نویسنده بودن هنرمند را گوشه‌گیر می‌کند. نویسنده‌ها کمتر چهره‌ای شناخته‌شده در بین مردم دارند اما محسن تنابنده، پیمان و مهراب قاسم‌خانی، امیرمهدی ژوله، علی مسعودی به‌واسطه بازیگری در کنار کار نویسندگی به شهرت بیشتری رسیدند و مردم با چهره آنها آشنا شدند.
کد خبر: ۱۱۹۵۸۷۲

طبیعت کار نویسندگی و فیلم‌نامه‌نویسی باوجوداینکه اساس و جوهره اصلی داستان را شکل می‌دهند،اما موجب عدم شهرت و گوشه‌گیری نویسنده می‌شوند ولی بعضی از نویسنده‌ها محدود به این چارچوب‌های فرضی نمی‌شوند و با فصاحت و شیرینی قلمشان، به‌جای نمایش تصویرشان در رسانه‌ به شهرت و محبوبیت دست پیدا می‌کنند که خشایار الوند نیز یکی از این دسته نویسندگان است.

تلویزیون به‌واسطه مخاطب بی‌شمار میلیونی، یکی از بسترهای مهم در معرفی و شهرت هنرمندان است. مرحوم خشایار الوند نزدیک به سه دهه پیش در سال ۱۳۶۳ با دستیاری و برنامه‌ریزی کارگردان، به‌واسطه حضور برادرش سیروس الوند کار در سینما را شروع کرد. حتی در چندین پروژه برادرش به‌عنوان مدیر روابط‌عمومی - دست‌های آلوده (۱۳۷۸) و ساغر‌ (۱۳۷۶)- فعالیت داشت و در ادامه فعالیت در سینما فیلمنامه‌نویسی را نیز ادامه داد و کارهایی چون؛ برگ برنده (۱۳۸۲) و مزاحم (۱۳۸۰) را در کارنامه خود ثبت کرد که هر دو ازجمله کارهای اجتماعی مهم در پرونده کاری سیروس و خشایار الوند هستند.
این نویسنده فقید هر چند به‌‌واسطه فیلمنامه‌نویسی در سینما معرفی شد، اما از دهه 80 به تلویزیون آمد و با نگارش آثار طنز به شهرت و محبوبیت در بین مردم رسید و دیگر فیلمنامه اجتماعی ننوشت، شاید اگر آن راه را ادامه می‌داد، امروز تعریف دیگری از او و کارهایش داشتیم. البته خشایار الوند در طول دو دهه فعالیت مستمری در تلویزیون داشت و چند کار سینمایی - هرچی تو بخوای (۱۳۸۵)، کیش‌ و مات (۱۳۸۷) و ساعت ۵ عصر (1395) - را نیز نوشت اما هیچ‌کدام از این آثار به لحاظ کیفیت و محبوبیت قابل‌مقایسه باکارهای تلویزیونی او نیستند. همان‌طور که الهام ایمانی، همسر مرحوم خشایار الوند به نقل از او در مراسم تشییع پیکر این نویسنده چنین امری را تاکید کرد .
باید گفت سیروس الوند، مهران مدیری و سیروس مقدم نیز نقش مهمی در موفقیت این نویسنده فقید داشتند و از دهه 80 وی با همکاری پیمان قاسم‌خانی و امیرمهدی ژوله، در تیم نویسندگان سریال طنز نقطه‌چین مهران مدیری جایگاه ویژه‌ای درتلویزیون پیدا کرد و از آن سال به بعد در سریال‌های طنز و موفق تلویزیون به‌عنوان نویسنده حضور داشت.
نقطه‌چین، کمربندها را ببندیم، شب‌های برره،باغ مظفر، گنج مظفر، مرد هزارچهره - مرد دو هزارچهره، قهوه تلخ، مسافران، پایتخت، ساخت ایران، ویلای من، شوخی کردم، پایتخت3، در حاشیه، پایتخت4 ، علی‌البدل، دیواربه‌دیوار، دیواربه‌دیوار2 ، پایتخت 5 ، طرح سریال گلشیفته و تله‌فیلم پایتخت از جمله کارهای طنز تلویزیونی این نویسنده است که جملگی با استقبال مخاطبان در تلویزیون روبه‌رو شد و خشایار الوند را به یک نویسنده مردمی در قاب تلویزیون تبدیل کرد. این نویسنده برخلاف همکارانش پس از شهرت در تلویزیون به بازیگری یا کار در سینما روی نیاورد و تا آخرین روز زندگی‌ مشغول نگارش فیلمنامه برای تلویزیون و مردم بود.
مجموعه‌های پایتخت به واسطه ساخت در چندین فصل مختلف باعث نزدیکی و شهرت هرچه بیشتر الوند و محبوبیت کارش در بین مردم شد. او تا آخرین روز زندگی‌ تنها فرصت یافت تا نصف فیلمنامه تله‌فیلم پایتخت را که قرار بود برای روز پدر در تلویزیون آماده شود نگارش کند تا این‌که مرگ فرصتی برایش باقی نگذاشت.

سمیرامیس محمدی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها