به گزارش جام جم آنلاین از پدال، هماکنون نوبت به بامو سری 8 کانورتیبل رسیده که حدود 7 هزار پوند گرانتر از برادر کوپه بوده و ما نیز برای اولین بار پشت فرمانش نشستهایم.
بامو معتقد است مدل کوپه پرفروشتر از نسخه روباز خواهد بود اما ما فکر میکنیم فروش این دو خودرو فاصلهی زیادی با یکدیگر نداشته باشد. اول اینکه اختلاف قیمت 7 هزار پوندی در این کلاس خودرویی خیلی به چشم نمیآید. در کل مدلهای روباز معمولاً گرانتر هستند. سری 8 کانورتیبل بجای سقف پیچیدهی فلزی از نمونهی پارچهای تا شونده استفاده کرده است. این سقف پارچهای در عرض 15 ثانیه و تا سرعت 50 کیلومتر در ساعت باز و بسته میشود.
مهمتر اینکه نشستن پشت فرمان سری 8 کانورتیبل نشان میدهد باواریایی ها کار فوقالعادهای در اطمینان از اینکه مدل کانورتیبل دینامیک عالی نسخه کوپه را از دست نداده انجام دادهاند.
ساختار پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن که در پلتفرم این خودرو بکار رفته به معنی حفظ استحکام پیچشی سری 8 کوپه در نسخه روباز آن است. با توجه به ساختار این خودرو باید ستونهای A نیز استحکام بالایی داشته باشد؛ و اگرچه مدل 8 سیلندر M850i حاضر در این تست 125 کیلوگرم سنگینتر از نسخه کوپه است اما ما میتوانیم بگوییم 97 درصد استحکام مدل کوپه در این نسخه هم وجود دارد.
ما سال قبل و با تست M850i کوپه تحت تأثیر سواری این خودرو قرار گرفتیم. بامو تلاش داشته فاصلهی کم بین خودرویی اسپورت و گرند تورر را پر کند و از نظر ما موفق بوده است.
همین داستان درباره مدل کانورتیبل هم صدق میکند و M850i همان رفتار دوستانه و اسپورت خود را به همراه آرامشی درخور نشان میدهد.
چیزی که سریعاً توجه شما را به خود جلب میکند احساس چابکی سورپرایز کنندهی این خودروی بدون سقف است. این در حالی است که وزن خودرو بیش از 2 تن میباشد. سیستم فرمان پذیری چهار چرخ نیز به بهبود سواری سری 8 کانورتیبل کمک میکند.
اگرچه بامو ادعا میکند این خودرو از سیستم چهار چرخ محرکی استفاده میکند که تأکید اصلی آن روی چرخهای عقب است اما شما خیلی متوجه این موضوع نخواهید شد. چسبندگی خودرو قابلتوجه بوده و حتی شما میتوانید کنترل کشش را تنظیم کنید. این سیستم برای یک بامو با قیمت بالا و نشان M کاملاً تکبعدی به نظر میرسد اما خب نمیتوانید از قابلکنترل بودن چنین خودروی بزرگی در پیچهای زیاد و جادههای تنگ چشمپوشی کنید.
نبود سقف تأثیر چندانی روی تواناییهای دینامیکی خودرو نداشته و بعد جدیدی به جذابیتهای سری 8 اضافه کرده است. شما میتوانید به پیشرانه نزدیکتر شوید.
پیشرانهی 8 سیلندر 4.4 لیتری بامو در صورت درخواست راننده رفتار وحشیانهای خواهد داشت. با قرار گرفتن خودرو در حالتهای اسپورت رانندگی و باز بودن سوپاپهای اگزوز، M850i صدای فوقالعادهای تولید میکند. پیشرانهای هیجانانگیز و سیستم چهار چرخ محرک xDrive باعث میشود این خودرو در 3.9 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. اشتباه نکنید! این یک خودروی بسیار سریع است و باعث میشود به میزان وحشیانه بودن M8 پرچمدار فکر کنید.
سری 8 کانورتیبل نسبتاً راحت هم هست هرچند از فنرهای فولادی استفاده میکند. این در حالی است که سری 7 و X7 از سیستم تعلیق بادی سود میبرند. برای توضیح چنین کنترل بدنهی فوقالعادهای باید گفت که M850i به سواری سفتتر تمایل دارد. قطعاً با سواری خودرو کنار خواهید آمد اما در بزرگراهها خواهید فهمید که با این پول میتوانید خودروهای راحتتری را نیز بخرید.
همچنین رقبای جادارتری هم وجود دارند. صندلیهای عقب سری 8 کانورتیبل به اندازهی صندلیهای مرسدس S کلاس کابریولت جادار نبوده و افراد بالغ نخواهند توانست مدت زیادی را روی آنها بنشینند. البته این موضوع جای تعجبی ندارد زیرا فاصلهی بین محوری بامو 123 میلیمتر کوتاهتر از مرسدس میباشد.
اما کابین سری 8 کاملاً شیک و سطح بالا بوده و کیفیتی مثالزدنی دارد. متریال بکار رفته این را نشان میدهند. سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive نیز همچون همیشه تیز و باکیفیت بوده و کابین نیز نشان دهندهی ذات اسپورت این خودرو است. البته باید گفت پشت آمپرهای دیجیتال بهتری در مقایسه با پشت آمپرهای این خودرو وجود دارد.
اگر به اینگونه موارد اهمیت زیادی میدهید پس باید S کلاس کابریولت را انتخاب کنید که خاصتر به نظر آمده و کابین لوکستری دارد. البته اصلاً نمیتوان کابین بامو را لوکس و باکیفیت ندانست چراکه واقعاً سطح بالاست.
علیرغم اینکه بامو سری 8 کانورتیبل خودرویی بزرگ و سنگین است اما کاملاً چابک و پایدار احساس میشود. نسخه M850i خودرو شما را به صدای جذاب پیشرانهای 8 سیلندر نزدیک میکند. مرسدس S کلاس کابریو جادارتر و لوکستر بوده اما سری 8 نمونهای با تمرکز بیشتر روی راننده بوده بنابراین خریداران بامو این کار را دوست خواهند داشت.
مشخصات بامو M850i xDrive کانورتیبل
قیمت: 107100 پوند
پیشرانه: 8 سیلندر 4.4 لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 523 اسب بخار/750 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 10 لیتر در هر صد کیلومتر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد