نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب اسلامی دیروز برگزار شد

هنر انقلاب جریان قابل لمسی است

مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب ـ که دیروز در حوزه هنری برگزار شد ـ گفت: در ابتدای انقلاب و بعد از آن دهه ۶۰ و ۷۰ وقتی می‌خواستند از هنرمندان انقلاب نام ببرند، اسامی محدود بود.
کد خبر: ۱۱۹۹۹۶۱

رویش هنر انقلاب
او در ادامه این نشست گفت: شاید بتوان گفت جز در شعر که از پیش از انقلاب اسلامی رویش داشت، با فقر هنرمند مواجه بوده‌ایم و تعداد هنرمندانی که کار بارز و شاخص خلق می‌کردند زیاد نبوده است، اما امروز جریان هنر انقلاب جریان قابل لمسی است و تعداد چهره‌هایی که در رشته‌های مختلف هنری رویش‌های متعددی دارند قابل توجه است و می‌توان گفت هنر انقلاب جریان عمومی شده‌ای در عرصه هنر است. امروز تنها نمی‌توان رشته‌های محدودی را به عنوان هنر انقلاب نام برد و در تمام بخش‌های هنری و ادبی، حتی در رشته‌های گروهی‌تر مانند سینما می‌بینیم جمع هنرمندانی که تولید دارند قابل ملاحظه است.
معیارهای انتخاب چهره هنر انقلاب
معلمی با بیان این‌که حوزه هنری برای پنجمین دوره، چهره سال هنر انقلاب اسلامی را معرفی می‌کند، اظهار کرد: دبیرخانه دائمی جایزه هنر انقلاب اسلامی به صورت منظم فعالیت‌های هنرمندان را در طول سال رصد می‌کند و در بهمن و اسفند به فهرست ۱۵ تا ۲۰ نفره می‌رسد که شامل شخصیت‌هایی است که در آن سال تولیدات و فعالیت‌هایی برای هنر انقلاب اسلامی داشته‌اند.
وی در ارتباط با معیارهای انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: توجه اصلی ما تنها به عمر فعالیت‌های هنرمندان نیست، بلکه تولیدات و فعالیت‌های یک هنرمند در طول سال‌گذشته معیار مهمی است که در انتخاب به آن توجه می‌کنیم. دربرگیری و عمومیت داشتن اثر تولیدی هم از بحث‌های دیگری است که در انتخاب هنرمند مد نظر کارشناسان قرار می‌گیرد. جریان‌سازی برای هنر انقلاب اسلامی هم جزو پیش‌شرط هایمان برای انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی بوده است. انقلابی بودن و دربرگیری عمومی از شاخصه هایمان بوده و اگر در این خصوص اقدامی باعث پرورش هنرمندان انقلاب شده باشد هم مورد توجه قرار گرفته است.
دبیر هفته هنر انقلاب در ادامه به دبیرخانه دائمی هفته هنر انقلاب اشاره کرد و افزود: از میان ۱۴‌چهره رضا امیرخانی، هدایت‌ا... بهبودی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود نجابتی و مهدی نقویان نامزد نهایی چهره هنر سال انقلاب معرفی شدند. همچنین در بخش رویداد سال نامزدها عبارت از مجموعه خانه طراحان انقلاب اسلامی، هیات هنر و کلاس‌های آموزشی شهاب مرادی نامزد نهایی رویداد هفته هنر انقلاب هستند.
وی به اسامی اشاره کرد و دلایل را برشمرد و گفت: معیار انتخاب رضا امیرخانی برنده جایزه یازدهمین دوره جایزه جلال در سال ۹۷ برای نویسندگی رمان «رهش»، تاثیرگذاری ادبی و جذب حداکثری مخاطب. معیار انتخاب هدایت‌ا... بهبودی، برنده یازدهمین جایزه جلال در سال ۹۷ برای نویسندگی کتاب «الف ـ لام ـ خمینی» و مستندسازی از وقایع مهم تاریخ انقلاب. معیار انتخاب ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام» و پرداختن به موضوع مدافعان حرم و مبارزه با تروریسم و توفیق در جذب مخاطب گسترده. معیار انتخاب مسعود نجابتی، تاثیرگذاری در عرصه هنر تجسمی، جشنواره‌ها و رویدادهای بزرگ هنری، آموزش هنرمندان متعهد و جوان و واکنش به وقایع مهم جهان با نگاهی هنری. مدیریت و دبیری جشنواره تجسمی مقاومت، توجه به کادرسازی و آموزش گسترده هنرمندان متعهد و جوان، واکنش هنرمندانه، متعهدانه و بهنگام نسبت به وقایع جهان اسلام. معیار انتخاب مهدی نقویان، کارگردانی مستندهای در برابر توفان، خارج از دید۲ و ایران ۲۰، مستندسازی و شناساندن افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی به شیوه‌ای نوین.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها