جام خوراک

عادات غذایی خوب برای شروع سالی سرشار از سلامتی

برای غذا خوردن وقت کافی بگذارید و هرگز عجله نکنید. بنشینید، بخورید، بجوید و از غذای خود لذت ببرید. به این صورت می‌توانید روی یک برنامه غذایی سالم تمرکز کنید.
کد خبر: ۱۱۹۹۸۸۱

بدن خود را به نوشیدن عادت دهید. از آب و نوشیدنی‌های مختلفی استفاده کنید. به یاد داشته باشید زمانی که شما تشنه هستید، ممکن است بدن شما این حس را با گرسنگی اشتباه بگیرد و سراغ غذا بروید. زمانی که آب کافی به بدن‌تان نرسد هضم غذاها دشوار شده و خستگی و سر‌درد به سراغتان می‌آید.
برای هر هفته خود یک برنامه غذایی داشته باشید. اجازه ندهید سبک زندگی شما به گونه‌ای تغییر کند که تنها غذاهای راحت که زمان کمی برای آماده‌سازی آن نیاز دارید، برنامه غذایی هفتگی شما را پر کند. وقتی برنامه دقیقی حداقل برای 70‌درصد از وعده‌های غذایی خود داشته باشید، میزان مصرف غذا را بهتر مدیریت می‌کنید.
راه‌هایی برای قرار دادن سبزیجات در تمامی وعده‌های غذایی روزانه خود پیدا کنید. سبزیجات سرشار از فیبر و ویتامین هستند و سلامت دستگاه گوارش‌تان را تضمین می‌کنند.
غذاهای سرشار از مواد مغذی را انتخاب کنید. به عبارت دیگر غذاهایی که می‌دانید می‌توانند انواع نیازهای تغذیه‌ای بدن‌تان را تامین کنند. سعی کنید نیازهای غذایی خود را با غلات، پروتئین‌ها، میوه و سبزیجات و لبنیات کم کالری تامین کنید. در مقابل میزان مصرف چربی، قند و نمک را به حداقل برسانید.
به یاد داشته باشید غذاهایی از قبیل نان، پاستا، غلات و تورتیلا می‌توانند سریعا انرژی مورد نیاز بدن شما را تامین کنند، اما همیشه نیمی از غلات رژیم غذایی خود را از غلات کامل تامین کنید مثلا از برنج قهوه‌ای یا نان‌های کامل و سبوس‌دار.
از منابع پروتئینی گیاهی غافل نشوید. از انواع لوبیا‌، نخود، محصولات سویا و مغزهای بدون نمک می‌توانید برای تامین نیاز پروتئینی بدن خود استفاده کنید.
لبنیات را فراموش نکنید، اما سعی کنید از انواع کم چربی یا بدون چربی ماست، شیر، پنیر، شیر سویا و سایر محصولات لبنی استفاده کنید.
بشقاب غذای شما باید شامل تمام گروه‌های غذایی باشد.
یک کتاب آموزش آشپزی غذاهای سالم برای خود تهیه کنید و در حین آشپزی آدامس بجوید. این کار به شما کمک می‌کند به غذای در حال آماده شدن ناخنک نزنید.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها