در آستانه سال نو به‌سر می‌بریم و پیشاپیش فرارسیدن سال جدید را به هموطنان عزیز تبریک می‌گوییم. توجه به بهداشت خوراکی‌ها حین مسافرت نوروزی اهمیت بسیاری دارد. زیرا گاهی حین مسافرت دسترسی آسان و سریع به مراکز درمانی میسر نیست و خدای ناکرده ابتلا به بیماری در حین مسافرت آسایش خانواده را مختل می‌کند و خاطره بدی را به جای می‌گذارد. پیشگیری از بیماری‌های عفونی منتقله از غذا حین مسافرت با رعایت نکات بهداشتی امکان‌پذیر است که در زیر به برخی از این موارد اشاره می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۷۸۰۳

بیماری تب مالت در کشور ما بومی است و بخشی از شیر و لبنیات دام‌های پرورشی در مناطق روستایی، آلوده به عامل باکتریایی این بیماری است. برخی از غذاهای محلی از شیرهای سنتی و غیرپاستوریزه تهیه شده. گرچه این محصولات غذایی لذیذ و وسوسه‌کننده است، اما به هیچ وجه نباید شیر و لبنیات غیرپاستوریزه را مصرف کرد. انواع شیر، بستنی و پنیر غیرپاستوریزه خطر ابتلا به تب مالت را به دنبال دارد؛ با این حال ماست محلی هیچ خطری ندارد، زیرا اسید موجود در ماست باکتری عامل تب مالت را از بین می‌برد. گفتنی است کشک محلی قبل از مصرف باید جوشانده شود تا خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم مرتفع شود.
در نوروز سال 1397 یک همه گیری وسیع به علت مصرف آب آلوده توسط مسافران نوروزی در استان فارس اتفاق افتاد. بنابراین دسترسی به آب آشامیدنی ایمن و بهداشتی در طول مسافرت مهم است. آب‌های سطحی، نهرها و رودخانه‌ها برای نوشیدن مناسب نیستند و در صورت اضطرار، باید قبل از مصرف جوشانده شوند.
سبزیجات معطر محلی که در مناطق کوهستانی، مراتع و جنگل‌ها می‌روید، خطر آلودگی به تخم انگل‌های خطرناک را به همراه دارد. بنابراین قبل از مصرف سبزیجات محلی باید مراحل پاکیزه‌سازی، انگل زدایی، ضدعفونی و آبکشی بخوبی انجام شود.
طبق اعلام مسؤولان بهداشتی در کشور، کماکان احتمال خطر انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد. حین سفر حتی‌المقدور باید از خرید و تهیه انواع مرغ و تخم مرغ محلی پرهیز شود و چنین اقلامی فقط باید از فروشگاه‌های مجاز زیر نظر سازمان دامپزشکی خریداری شود. البته اگر ناچار به مصرف مرغ و تخم‌مرغ محلی شدیم باید به‌صورت آب پز و کاملا پخته‌شده مصرف شوند. به عبارت دیگر از مصرف جوجه‌کباب آبدار و نیم‌پخته و همچنین تخم‌مرغ محلی به صورت عسلی خودداری شود.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها