خانواده مرد ناپدید شده از 3 خدمه کشتی به اتهام قتل شکایت کردند

ماموریت بدون بازگشت ملوان ایرانی به برزیل

بازپرس جنایی تهران برای رازگشایی از پرونده ناپدید شدن مرموز ملوان ایرانی در آب‌های عمان دستور بررسی جعبه سیاه کشتی را داد.
کد خبر: ۱۲۰۳۶۲۰

به گزارش خبرنگار جنایی جام‌جم، اوایل آذر 96 کشتی تجاری گلسار که مالکیت آن متعلق به سازمان کشتیرانی ایران است، برای بارگیری محموله 65 هزار تنی ذرت به کشور برزیل سفر کردند. دو ماه بعد در بندر ریودوژانیروی برزیل محموله بارگیری و از طریق آب‌های عمان به سمت بندر امام خمینی (ره) ماهشهر حرکت کرد. اما ساعت 14 و 30 دقیقه سی ام بهمن 96 ملوان 50 ساله ایرانی به نام جانب‌ا... ناپدید شد. ملوانان، کشتی را جست‌وجو کردند اما ردی از او نبود. سرانجام از تیم‌های امداد و نجات دریایی بین‌المللی در دریای عمان که متعلق به کشورهای عمان، پاکستان، انگلستان و ژاپن بودند، کمک خواستند. گشت‌های دریایی و هوایی سه شبانه‌روز جست‌وجو کردند اما ردی از ملوان ایرانی به دست نیامد. کشتی سمت ایران حرکت ودر بندرامام خمینی(ره) ماهشهر توقف کرد و موضوع به خانواده ملوان ایرانی و مسوولان کشتیرانی اطلاع داده شد. خانواده این ملوان با حضوردر شعبه 102 دادگاه کیفری در بخش بندر امام خمینی (ره) ماهشهر از آخرین ملوانی که با او بود و کاپیتان و ملوان هندی که با او دعوایی داشتند، به اتهام قتل عمد شکایت کردند. در ادامه سه مظنون مورد تحقیقات قرار گرفتند. ملوان 35 ساله هندی که افسر اول کشتی گلسار بود در بازجویی‌ها گفت: ملوان ایرانی در بخش انبار، تعمیر و نظافت کار می‌کرد که دستش آسیب دید و در ادامه قرار شد در نگهبانی پل فرماندهی کار کند. یک روز قبل از ناپدید شدن وی با او 15 بار از طریق بی‌سیم تماس گرفتم اما جواب نداد. پنج دقیقه بعد سمت اتاقم آمد و دعوا کردکه چرا او را با بی‌سیم صدا می‌زنم. با آمدن کاپیتان و بقیه دعوا پایان گرفت و بعد آشتی کردیم. روز بعد او ناپدید شد و پیدایش نکردیم.
آخرین نفری که جانب‌ا... را دیده بود، یک ملوان ایرانی بود که در تحقیقات مدعی شد در تعمیرات انبار با هم کار می‌کردند که برای خوردن چای رفته و زمانی که بازگشته از دوستش خبری نبوده است. همچنین کاپیتان هم گفته‌های دو ملوانش را تایید کرد و به افسر تحقیق گفت: بعداز آن دعوا به ملوان میانسال تذکر دادم که او قول داد دیگر عصبانی نشود. نمی‌دانم چه بلایی سرش آمده و چرا ناپدید شده است. جعبه سیاه کشتی همه مکالمات را ثبت می‌کند، هر اتفاقی برای او رخ داده باشد در جعبه سیاه ثبت شده است.
در ادامه تحقیق از دیگر ملوان‌های دیگر نشان دادکه او فرد آرامی بوده و فقط یک‌بار با کاپیتان و ملوان هندی دعوایش شده، در سفر به برزیل حالش خوب بوده اما موقع برگشت با کسی حرف نمی‌زده است.
سرانجام با توجه به نبود صلاحیت رسیدگی دادگاه، پرونده ناپدید شدن مشکوک این ملوان در آب‌های عمان دیروز در دستور کار بازپرس دادسرای جنایی تهران قرار گرفت و با توجه به این‌که خانواده ملوان ایرانی از سه مظنون پرونده به اتهام قتل عمد شکایت کرده‌اند، رسیدگی به پرونده وارد مرحله جدیدی شد . با هماهنگی قضایی قرار شد پلیس دوباره از سه مظنون پرونده و نیز افرادی که در کشتی گلسار شاهد دعوای آنها بودند تحقیق کنند. همچنین جعبه سیاه کشتی نیز مورد بازبینی قرار گیرد تا راز ناپدید شدن مرموز ملوان میانسال ایرانی در کشتی باری گلسار در آب‌های عمان فاش شود .
ناپدید شدن در دریای عمان
همسرملوان ایرانی ناپدید شده به جام‌جم گفت: شوهرم از سال 73 به عنوان ملوان کشتی کار می‌کرد. سال 78 با هم ازدواج کردیم. دختر پشت کنکوری و پسری کلاس ششمی دارم و در نورآباد ممسنی استان فارس زندگی می‌کنیم. او ماموریت‌های زیادی به کشورهای خارجی می‌رفت و هر بار با ملوان‌های جدید در سفر بود.
وی افزود: آخرین سفرش به برزیل با کشتی گلسار دراوایل آذر 96 بود. با او ازطریق واتس‌اپ درارتباط بودم و برایم پیام می‌فرستاد. شوهرم در واتس‌اپ گفته بود به‌خاطر مشکلات کاری با ملوان هندی و کاپیتان کشتی درگیر شده و بعد آشتی کردند. قرار بود تا اسفند 96 نزد ما بازگردد که بازنگشت. مسؤولان کشتیرانی به خانه‌مان آمدند و گفتند که شوهرم در کشتی ناپدید شده است.
از همکارانش پرس و جو کردیم، کسی از او خبری نداشت. هر بلایی سر او آمده از طریق همان سه مظنون است که از آنها شکایت کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها