جام خوراک

همه چیز درباره شست‌و‌شو و نگهداری کاهو

کاهو یکی از سبزیجات پرطرفدار است که به صورت خام در تهیه انواع سالادها استفاده می‌شود. کاهو حامل باکتری خطرناکی به نام «اشرشیا کلی» است و نشستن دقیق آن می‌تواند به بروز بیماری‌های گوارشی منجر شود. این نکات را برای شست‌و‌شو و نگهداری هرچه بهتر کاهو به خاطر بسپارید:
کد خبر: ۱۲۰۱۲۸۲

بدترین و خطرناک‌ترین روش نگهداری کاهو، انتقال کاهوی خام و پر از گل و لای به داخل قفسه‌های میوه و سبزیجات یخچال است. در بسیاری از موارد حتی کاهو از پلاستیک خارج و در تماس با سایر میوه و سبزیجات یا حتی مواد غذایی دیگر قرار می‌گیرد. با این کار آلودگی‌ها را به تمام نقاط یخچال منتقل می‌کنید. علاوه بر باکتری‌ها، آلودگی یخچال و مواد غذایی به تخم انگل‌ها یا حتی کرم‌های بالغ نیز بایستی مد نظر قرار بگیرد.
‌ حتی اگر از کاهوهای بسته‌بندی شده یا آماده (شسته شده) استفاده می‌کنید، قبل از نگهداری بایستی برگ‌های خارجی و پلاسیده را که اغلب آلودگی بالایی به گل و لای دارند حذف کنید. ساقه آن را زده و برگ‌های کاهو را از یکدیگر جدا کنید و برای مدتی (بین 30-15 دقیقه) در ظرفی از آب سرد قرار دهید. برای شست‌و‌شوی مطمئن می‌توانید قبل از شست‌و‌شو با آب، آنها را پنج دقیقه در محلول آب نمک (2-1 قاشق نمک در سینک آب) یا سرکه (نصف لیوان سرکه به ازای هر دو لیوان آب به مدت 15-10 دقیقه) قرار دهید و پس از آبکشی حتما آنها را به صورت یکی یکی بشویید. استفاده از نمک و سرکه تا حد زیادی به حذف بقایای آفت‌کش‌ها از برگ‌های کاهو نیز کمک می‌کند.
پس از شست‌و‌شو آنها را در سبد قرار داده یا با دستمال کاملا خشک کنید.
‌ برای نگهداری در یخچال آنها را در یک دستمال کاغذی خشک بپیچید و آن را در ظرف یا کیسه پلاستیکی قرار دهید. استفاده از دستمال کاغذی به جذب رطوبت باقی مانده از سطح برگ‌های کاهو کمک کرده و آنها برای مدت زمان طولانی‌تری ترد و تازه باقی می‌مانند. هر زمان که احساس کردید دستمال خیس شده، حتما آن را عوض کنید.
‌ برگ‌های کاهو را هر روز چک کنید در صورتی که برگی علائم پیری و خراب شدن داشت، آن را خارج کنید. کاهوی پیچ نسبت به کاهوی معمولی دوره نگهداری طولانی‌تری دارد.
‌ اگر کاهوهای شما پلاسیده شد، فقط کافی است آنها را چند دقیقه در آب سرد قرار دهید.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها