دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین واکنش خود درباره قتل خاشقجی اظهاراتی مطرح کرد که در محافل خبری بازتاب زیادی داشت.
کد خبر: ۱۱۹۸۲۴۰

با این‌که تمامی اسناد و مدارک حاکی از دست داشتن بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ماجرای قتل خاشقجی است، اما ترامپ که سرمست از انعقاد قراردادهای نظامی پرسود با حاکمان سعودی است، به جای واکنش صریح در این باره در اظهار نظری عجیب جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران را به عنوان تروریست معرفی و از انتقاد از دست‌اندرکاران اصلی این جنایت خودداری کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه خود با خبرنگاران در اظهاراتی توهین‌آمیز از ایرانی‌ها به عنوان یک «ملت تروریست» یاد کرد.
او در اظهاراتی توهین‌آمیز علیه مردم کشورمان گفت: «اگر شما نگاهی به ایران داشته باشید و اگر به آنچه آنها انجام می‌دهند نگاه کنید، متوجه می‌شوید که آنها در حال حاضر یک «ملت تروریست» هستند.»
نکته قابل تامل این‌که او البته از زمان روی کارآمدن تا‌کنون مدعی شده بود هدفش از تحریم‌های پیاپی علیه ایران حمایت و طرفداری از مردم کشورمان است، اما دو بار توهین در یک سال علیه مردم ایران، اما و اگرهای زیادی را در صداقت ترامپ ایجاد می‌کند.
ترامپ همچنین در مصاحبه خود با خبرنگاران در ادامه توهمات قبلی خود گفت: تمام آنچه من باید به شما بگویم این است که آنها هم‌اکنون نسبت به زمانی که من به قدرت رسیدم بهتر شده‌اند. زمانی که من به قدرت رسیدم آنها در یک مسیر بسیار بد حرکت می‌کردند. به نظرم در برخی حیطه‌ها می‌تواند موارد مثبتی در رابطه با ایران روی دهد.
این نخستین باری نیست که ترامپ به ملت ایران توهین می‌کند. او اواخر مهر سال 96 نیز ساعاتی پیش از اعلام رسمی راهبرد خود در قبال ایران، در یک سخنرانی در جمع سیاستمداران محافظه‌کار آمریکایی، ملت ایران را «تروریست» خواند.
ترامپ در این سخنرانی خطاب به افراد حاضر گفت: «امروز درباره ایران سخنرانی خواهم کرد؛ یک «ملت تروریست» مانند چند ملت معدود (تروریست) دیگر. فکر می‌کنم شنیدنش برای شما جالب باشد!»
رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته پس از آشوب‌های دی‌ماه ۹۶ نیز در یک توییت مداخله‌جویانه درباره مسائل داخلی ایران، در توهینی آشکار، ملت ایران را «گرسنه» خطاب کرد.
در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رئیس‌جمهور آمریکا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با شرم‌آور خواندن بیانیه ترامپ در مطلبی در توییتر نوشت: ترامپ به شکلی عجیب و غریب بند اول بیانیه شرم‌آور خود درباره جنایات سعودی‌ها را به متهم کردن ایران به هرگونه شرارتی که به فکرش می‌رسد،
اختصاص می‌دهد.
وی با طعنه به مواضع ترامپ افزود: چه بسا مسؤول آتش‌سوزی (جنگل) کالیفرنیا هم ما باشیم، چون کمک نکردیم جنگل‌ها را با چنگک تمیز کنند، آن‌گونه که فنلاندی‌ها این کار را می‌کنند؟
ترامپ در گاف جدیدی گفته است نخست وزیر فنلاند به من گفت ما جنگل‌ها را شنکش می‌کنیم و کالیفرنیا به این دلیل آتش گرفت که شنکش نکرده بود. نخست‌وزیر فنلاند این ادعا را رد کرد و اکنون فنلاندی‌ها در فضای مجازی ترامپ را مسخره می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها