چهــره‌های مطرح پای کار چهره‌های مردمی

وقتی پای واژه «سلبریتی» وسط می‌آید، شاخک‌های مردم هم تیز می‌شود و با خود می‌گویند چه خبر است که چهره های معروف وارد میدان شدند و همین باعث می‌شود که سؤالاتی شکل بگیرد، اما این بار چهره های مشهور مسیر دیگری را آغاز کردند، مسیری که شاید فراتر از ذهن مردم بود، زیرا تصور نمی‌کردند روزی این چهره ها به حمایت از کسانی بیایند که چهره نیستند، اما کارهای بزرگ انجام داده‌اند. افرادی که در دل استان‌های محروم دست به اقداماتی زده اند که کمتر کسی فکر می‌کرد می‌توان دست خالی این کارها را انجام داد، اما این افراد که دل‌هایی دارند فراتر از اقیانوس، آغازگر مسیرهایی بودند که توانستند انگیزه و شور و نشاط را مهمان دل‌های هموطنان شان کنند و آن هم بی توقع و بی آن که به دستمزد مادی خودشان فکر کنند. در واقع همیشه مردم پشت چهره‌های شاخص ایستاده اند و به آنها رای داده اند و این اتفاق در برنامه‌های متفاوت تلویزیون رخ داده است، اما این بار ماجرا معکوس شده و چهره های معروف از کسانی حمایت می‌کنند که اصلاً به دنبال شهرت و چهره بودن نبودند. در میان این افراد هم نام بازیگران و کارگردانان دیده می‌شود و هم خوانندگان که در این باره می‌توان به رامبد جوان، لیندا کیانی، رحیم شهریاری، حجت اشرف‌زاده، رسول نجفیان و متین ستوده اشاره کرد. نکته جالب این است که حتی مجریان هم وارد میدان شدند که می‌توان به عبدالرضا امیراحمدی، عمو پورنگ (داریوش فرضیایی) و ... اشاره کرد. برای حمایت از چهره برتر سال 97 پای سیاسیون هم به میدان آمده و برخی نمایندگان مجلس هم حمایت خودشان را اعلام کردند. همچنین ورزشی‌ها هم بیکار نبودند و وارد میدان شدند که می‌توان از تیم ووشوی سپاهان نام برد. در مجموع برنامه فرمول یک که از شنبه تا چهارشنبه از شبکه یک پخش می‌شود، توانست با یک اقدام ارزشمند، افراد مختلف را به میدان بکشاند و سهمی در انتخاب چهره برتر سال 97 داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۹۶۹۸۸

برنامه‌ای منحصر به فرد
علی ضیا، مجری برنامه فرمول یک درباره انتخاب چهره برتر سال 97 از سوی این برنامه و حمایت چهره‌های هنری، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و ... گفت: از آنجا که شبکه یک، شبکه سراسری رسانه ملی به حساب می‌آید که در نقاط دور و نزدیک کشور بیننده آن هستند، امسال برای برنامه تحویل سال فکر کردیم بهتر است طرح جدیدی را امتحان و فضای برنامه را به مردم نزدیک‌تر کنیم. وی ادامه داد: این طرح از چند ماه قبل در برنامه «فرمول یک» کلید خورد و ما پس از یافتن تعداد زیادی از چهره‌های ناشناس اما موثر مردمی که خود مردم آنها را معرفی کرده بودند، روند انتخاب و داوری بین آنها را با کمک چهره‌های اجتماعی، هنری و اهالی رسانه آغاز کردیم و سرانجام به 11چهره اغلب ناشناس اما بسیار موثر و کارآمد رسیدیم که گرچه هنوز روی آنتن نیامده‌اند، اما با استقبالی که از طرح شد حالا خیلی خوب شناخته شده‌اند.
این مجری عنوان کرد: خوشبختانه این طرح همراهی چهره‌های بسیاری را نیز جلب کرد و آنها در صفحات خود در فضای مجازی هرکدام سفیر یکی از این چهره‌ها شدند؛ اقدامی که می‌تواند در فضای فعلی جامعه بسیار موثر باشد و این بار سلبریتی حامی مردم شوند.
امیدواریم بتوانیم کار مثبت و موثری انجام دهیم و برنامه تحویل سال نیز با این شکل خاص و منحصر به فرد مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

آقایی که نهال کاشت
لیندا کیانی، بازیگر سینما و تلویزیون که تا به امروز در آثار متفاوتی بازی کرده است در برنامه فرمول یک در ابتدا سه نفر از چهره‌ها را انتخاب کرد که شامل عصمت احمدیان، نورالدین توسلی و نرگس کلباسی بود. اما مجری برنامه به او گفت که باید از میان این سه نفر به انتخاب یک‌نفر برسد و در نهایت کیانی رای خودش را به نورالدین توسلی داد.
نورالدین توسلی 53 ساله اهل و ساکن روستای «قاضی‌خان سفلی» دامدار طبیعت‌دوستی است که هر روز که مشغول چرای دام‌ها می‌شود، تعداد صد تا 200 دانه یا اصله نهال می‌کارد. این چوپان طبیعت‌دوست در این باره گفته است از این کار لذت می‌برد و از این‌که مردم از سایه و میوه این درختان استفاده می‌کنند احساس خوشحالی می‌کند. وی در کنار این کار در زمین‌هایی که نیاز بوده اقدام به ساخت سیل‌بند کرده و تاکنون بیش از صد سیل‌بند ساخته است.

تلاش برای یادگیری موثر
وزیر آموزش و پرورش با انتشار عکس اسماعیل آذری‌نژاد، روحانی قصه‌گوی مناطق محروم در توییتر، از انتخاب او به عنوان چهره سال97 برنامه فرمول یک حمایت کرد. سیدمحمد بطحایی در این رابطه در توییت خود نوشت: «‏اقدامات ما در وزارت آموزش و پرورش تلاش برای حرکت به سمت جذاب کردن آموزش‌ برای دانش‌آموزان است. قصه، توپ و رنگ هم کلید واژه‌های اصلی کار آقای‌اسماعیل آذری‌نژاد، برای یادگیری موثر در کودکان است. خوشحالم که نام این روحانی آتش به اختیار در فهرست چهره مردمی سال ۹۷ قرار گرفته است.»
اسماعیل آذری‌نژاد، روحانی جوان و فعال فرهنگی که چند سالی است فعالیت‌های خود را روی قصه‌خوانی برای کودکان مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد متمرکز کرده به همراه ده نفر دیگر در بین چهره‌های برگزیده سال ۹۷برنامه «فرمول یک» قرار گرفته است.

ناشناخته‌هایی که موفق هستند
سیما فردوسی، روان‌شناس شناخته شده درباره انتخاب چهره سال توسط برنامه فرمول یک که خود به عنوان یکی از داوران این رویداد حضور داشته، اظهار کرد: وقتی صحبت از چهره مردمی می‌شود همه افراد معیارهایی در ذهنشان می‌آید که به چه کسی چهره مردمی می‌گوییم؟ آنتن باید در اختیار همین چهره‌های مردمی قرار بگیرد که هرکدامشان تأثیرات بسیاری در جامعه داشته و دارند. خیلی از افراد جامعه دارای توانایی‌های بالقوه‌ای از جمله ابتکار، خلاقیت، شایستگی و... هستند و ویژگی‌های مثبتی دارند اما در جامعه ناشناخته مانده‌اند. داور چهره اجتماعی سال درباره انتخاب‌های خود گفت: من خانم دکتر لعبت گرانپایه متولد ۱۳۴۳ از محلات را به عنوان یکی از چهره‌های مردمی انتخاب کردم. این عزیز به مساله آموزش اهمیت زیادی دادند و آموزش‌های رایگان به افرادی که شاید توان آنچنانی ندارند ارائه کرده‌اند تا درباره سلامت جسم خود مطلع باشند. فرد دیگری که انتخاب کردم نیز آقای ضرغام متولد ۱۳۴۴ بود که به تمیزی محیط‌زیست اهمیت می‌دهد. او به جمع‌آوری زباله‌هایی می‌پردازد که افراد بی‌توجه در طبیعت رها کرده‌اند. همچنین طیبه سیاوشی نماینده مجلس هم رای خودش را به دکتر گرانپایه داده است.

چهره‌های مردمی مصداق حرکت آتش به اختیار هستند
مجید زین‌العابدین، مدیر شبکه یک سیما در گفت‌وگو با جام‌جم در پاسخ به این‌که چه عاملی باعث شد چهره‌های مشهور در عرصه‌های هنری، سیاسی، اجتماعی و ... وارد میدان شوند و از افراد عادی جامعه حمایت کنند، گفت: انتخاب چهره سال 97 از میان مردم در واقع تایید حرکت‌های آتش به اختیار مردمی است که از سوی برنامه فرمول یک به‌درستی نشانه‌گذاری شد. تردیدی نیست که در این حرکت رسانه‌ای اثر‌گذاری اقشار مختلف مردم تجلی پیدا می‌کند و در آینده می‌تواند منشأ حرکت‌های خودجوش اجتماعی باشد. مسلما وقتی مردم بدانند در هر جایگاهی که باشند می‌توانند در کارهای خیر پیشرو و اثرگذار باشند، خود‌به‌خود این فرهنگ جلوه پیدا می‌کند و سینه به سینه بین مردم گسترش می‌یابد. در برنامه فرمول یک مهمانانی غیرمشهور از جنس مردم آمدند، اما به سهم خودشان کارهای بزرگی انجام داده‌اند و نشان دادند ایرانی هرجای ایران باشد می‌تواند مثمر و موثر باشد. همین موضوع باعث شد چهره‌های مطرح هنری، ورزشی، اجتماعی و ... وارد میدان شوند و از این افراد حمایت کنند. وی ادامه داد: در برنامه فرمول یک در واقع مهندسی معکوس اتفاق افتاد و در حالی که همیشه مردم پشت چهره‌های شاخص می‌ایستادند و از آنها حمایت می‌کردند، این بار چهره‌های معروف به حمایت از مردم عادی آمدند. مدیر شبکه یک سیما با اشاره به این‌که برنامه فرمول یک منجر به همدلی و وفاق اجتماعی میان چهره‌ها و مردم شده است، عنوان کرد: یک برنامه تلویزیونی می‌تواند از میان مردم و برای مردم برنامه سازی کند و فرمول‌یک متناسب با شعار شبکه هر ایرانی، نشان داد قاب تلویزیون مختص چهره‌های مشهور نیست و چهره مردم همه ایران در آن جلوه می‌کند. خوشبختانه 11 چهره مردمی منتخب از اقصی نقاط کشور هستند و این نشان می‌دهد که نگاه رسانه ملی، مرکز زده و پایتخت زده نیست و می‌توان کارهای تاثیرگذار حتی در روستاهای محروم را به‌عنوان نماد حرکت مردمی در سطح ملی برجسته کرد.

شروع یک حرکت متفاوت از شبکه یک
مهندس سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری در پاسخ به این سؤال جام‌جم که چه عاملی باعث شد تا شما هم پای میدان بیایید و از چهره‌های برنامه فرمول یک در قالب تبلیغات شهری حمایت کنید، توضیح داد: شبکه یک سیما کار بسیار بزرگ و ماندگاری شروع کرده و آن هم انتخاب چهره برتر سال 97 است. یکی از ضرورت‌های هر جامعه، الگوسازی است و باید به بهترین شکل این کار انجام شود. شبکه یک سیما در قالب برنامه فرمول یک اقدام ارزشمندی انجام داد و چهره‌های مردمی را به عنوان الگو معرفی کرد، چهره‌هایی که بدون آن‌که به مادیات فکر کنند، دست خالی وارد استان‌های محروم شدند و کارهای بزرگ انجام داده‌اند. وی ادامه داد: ما باید به جوانان به‌ویژه نسل سوم انقلاب الگوی‌های صحیح را معرفی کنیم و شبکه یک به بهترین شکل این اقدام ارزشمند را انجام داد. داوران باید از میان 2000 چهره به 40 نفر می‌رسیدند و بعد در انتها به ده نفر، اما از آنجا که دو نفر امتیازشان یکی شد به 11 نفر رسیدند و در روزهای پایانی سال یک نفر از میان آنها با رای داوران و مردم انتخاب خواهد شد. فصل مشترک این افراد کاملا برجسته است و این‌که همه آنها اراده و عزم جدی برای خدمت صادقانه و متواضعانه داشته‌اند، آن هم بدون هیچ‌گونه توقع. آنها به مناطق محروم رفتند و خدمت کردند. باید دل بزرگی داشت که بدون فکر به مادیات فقط به معنویت بیندیشیم و کار بزرگ انجام بدهیم. رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری ادامه داد: به همین دلیل ما هم تلاش کردیم در قالب تبلیغات شهری از این اقدام برجسته و ارزشمند شبکه یک به عنوان نماینده رسانه ملی حمایت کنیم و در 40 سالگی انقلاب و بیانیه گام دوم که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند، الگوی صحیح معرفی کنیم. ضمن این‌که ما بدون گرفتن هزینه از این اقدام شبکه یک حمایت کردیم تا سهمی در این مسیر بزرگ داشته باشیم.

روحانی قصه‌گو
غلامرضا تاجگردون، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با انتشار تصاویری از اسماعیل آذری‌نژاد در اینستاگرام خود از او برای انتخاب به عنوان چهره سال حمایت کرد. آذری‌نژاد، روحانی قصه‌گویی که با سفر به روستاها و مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود یکی از گزینه‌های انتخاب چهره سال ۹۷ برنامه فرمول یک است. تاجگردون نیز با انتشار عکس آذری‌نژاد در صفحه اینستاگرام خود که ۹۳ هزار دنبال‌کننده دارد و اعلام راه‌یافتنش به مرحله پایانی، خواستار رای دادن به او شد.

شور و هیجان زیاد
رامبد جوان و گروه سازنده خندوانه از دیگر هنرمندانی بودند که حمایت خودشان را برای انتخاب چهره سال 97 اعلام کردند. آنها با انتشار یک فیلم ویدئویی که همه آنها در فیلم حضور داشتند همنوا و با شور و هیجان بالا اعلام کردند که رای شان به یوسف اصلانی است. همچنین در سایت موسسه خیریه بهشت امام رضا (ع) عکس یوسف اصلانی بارگذاری شده است. همچنین امیر کربلایی‌زاده، بازیگر که بیشتر به نقش‌های طنز شهره است به یوسف اصلانی رای داده است.
یوسف اصلانی، نمایند‌ه‌ تمام معلولین کشور است. تاسیس یک موسسه‌ توانبخشی که به معلولین، خدمات رایگان ارائه دهد، مهم‌ترین کاری‌ است که یوسف اصلانی را در میان ده چهره‌ برتر سال قرار داده است. یوسف اصلانی متولد ۱۳۵۶ است و تاسیس استخر و مرکز دندانپزشکی برای معلولین از جمله ویژه‌ترین اقدامات او در حوزه معلولین کشور به‌شمار می‌رود.

انتخاب سخت است
عبدالرضا امیراحمدی که تا به امروز اجرای برنامه‌های متفاوتی در تلویزیون داشته است با انتشار یک فیلم ویدئویی اعلام کرده که واقعا انتخاب چهره برتر در ایران کار سخت و دشواری است، زیرا تعداد انسان‌های فداکار که کارهای بزرگی در ایران انجام می‌دهند، زیاد است و همین انتخاب را سخت می‌کند. وی ادامه داد: اما رای من به عصمت احمدیان است؛ شیرزنی که مادر دو شهید و یک جانباز است و در عین حال یک کارآفرین نمونه که تا به امروز کارهای بزرگی انجام داده است. بیاییم به این مادر شهید و شیرزن رای بدهیم.

حمایت نمایندگان مجلس
دکتر محمدنعیم امینی‌فرد، نماینده ایرانشهر و رئیس فراکسیون اهل‌تسنن مجلس شورای اسلامی و مهندس علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی (اهل سنت) حمایت خودشان را از زیبا عزیزی اعلام کردند. دختری از سیستان و بلوچستان که سال ۲۰۱۸ میلادی توانست چهارمین دختر روستایی جهان نام بگیرد. توزیع امکانات آموزشی در چند مدرسه، جمع‌آوری سرمایه و نظارت بر ساخت سرویس‌های بهداشتی در مناطق محروم و آموزش سوزن‌دوزی به‌عنوان یکی از صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان از جمله خدماتی‌ است که زیبا عزیزی را به چهره‌ای بین‌المللی بدل کرده است.

کمک به زلزله‌زدگان
متین ستوده از بازیگران جوان است که در سال‌های اخیر در مجموعه‌های تلویزیونی متنوعی بازی کرده است. او هم نقش‌های جدی را خوب بازی می‌کند و هم طنز را. این بازیگر رای خودش را به نرگس کلباسی داده است. کلباسی از جمله چهره‌های اجتماعی ا‌ست که بخشیدن این صفت به او کار دشواری نیست. کسی که در سال جاری، زندگی‌اش را وقف کرمانشاه کرده و از زمان زلزله در آنجا زندگی می‌کند تا به نارسایی‌های موجود در منطقه رسیدگی کند. کلباسی که پیشتر او را برای فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش در هندوستان می‌شناختیم، کمپینی با‌عنوان «جشن 5000 تومانی» راه‌اندازی کرد و با کمک‌های مردمی جمع شده برای مردم کرمانشاه خانه ساخت. کلباسی متولد اول فروردین ۶۷ و نوه مرحوم شیخ فخرالدین کلباسی‌اشتری از روحانیون مشهور اصفهان است.

فاطمه عودباشی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها