پسماندها با توجه به آلودگی و هزینه بسیار زیادی که برای جمع‌آوری و تفکیک دارند، سال‌هاست درد مزمن شهر تهران است. اما هنوز به گفته دکتر پیروز حناچی، شهردار تهران برای آن مدیریت منسجمی وجود ندارد! این که چرا در این سال‌ها با ظرفیت درآمدزایی کلانی که در این بخش وجود دارد، هنوز فکری برای آن نشده است و فقط طرح‌های جسته‌وگریخته‌ای در برخی مناطق شهر برای مدتی اجرا می‌شوند، بسیار سوال‌برانگیز است.
شهردار تهران در سخنانش از جهت‌گیری عمومی شهرداری تهران به سوی شرکت‌های نوآوری‌ برای حل مشکلات شهری تهران خبر داد و تأکید کرد: «تأثیرگذارترین بخش برای حل معضلات شهری بر دوش مردم است که باید ما را در این چرخه همراهی کنند.» حناچی اما توضیح نداد که مدیران پیش از طلب دست یاری از سوی شهروندان چه وقت قرار است نگاهی جدی و غیرنمایشی به چالش‌های مزمن تهران داشته باشند و به‌جای راه‌حل‌های موقتی و کوتاه‌مدت برای از سر گذراندن بحران‌ها، مدیریت بلندمدت و همه‌جانبه برای نزدیک کردن این کلانشهر به استانداردهای شهری داشته باشند.
در این جلسه رضا عبدلی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز ضمن ارائه آمارهایی از میزان پسماندها و نحوه رسیدگی به آن نشان داد این حوزه فضای بسیار زیادی برای جذب ایده‌های کاربردی و پربازده خواهد داشت. عبدلی در ادامه به موضوع تولید برق از پسماندهای شهر تهران که خبر آن را سال‌ 93 از زبان شهردار وقت شنیده بودیم، اشاره کرد. به گفته رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، گرچه فراخوان جذب سرمایه برای این طرح از پایان سال 96 اعلام شده ولی هنوز کسی برای سرمایه‌گذاری روی این طرح داوطلب نشده است. از اینجا می‌توان به روشنی دریافت که گرچه امکان تولید برق از زباله در ایران امکان بومی‌سازی شدن دارد، اما در کشوری که نرخ پایین سوخت، حتی مجالی به قد کشیدن انرژی‌های پاک بادی و خورشیدی نمی‌دهد، چنین طرح‌هایی بیشتر از کاربردی‌بودن جنبه تبلیغاتی برای مدیران داشته باشد.
حجم مشکلات تهران و دیگر کلانشهرها اکنون به قدری اضطراری است که به نظر می‌رسد به جای باقی ماندن مشکلات در جلسات و کارگروه‌ها باید شاهد اقدام جدی و عملی برای رونق‌بخشی به کسب‌وکارهای جدید در رفع فناورانه نیازهای شهری و نزدیک‌کردن آن به استانداردهای بین‌المللی باشیم.

عسل اخویان طهرانی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها