هرچند نتایج قطعی انتخابات اندونزی هنوز اعلام نشده است، اما پیروزی نسبی جوکو ویدودو تا حدودی شکست پروژه آمریکایی-سعودی را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۰۴۵۹۹

درست در سال گذشته و در همین مواقع گمانه‌زنی رسانه‌ها مبنی بر حضور پر قدرت دو نامزد در عرصه انتخابات محقق شد؛ پراباوا سوبیانتو و جوکو ویدودو برای انتخابات ثبت‌نام کردند. حضور این دو نفر به شکل دو نامزد محوری انتخابات البته قبل از این هم رخ داده بود. چهار سال پیش و در سال 2014 نیز این دو نامزد با یکدیگر وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند که البته با نتیجه‌ای بسیار نزدیک، جوکو ویدودو پیروز رقابت‌ها شد.
پراباوا سوبیانتو، ژنرال کارکشته و بازنشسته ارتش اندونزی، نوه پسری پدر اقتصاد نوین اندونزی و داماد دیکتاتور اندونزی، سوهارتو است. وی که ثروت افسانه‌ای‌اش را مدیون رانت‌های گسترده خود و پدرش در دوران دیکتاتوری سوهارتو است اکنون یکی از منتقدان جدی سیاست‌های اقتصادی جوکو ویدودو است که شعار اصلاح فساد اقتصادی و ساختار‌های آن را در اندونزی می‌دهد!
سوبیانتو به علت سرکوب خشونت آمیز چند جنبش مختلف در اندونزی سابقه سیاهی دارد. وی گرچه در ابتدا از سرکوبگران جنبش مسلمانان استقلال‌طلب آچه بود، اما با پوست‌اندازی سیاسی، امروز خود را نماد اجرای قوانین اسلامی و نماینده مسلمانان افراطی و احزاب نزدیک به عربستان سعودی کرده است. این امر البته نه ناگهانی که از پیش برنامه‌ریزی شده و با کمک سعودی‌ها صورت گرفته است.
سال 2013 که سعودی‌ها با خرج دلارهای نفتی، نجیب تون رزاق، نخست‌وزیر این کشور را رام خود کرده بودند (اسناد نفوذ سعودی‌ها در مالزی طی مقاله‌ای از نویسنده در روزنامه جام‌جم با عنوان ویروس افراطی‌گری در مالزی منتشر گردید) این بار قصد داشتند با کمک آمریکایی‌ها و برجسته کردن پراباوا سوبیانتو او را زعیم جمهوری مسلمان اندونزی معرفی کنند. این مسأله گرچه به خرج میلیون‌ها دلار منجر شد، اما در نهایت شکست خورد و نتوانست پیروزی را از آن خود کند.
پراباوا سوبیانتو، امروز یکی از تجار بزرگ اندونزی است. وی در طول این سال‌ها رفاقت صمیمی با شاه حسین اردنی و عربستان سعودی از طریق ایجاد رابطه با محمد بن سلمان پیدا کرده است. اهمیت او و نگاه سیاسی‌اش برای سعودی‌ها تا به آنجاست که کل احزاب تندرو در اندونزی که به شکل رسمی سر در آخور نفتی سعودی‌ها دارند، مامور به حمایت همه جانبه از او شدند.
چندی پیش و درست زمانی که درگیری دیپلماتیک میان استرالیا و اندونزی درباره تصمیم استرالیا برای انتقال سفارتش به قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بالا گرفته بود، سوبیانتو در جمع دانشجویان در شهر جوجاکارتا اعلام کرد مسأله فلسطین به اندونزی ربطی ندارد و یک مسأله داخلی میان فلسطینیان است و ما نبایستی در مسائل داخلی دخالت کنیم.نکته قابل توجه اما آنجاست که مشاور سوبیانتو کسی نیست جز روبی آلن، مشاور ارشد انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا.
سوبیانتو قبل از انتخابات اعلام کرد که در صورت پیروز نشدن در انتخابات خروج از حاکمیت را کلید خواهد زد و از طرفدارانش می‌خواهد در خیابان‌ها حضور پیدا کنند. گفتنی است نتایج رسمی انتخابات این کشور یک‌ماه دیگر اعلام خواهد شد. حال باید دید در صورت اعلام شکست قطعی سوبیانتو، با این حجم حمایت گروه‌های افراط‌گرا و سلفی اندونزیایی، حادثه‌ای امنیتی رخ خواهد داد یا این‌که سعودی‌ها پس از از دست دادن سنگر مالزی، بپذیرند که اندونزی را هم از دست داده‌اند؟

محمدجوادیان

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها