گفت‌وگو با کامبیز دیرباز بازیگر سینما و تلویزیون

جانبازان؛ قهرمانان این کشورند

از معدود بازیگرانی که می‌توان دوستش داشت، نه اهل خودنمایی و به اصطلاح شواف کردن است نه حرف بیراهی می‌زند. کامبیز دیرباز بین مردم محبوب است و در سینما و تلویزیون آثار ارزشمندی دارد.طرفدارانش در اینستاگرام زیاد هستند و اگر کامنت‌هایی که برایش می‌گذارند را مرور کنی به این نتیجه می‌رسی که مردم برایش احترام قائلند. شاید به این دلیل که او به مردم ا حترام می‌گذارد.با همه اینها کامبیز دیرباز درباره همه اتفاقات نظر نمی‌دهد و صفحه اینستاگرامش را پر واکنش و نصیحت و ... نمی‌کند.یکی از دلایلی که پست‌ها و اظهارنظرهایش بازخورد خوبی دارد و مورد توجه قرار می‌گیرد همین کم‌گویی و سنجیده‌گویی‌اش است.در معرفی خودش در اینستاگرام هم لوطی‌وار نوشته: «هر چی دوست دارید زیر پست‌هایم تبلیغ کنید یه سفره است دور هم حال می‌کنیم‌ باهاش.نوش جونتون من که راضیم»
کد خبر: ۱۲۰۰۱۱۴


دیرباز با همه خصوصیاتی که از او نوشتم یک ویژگی خوب دیگر هم دارد.رُک است و با کسی تعارف ندارد.نان به نرخ روز خور هم نیست. وقتی به او تلفن می‌کنی تا درباره موضوعی نظرش را بپرسی و همصحبتش شوی اگر از ایده و موضوع خوشش بیاید و با تفکراتش همسو باشد، بی‌دریغ وقتش را به تو می‌دهد و همصحبتت می‌شود و گرنه مودبانه پیشنهاد گفت‌وگو را رد می‌کند.
باید لای پر قو نگهداری می‌شدند
دیروز که تصمیم داشتم درباره تولد حضرت عباس(ع) و روز جانباز گفت‌وگو بگیرم نام خیلی‌ها را نوشتم.در اینترنت جست‌وجو کردم تا یکی را پیدا کنم که راستش اهل دل باشد نه ریا ! حرفش به دل بنشیند نه دنبال کلمه و اصطلاح بگردد تا جمله‌ای را ردیف کند که روزی روزگاری جایی به کارش بیاید و بگویند که طرف درباره حضرت عباس ( ع) و روز جانباز هم حرفی، نکته‌ای گفته که به پست اینستاگرامی کامبیز دیرباز رسیدم که دو سال قبل به مناسبت روز جانباز منتشرکرده بود: « باید دست و پای جا مونده شماها را بوسید.اونم نه فقط یک روز در سال به وسعت وجب به وجب این گربه‌ای که تک تکمون عاشقشیم.به شما مدیونیم فرشتگان بال شکسته قهرمان...»
به دیرباز تلفن کردم و موضوع گفت‌وگو را گفتم و هم‌چنان که تصور می‌کردم بدون اما و اگر پذیرفت.این بازیگر که از روز شنبه با سریال «شرایط خاص» به شبکه سه می‌آید امسال تصمیم دارد ، تمرکزش را بر تئاتر بگذارد و امیدوار است اتفاقات خوبی در این زمینه برایش رخ دهد.
دیرباز درباره جانبازان می‌گوید: اعتقاد شخصی‌ام است و همیشه گفته و می‌گویم کسانی که به جبهه رفتند و شهید شدند به باور اعتقادات مذهبی و ملی ما در بهترین جای بهشت، ساکن شده‌اند و با بهترین‌های عالم حشر و نشر دارند.اما وظیفه ما در قبال جانبازان که بخشی از بدن خود را برای دفاع از کشور و دین در جبهه از دست دادند این است که آنها را دریابیم.سال‌هاست جنگ تمام شده اما تعداد زیادی از جانبازان هستند که هنوز درد می‌کشند و هنوز برای دوا و درمان خود هزینه زیادی باید پرداخت کنند که برخی از آنها از پس هزینه سرسام آور درمان برنمی‌آیند.معتقدم جانبازان را باید لای پر قو نگهداری می‌کردیم اما متاسفانه درباره بیشتر آنها کم‌کاری شده و آن‌طور که حق‌شان است به آنها توجه نشده است.جانبازان شهیدان زنده هستند اما فراموش شده‌اند.زمانی که در فیلم اخراجی ها بازی می‌کردم با چند جانباز آشنا شدم و از همان زمان بود که نگرشم کاملا به آنها تغییر کرد.دو تا از این جانبازان به سر صحنه آمدند و لحظه جانباز شدن خود را بازسازی کردند.یکی از آنها که پایش زیر تانک رفته و قطع شده بود، پای مصنوعی‌اش را درآورد و آن صحنه دوباره بازسازی شد. جانبازان، قهرمانان بزرگ کشور ما هستند و حیف است و در شأن و مقام آنها نیست که شرایط جوری باشد که آنها برای پول داروی خود مانده باشند.امیدوارم مسؤولان و مدیران طوری برنامه‌ریزی کنند که این مساله برطرف شود.
کم کاری حوزه فرهنگ و هنر
به دیرباز می‌گویم یکی از اثرات کم‌توجهی به جانبازان و رشادت‌های آنها این است نسل جدید با این قهرمان‌‌ها آشنا نمی‌شوند و این خطر هست که کم کم جانبازان به فراموشی سپرده شوند.
دیرباز که در کارنامه خود فیلم‌هایی مانند دوئل و اخراجی‌ها را دارد، می‌گوید: متاسفانه در چند سال اخیر در حوزه فرهنگ و هنر درباره جانبازان کم‌کاری شده است.البته در سینما فیلم‌هایی مانند تنگه ابوقریب ساخته شده که آثار خوبی است هر چند دوره طلایی فیلم‌های دفاع مقدس که آثاری مانند کیمیا و به‌نام پدر، آژانس شیشه‌ای و...ساخته می‌شد دیگر تکرار نشده اما همین کور سوی سینما باز هم جای امیدواری دارد. معتقدم تلویزیون بنا به مخاطبان گسترده‌ای که دارد در این زمینه باید بیشتر کار کند چون حتما آثارش تاثیر بیشتری بر مخاطب خواهد داشت.
اسطوره غیرت
تعبیری که کامبیز دیرباز از حضرت عباس (ع) دارد، تعبیر زیبایی است.او می‌گوید: نام این بزرگمرد گره خورده با مردانگی و غیرت. یادم است که برای زیارت کعبه با آقای ده‌نمکی به مکه مشرف شده بودم، در حال طواف بودم و اشک همه پهنای صورتم را پوشانده بود ، آقای ده‌نمکی گفت: در فرصتی تو را به کربلا و زیارت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) می‌برم، آنجا تازه متوجه می‌شوی ، حال خوب یعنی چی ...آنجا متوجه شدم که شهیدان کربلا چقدر بزرگ و والا هستند که حال یک نفر را اینقدر خوب می‌کند که کنار خانه خدا حواسش به کربلاست.
مردم موتور دولت را گرم کردند
با دیرباز درباره سیل و کمک به سیل‌زدگان هم صحبت می‌کنم.نظر متفاوتی دارد.می‌گوید: همه ما باور داریم که وظیفه دولت است که به سیل‌زده‌ها کمک کند.اما من معتقدم وقتی شوری میلیونی به راه می‌افتد و همه پای کار می‌آیند و فارغ از نگرش سیاسی و اجتماعی شروع به کمک‌رسانی به سیل‌زده‌ها می‌کنند، موجی ایجاد می‌کند که اتفاقا دولت را با خود همراه می‌کند.در روزهای اول که سیل به شهر‌های شمال و جنوب رسید و شبکه‌های اجتماعی پر شد از اتفاقات سیل و مردم خودجوش به کمک رفتند، دولت و مسؤولان هم به اصطلاح موتورشان داغ شد و برای این که از مردم عقب نمانند هر طور شده خود را به مناطق سیل‌زده رساندند.سیل و بلاهای طبیعی در همه جای دنیا است و مختص کشور ما نیست فقط این که این مشکلات چگونه مدیریت شود مهم است به‌خصوص در شرایطی که دولت و مردم با تنگناهای اقتصادی زیادی رو به رو هستند.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها