سیری در افکار مولانا و شمس در «سفر به بهشت اندیشه»

شبکه چهار سیما با برنامه «سفر به بهشت اندیشه» به افکار و اندیشه‌های مولانا مشهورترین شاعر پارسی‌گوی ایرانی سفر می‌کند.
کد خبر: ۱۲۰۱۵۳۱

به گزارش جام‌جم، برنامه ترکیبی سفر به بهشت اندیشه در ده قسمت 30 دقیقه‌ای و در قالب ترکیبی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی زینلی در سفر به قونیه ترکیه و خوی تهیه و تولید شده است.
زینلی تهیه‌کننده برنامه در خصوص محتوای سفر به بهشت اندیشه گفت: در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و اساتید دانشگاهی با افکار و اندیشه‌های مولانا آشنا خواهیم شد.
زینلی گفت: در هر برنامه با یک بُعد از اندیشه‌های مولوی آشنا می‌شویم و نگاهی به زندگی مولانا از تولد تا مرگ او خواهیم داشت.
تهیه‌کننده برنامه افزود: در این برنامه با اساتید مختلف همچون دکتر کزازی، دکتر توفیق سبحانی، دکتر خاتمی، دکتر محمد خدادادی استاد ادبیات و عرفان اسلامی، دکتر موقتیان، علیرضا مقدم پژوهشگر دانشنامه جهان اسلام و دکتر ابطحی معاون وقت فرهنگی سازمان اکو گفت‌وگو کرده‌ایم. همچنین حاجی‌عبدا...‌هادی کارشناس فرهنگ عامه افغانستان و دکتر حجت‌ا... ایوبی کارشناس فرهنگ و هنر، دو کارشناس دیگری هستند که با آنها گفت‌وگوی تلویزیونی درخصوص مولانا صورت گرفته است.
زینلی در ادامه از رونمایی از یک سند که نشان‌دهنده پارسی زبان بودن مولانا است خبر داد و گفت: در این برنامه در کنار مقبره شمس تبریزی در شهر خوی با اسین چلبی فرزند جلال‌الدین باقر چلبی که بیست‌ودومین نواده مولانا، شاعر و عارف بزرگ ایرانی است، گفت‌وگو کرده‌ایم و صحت سند با حضور ایشان بازگو می‌شود که تاکید موکد این مطلب است که مولانا شاعر ایرانی و پارسی‌زبان و اعتبار زبان ما ایرانیان است.
تهیه‌کننده برنامه به سایر بخش‌های این برنامه ترکیبی هم اشاره کرد و گفت: با اساتید بنام دانشگاه ترکیه همچون حران، دکتر خلیل ابراهیم ساری اوغلو استاد دانشگاه آنکارا، دکتر موسی کاظم ایلماز رئیس کنگره مولانا در ترکیه و دکتر ‌مادی بارتایار ایران‌شناس و استاد دانشگاه تفلیس گفت‌وگو کرده‌ایم و نکته جالب توجه، خوانش اشعار مولانا به زبان پارسی توسط اساتید دانشگاه ترکیه است.
زینلی دو آیتم موسیقی تصویر و نمایش را از دیگر بخش‌های برنامه برشمرد و افزود: در بخش موسیقی تصویر، بر اساس اشعار مولانا، تصنیف و ترانه با صدای خوانندگانی همچون شهرام ناظری، محسن چاوشی و ... پخش می‌شود. در بخش نمایش، بخش‌هایی از سریال جلال‌الدین که شامل کودکی شاعر نامدار ایرانی مولوی است در برنامه به نمایش درمی‌آید.
وی در پایان به عوامل برنامه اشاره و عنوان کرد: دکتر اسماعیل آذر به عنوان راوی با این مجموعه همکاری می‌کند. فروزنده اربابی عضو بنیاد مولانا و شمس تبریزی و اسدا... صمدی پژوهشگران برنامه، زهرا امام‌جمعه مجری طرح و سارا طاهر مقدس تدوینگر در این مجموعه ما را یاری می‌کنند.
سفر به بهشت اندیشه محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیماست و هر شب به جز پنجشنبه ساعت 22 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها