دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به جام جم: عوامل خاطی باید مواخذه شوند

بازخواست از «رحمان» در خانه ملت

ماجراهای رحمان 1400 همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد تازه پس‌لرزه‌های خطا و اشتباهات پیرامون این فیلم، شروع شده است. درحالی که کارگردان فیلم کماکان با انتشار مطالبی در فضای مجازی، بابت توقیف اکران رحمان 1400 به زمین و زمان و مدیران ارشاد و مسؤولان سینما می‌تازد و نیش و کنایه می‌زند، به موازات آن مسیر قانونی برخورد با قصور، سهل‌انگاری و خطای رخ داده هرچند دیر اما توسط نهادهای مسؤول و مرتبط پیگیری می‌شود. در شرایطی که بیش از تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم، نوک پیکان انتقادات متوجه ارشاد و سازمان سینمایی و کنترل و نظارت خنثی و نیم‌بند آن در قبال مباحث فرهنگی است. به همین دلیل همان‌طور که توقع می‌رفت، کمیسیون فرهنگی مجلس ماجرای رحمان 1400 و اتفاقات پیش آمده در این خصوص را در دستور کار خود قرار داده و برخی اعضای آن هم واکنش‌هایی به این موضوع داشتند. پیگیری این اتفاق و خطای صورت گرفته در روزهای آینده، شکل جدی‌تری به خود خواهد گرفت و انتظار می‌رود کمیسیون فرهنگی مجلس، تصمیم قاطعی در این مورد بگیرد تا دیگر شاهد این قبیل دورزدن‌ها در سینما و حوزه فرهنگ و هنر نباشیم.
کد خبر: ۱۲۰۱۲۹۷

نظارت در سینما ضعیف است
سیدصادق طباطبایی‌نژاد، دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره قصور رخ داده درباره فیلم رحمان 1400 به جام‌جم گفت: روز یکشنبه این موضوع را به من اطلاع دادند و در جریان اتفاقات پیش آمده هستم. ما هم همان روز موضوع را در حد یک خبر در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کردیم و به‌زودی هم ضمن بررسی ابعاد مختلف آن، مساله را پیگیری خواهیم کرد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: به نظر من این خیلی زشت است که مجوزی برای نمایش فیلم در سینماها اخذ شود، اما نسخه‌ای را به نمایش بگذارند که اصلاح نشده و بدون مجوز است. این اتفاق نشان می‌دهد نظارت در سینما ضعیف است و معاونت نظارت و ارزشیابی باید درباره این ماجرا توضیح دهد و پاسخگو باشد. این ماجرا به سازوکار نامناسب اکران برمی‌گردد. طباطبایی‌نژاد ادامه داد: این مساله، ضعف وزارت فرهنگ و ارشاد را نشان می‌دهد و بیانگر این است که این وزارتخانه در این مورد درست انجام وظیفه نکرده است. باید عوامل خاطی در این ماجرا مواخذه شوند تا دیگر کارهایی از این دست را انجام ندهند که بازتاب‌های اجتماعی دارد.
وزارت ارشاد پاسخگو باشد
نصرا... پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلــــس شـــــــورای اسلامی هم درباره این موضوع گفت: وزارت ارشاد متولی نظارت بر آن چیزی است که خود مصوب کرده ‌است. طبق روال گذشته وزارت ارشاد یک‌سری اصلاحات برای اکران این فیلم در نظر گرفته‌ است. به جز این، حوزه‌ هنری هم برای اکران فیلم اصلاحاتی در نظر گرفته و بعد از انجام این اصلاحات قرار بوده‌ فیلم اکران شود.
او افزود: در نهایت با مجموع این اصلاحات فیلم اکران شده و روی پرده سینما رفته ‌است. این بخشی از وظایف ارشاد بوده که باید اعمال می‌شده و این‌که آیا ممیزی‌ها درست و به‌جا بوده، بحث دیگری است. اما اشکال اصلی این است که فیلم بیش از یک ماه اکران شده و فروش بالایی کسب کرده. اما آنچه اکران شده، نسخه اصلاح‌نشده فیلم بوده ‌است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این فیلم پر از موارد نامناسب و غیراخلاقی بوده و در نهایت بدون ممیزی هم اکران شده و حالا باید منتظر عکس‌العمل وزارت ارشاد نسبت به این موضوع باشیم. اگر کسانی مطلع بودند و کوتاهی کردند و تخلفی صورت گرفته حتما باید با واحد ناظر عملیاتی برخورد شود.
او ادامه داد: خود آقای وزیر به ما توضیح دادند در همه اکران‌ها بازرسانی وجود دارند و سالن‌ها نظارت می‌شوند. ما باید ببینیم مسؤول این نظارت به چه دلیلی کوتاهی کرده و برخورد وزارت ارشاد با شخص یا مجموعه خاطی به چه صورت است.
پژمانفر گفت: انتظار کمیسیون فرهنگی مجلس هم برخورد با خاطیان است. برخورد دوم هم نسبت به کسانی است که این کار را انجام داده‌اند. دیگر نباید این فیلم اجازه اکران به دست آورد، اطلاعاتی به دست ما رسیده که عده‌ای در تلاشند تا امکان اکران دوباره آن را فراهم آورند. می‌خواهند بگویند اصلاحات لازم انجام شده و بعد از اصلاحات اجازه دهید دوباره اکران شود که این قابل قبول نیست و به غیر از جلوگیری اکران باید عوامل آن جریمه هم بشوند. او افزود: این ماجرا قاطعیت وزیر در مواجهه با این هنجارشکنی را طلب می‌کند. لازم است وزیر با عوامل خود سازمان سینمایی که باعث این اتفاق شده‌اند هم برخورد جدی داشته باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی بحث روی ممیزی‌های وزارت ارشاد و کم و کیف این ممیزی‌ها بود ولی الان موضوع متفاوت است و آن چیزی که اتفاق افتاده دور زدن خود وزارت ارشاد است که حتما واکنش ارشاد را می‌طلبد. با این اتفاق در واقع حریم ارشاد لطمه خورده و ارشاد دور خورده که برخورد جدی را طلب می‌کند.
گفتنی است، به‌تازگی به دلیل اقدام غیرقانونی اکران نسخه اصلاح نشده رحمان 1400 به کارگردانی منوچهر هادی و به تهیه کنندگی علی سرتیپی، اکران فیلم متوقف شد و نمایش آن در سینماها ادامه نمی‌یابد. این تخلف در حالی از سوی سازندگان و پخش‌کننده فیلم رخ داده که رحمان 1400 باوجود برخورداری از شوخی‌های مبتذل و جنسی و درجه 12+ (تماشای فیلم برای افراد زیر 12 سال توصیه نشده است)، جزو اکران‌های نوروزی بوده، بیشترین سئانس‌ها و سالن‌های سینما را در سراسر کشور در اختیار داشته و در مدت یکماهه اکرانش هم بیش از 22 میلیارد تومان فروش کرده است! این فیلم در حالی با این میزان توجه در اکران روبه‌رو و باوجود تخلف، تحویل گرفته شده که فیلم سالمی چون «غلامرضا تختی» با بی‌اعتنایی روبه‌رو شده و حال و روز خوبی در اکران و گیشه ندارد و کمترین سئانس‌های نمایش و کمترین فروش را در میان هفت فیلم نوبت اکران نوروزی داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها