دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در یک اقدام شگفت‌انگیز و خارج از عرف بین‌المللی، منطقه اشغالی جولان سوریه را تسلیم رژیم صهیونیستی کرد. این اقدام با واکنش و تمسخر نخبگان عرب مواجه شد، زیرا از نظر حقوقدانان بین‌المللی، منطقه اشغالی جولان قطعه زمینی در نیویورک یا واشنگتن و تگزاس نیست که رئیس‌جمهور آمریکا آن را به اسرائیل هدیه کند.
کد خبر: ۱۱۹۹۶۴۰

جولان در جریان جنگ ژوئن 1967 توسط رژیم صهیونیستی اشغال شد و در سال 1982میلادی کنست «پارلمان» اسرائیل این منطقه را بخشی از اراضی لاینفک فلسطین اشغالی تلقی کرد. مصوبه کنست اسرائیل در همان سال با مخالفت نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد، زیرا براساس قطعنامه 242 سازمان ملل، این منطقه بخشی از زیرمجموعه حاکمیتی سوریه به‌شمار می‌رود.
اقدام اخیر دونالد ترامپ در واگذاری رسمی جولان به رژیم صهیونیستی علاوه بر این‌که جنبه «پروپاگاندای» انتخاباتی هم برای شخص رئیس‌جمهور آمریکا و هم برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دارد نشان داد که ترامپ تلاش دارد قانون جنگل را بر جامعه جهانی تحمیل کند. طی دو سال اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در اقدام مشابهی بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی شناسایی کرد که این امر نیز نقض کاملا آشکار قوانین بین‌المللی بود.
تجزیه و تحلیل چرایی اقدامات غیرقانونی ترامپ نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016 ریاست‌جمهوری به تمام تعهدات خود نسبت به لابی صهیونیستی عمل کرد. دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود در برابر لابی صهیونیستی در ایالات متحده تعهد داد که پس از پیروزی در انتخابات، از برجام خارج شود و بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت ابدی و رسمی رژیم صهیونیستی شناسایی کند.
همچنین ترامپ وعده داده بود، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را برای بر قراری رابطه آشکار و رسمی با اسرائیل تحت‌فشار قرار دهد که دیدار رسمی بنیامین نتانیاهو از چند کشور عربی منطقه در این چارچوب قرار دارد.
گرچه اقدام اخیر دونالد ترامپ در سپردن جولان به رژیم صهیونیستی جنبه نمادین دارد و به لحاظ قوانین بین‌المللی فاقد ارزش اجرایی است اما هدف رئیس‌جمهور آمریکا، کمک به حزب لیکود به ریاست نتانیاهو برای پیروزی مجدد در انتخابات آینده اسرائیل است. از آنجا که کابینه رژیم صهیونیستی به‌دلیل شکست‌های امنیتی و نظامی پی در پی در غزه و در تقابل با جوانان فلسطینی دچار فروپاشی شد لذا اسرائیل در آستانه یک انتخابات جدید پارلمانی قرار دارد. خروج برخی از احزاب کوچک اسرائیل از ائتلاف با حزب لیکود که به‌دلیل شکست نظامی و امنیتی اسرائیل در جنگ اخیر دو روزه غزه صورت گرفت، شرایط دشواری برای بنیامین نتانیاهو به‌وجود آورد.
اکنون قرار است انتخابات کنست پارلمان اسرائیل چند روز دیگر برگزار شود و شکست حزب لیکود ضربه شکننده‌ای برای نتانیاهو که روابط شخصی دوستانه‌ای با ترامپ دارد، تلقی می‌شود. اگر حزب لیکود در این انتخابات شکست بخورد قطعا احزاب دینی و افراطی و دست‌راستی رژیم صهیونیستی قدرت را در کنست به دست خواهند آورد. در چنین صورتی قطعا کابینه آینده اسرائیل یک کابینه کاملا جنگی و افراطی و غیرقابل کنترل خواهد بود و آمریکا نمی‌تواند بدون مشارکت و همکاری برخی رژیم‌های مرتجع عرب هزینه ماجراجویی این‌گونه احزاب را به تنهایی پرداخت کند. از این‌رو به نظر می‌رسد اقدام اخیر دونالد ترامپ در واگذاری جولان ارزش قانونی ندارد زیرا سازمان ملل به‌صورتی رسمی این منطقه را جزیی از قلمرو حاکمیتی سوریه می‌داند و هیچ قدرتی نخواهد توانست آن را از پیکره جمهوری عربی سوریه جدا کند. موضوع آزادسازی جولان نیز دیر یا زود و پس از پایان بحران سوریه در دستور کار نیروهای مسلح سوریه و محور مقاومت قرار خواهد گرفت، زیرا ملت سوریه و محور مقاومت تحت هیچ شرایطی از حاکمیت خود بر بلندی‌های جولان صرف‌نظر نخواهند کرد.

حسن هانی‌زاده

تحلیلگر مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها