چگونه تیم محبوب، پرطرفدارو پرستاره تراکتورسازی وارد یک بحران واقعی شد

از رویای قهرمانی تا آوار حاشیه‌ها

دومین شکست متوالی تراکتورسازی، رویای بزرگ قهرمانی در لیگ برتر را برای پرشورهای تبریزی کمرنگ کرد. اگر باخت به سپیدرود در رشت، یک قربانی مشخص به نام محسن فروزان داشت، اما باخت دوم تبعاتش به مراتب برای تراکتورسازی سنیگن‌تر بود.
کد خبر: ۱۲۰۲۲۷۳

چه کسی فکر می‌کرد، تیم لیکنز در حضور 40‌هزار تماشاگر خودی، در مصاف با پیکانی که هر سه بازی قبلی‌اش را واگذار کرده بود و هیچ انگیزه‌ای برای بردن نداشت، شکست بخورد. این نتیجه دور از ذهن، وقتی باورپذیر شد که موعود بنیادی فر، سوت پایان بازی را به نشانه برد یک بر صفر پیکان مقابل تراکتورسازی به صدا در آورد.
جو سکوهای ورزشگاه یادگار امام ملتهب بود؛ البته از همان اواسط نیمه اول احساس شد؛ زمانی که داور، برای تراکتور اعلام پنالتی کرد اما بعد از مشورت با کمک داور، تصمیمش را عوض کرد. شعار علیه داور فقط بخشی از واکنش سکوها بود. بعد از آنکه پیکان با گل دقیقه 51 عیسی آل‌کثیر از تراکتور پیش افتاد، شعار «بازیکن بی‌غیرت نمی‌خواهیم.» هم از سکوها شنیده شد. تراکتور روی اشتباه دروازه‌بانش محمدرضا اخباری گل خورد تا دیگر کسی او را که جانشین فروزان شده بود، تشویق نکند. اما با به صدا در آمدن سوت پایان بازی و شکست تلخ تراکتور، التهاب ورزشگاه یادگار هم به اوج خودش رسید. در پایان بازی تعدادی از هواداران به درون زمین آمدند و درگیری شدیدی بین چند هوادار و مسعود شجاعی و اشکان دژاگه به وجود آمد. سرهای زیادی شکسته شد، ماشین‌های زیادی خسارت دید، صندلی‌های زیادی شکسته شد و خبرنگاران هم به‌دلیل جو متشنج ورزشگاه در جایگاه خود محبوس شدند. در آخر هم اورژانس، از حمله قلبی و سکته تعداد زیادی از هواداران و انتقال آنها به بیمارستان خبر داد.
اتهامات زنوزی
شنبه ناامیدکننده برای فوتبال تبریز، این‌گونه به پایان رسید، اما درست در شرایطی که بسیاری از پیشکسوتان فوتبال تبریز و اهالی فوتبال، انتظار داشتند حواشی پیش آمده برای تراکتورسازان، توسط مدیریت باشگاه جمع و جور شود، یک مصاحبه جنجالی از سوی مالک این باشگاه، تبعات سنگین‌تری را برای تیم پرطرفدار تراکتور خرید.
محمدرضا زنوزی، در مصاحبه‌ای نامتعارف، اتهامات بزرگی را به فوتبال ایران وارد کرد تا این‌بار، خودش در متن حواشی باشگاه تراکتورسازی قرار بگیرد. بخشی از صحبت‌های مالک باشگاه تراکتور، در زیر آمده است:
فدراسیون فوتبال باید پاسخگوی نتایج مهندسی شده اخیر باشد. یک بیننده معمولی هم اگر بازی‌های اخیر و نوع چیدمان را مشاهده کند پی به مهندسی نتایج می‌برد.
در بازی ما مقابل سپیدرود گرانول روی چمن بازی ریختند. کسی جوابگوی ما نیست. از رئیس فدراسیون گرفته تا وزیر ورزش!
ما باید برای رده‌های چهارم به بعد برنامه‌ریزی کنیم؛ چرا که رتبه‌های اول تا سوم از‌قبل مشخص هستند.
سوال من این است؛ باشگاه‌هایی با ماهیت سایپا و پیکان برای چه باید در فوتبال حرفه‌ای ایران حضور داشته باشند؟ باشگاهی که 50 نفر طرفدار هم ندارد با این همه هزینه چرا باید فعالیت حرفه‌ای داشته باشد آن هم در کلان شهری مثل تهران که خودش دو تیم پرطرفدار دارد. به نظر من سایپا و پیکان به این دلیل حضور دارند که سربزنگاه به داد تیم‌های پرطرفدار پایتخت برسند و دست‌شان را بگیرند.
کمیته اخلاق یک سری وظایف دارد که به خوبی انجام می‌دهد ولی ما باید از بالا کار را اصلاح کنیم. رئیس فدراسیونی که تلفنش را جواب نمی‌دهد و یک هفته است شنونده صحبت‌های من نیست واقعا عدالت را رعایت می‌کند؟ آقای وزیر ورزش، ما چرا سازمان را به وزارت ورزش تبدیل کردیم؟ تبدیل کردیم که جوابگو باشند. آیا جواب گو هستید؟!
مسؤولان ورزشی ما مدیریت خوبی ندارند. آنها رنگی هستند. چرا از وزارت کسی به فدراسیون زنگ نمی‌زند و پیگیر برنامه‌های تراکتور نمی‌شود؟ ایران فقط از کرج تا تهران نیست. آیا ما باید هزینه کنیم که بهره آن را یکسری تیم خاص ببرد؟
من از همین جا به آقای تاج می‌گویم که اگر واقعا خسته شده‌اید بروید تا این فوتبال راحت شود. اگر بحث خدمت رسانی هم باشد شما به اندازه کافی خدمت کرده‌اید و دیگر بس است. مگر نمی‌خواهید خدمت کنید؟ شما با رفتن تان خدمت بیشتری می‌کنید تا این‌که بمانید.
اگر وزیر محترم ورزش صحبت‌های من را می‌شنود خدمت شان می‌گویم که وزیر فقط وزیر سه تیم خاص نیست. ایشان بهتر است که از دفترشان بیرون بیایند و فقط به روبان پاره کردن قانع نباشند.
زنوزی، درحالی تیم‌هایی نظیر پیکان و سایپا را به تبانی متهم کرد، که همین تیم‌ها امتیازات زیادی را از قرمزها و آبی‌های پایتخت در این سالهای اخیر گرفته‌اند. کسب 7 برد و یک تساوی پرسپولیس در 8 بازی اخیر این تیم در تبریز، مقابل تیم‌های تراکتورسازی ماشین سازی و گسترش مثال دیگری است برای این‌که بدانیم اگر تیمی مثل پرسپولیس در سه سال اخیر مدعی اصلی قهرمانی بوده، بیشتر از آن‌که از بازی با تیم‌های سایپا و پیکان نفع برده باشد، از امتیازات بازی با تیم‌های تبریزی نفع برده است.
دیروز محمد وحدتی هلان، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز با ابراز تاسف از اتفاقات رخ داده در دیدار تراکتورسازی -پیکان، بر ضرورت شفاف‌سازی عملکرد محسن فروزان دروازه‌بان این تیم در دیدار مقابل سپیدرود تاکید کرد و گفت: مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با ورود به این موضوع خواستار رسیدگی و شفاف‌سازی در این خصوص، تا زمان فرا رسیدن دیدار دو تیم تراکتورسازی و پرسپولیس شدند و در صورت عدم پیگیری به‌عنوان نماینده مردم در مجلس در پاسخ به این مطالبه مردمی و طرفداران تیم تراکتورسازی تا مرحله تذکر به وزیر ورزش و جوانان و حتی استیضاح پیش می‌رویم.
با این واکنش‌های تند و این اظهارات به نظر می‌رسد، آرامش از تیم پرطرفدار و محبوب شهر تبریز کاملا رخت بسته است. تراکتورسازی اگر مقابل سپیدرود و پیکان به پیروزی می‌رسد، حالا با 55 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس در صدر جدول قرار داشت، اما حالا با 49 امتیاز و قرار گرفتن در مکان چهارم جدول، نه‌تنها از رویای قهرمانی دست کشیده که حواشی بسیاری را هم روی سر خود آوار کرده است.

دلجویی هواداران تراکتور از اشکان و مسعود

پس از تعطیلی یک روزه تمرین تیم تراکتورسازی تبریز، سرخپوشان تبریزی کار خود را در ورزشگاه بنیان دیزل آغاز کردند. نکته جالب این بود که تعدادی از هواداران تراکتورسازی با دسته گل‌ها و پلاکاردهای محبت آمیز خود در مقابل در استادیوم بنیان دیزل حضور یافتند تا از مسعود شجاعی کاپیتان این تیم و اشکان دژاگه دلجویی کنند. این رفتار هواداران تراکتور پس از آن رقم خورد که یک هوادار تراکتور در پایان بازی با پیکان، به بهانه عکس سلفی به شجاعی نزدیک شد اما برخورد بدی با او داشت و کاپیتان تراکتور را مورد ضرب و شتم قرار داد. به دنبال این اتفاق اشکان دژاگه هم وارد معرکه شد و به صورت آن فرد سیلی زد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها